Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutaren som är på gång? 300D, err99

Produkter
(logga in för att koppla)

jeskata

Aktiv medlem
Min 300D har börjat krångla igen. Senast före spegelmekanismen havererade började den ge err99, främst utomhus och då var det kall vinter.

Nu i helgen har det börjat göra likadant igen. Det var också främst utomhus, men varmt och torrt väder. Som värst kommer det på en av två exponeringar.
Den lyfter spegeln, sedan faller den ner igen och ger err99. Slutaren öppnas inte.
Den gör likadant oberoende av objektiv, också likadant utan objektiv.
Har haft ur båda batterierna över natten, och laddat hela natten.
Samma sak utan minneskort.
Har överexponerat några bilder under helgen också, men det kan bero på att jag varit full och klantat mig.

Mätarställningen ska röra sig runt 13000 om man skall tro tidigare ägaren.
 
Hmm... vad jag vet så är "err 99" ett kordord för att det är nåt med objektivet som inte funar, så va det på min 20D iaf när jag testade ett äldre Sigma objektiv.. Konstigt..
 
"err 99" är koden för "övriga fel" vilket i praktiken betyder nästan allt.
Finns det något litet batteri för att behålla inställngar osv vid batteribyte och tog du i så fall ut även det när du hade den strömlös?
Tyvärr är det nog bara service som gäller.
 
Det verkar ganska sporadiskt åtminstone, idag fungerar den igen utan större problem.
Nästa gång den börjar krångla ska jag sätta på spegeluppfällning så jag får veta om det är när spegeln fälls upp eller när slutaren öppnas som den kraschar.
Kanske borde pröva installera firmware igen också.
 
Jag fick err99 lite sporadiskt förut och jag tyckte verkligen jag hade testat allt. Lämnade tillomed in min 300d utan att dom hittade nåt fel. Men då plötsligt såg jag något med kitobjektivet: http://flickr.com/photos/schmilblick/111367423/

Det var alltså objektivet som var boven i dramat (trots att jag fått för mig att jag testat med andra objektiv... men tydligen inte...). Så vitt jag kan se så är det en del av bländaren som fastnat i utfällt läge?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.