Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutaren reagerar långsamt

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefanity

Aktiv medlem
Jag har en Canon Eos 30D som jag köpte sommaren 2007, alltså ungefär 4 år sedan.
Nu på sista tiden har slutaren börjat reagera långsamt.
Trycker ned halvvägs och fokuserar och när jag sedan trycker ned helt för att ta bilden så dröjer det ibland 1-2 sekunder innan bilden tas.

Några tips eller råd ?

Jag har en Canon Eos 30D som jag köpte sommaren 2007, alltså ungefär 4 år sedan.
Nu på sista tiden har slutaren börjat reagera långsamt.
Trycker ned halvvägs och fokuserar och när jag sedan trycker ned helt för att ta bilden så dröjer det ibland 1-2 sekunder innan bilden tas.

Några tips eller råd ?

Vad har du för slutartid och bländare?

Annars är det ganska vanligt på 30D att avtrycket ger upp pga smuts och oxidation, ska tydligen gå att avhjälpa genom att hälla isopropanol genom batteriluckan och ner i knappen vilket jag inte skulle våga mig på..

Slutartiden och bländaren varierar ju beroende på ljusförhållanden och annat. Nu i helgen vet jag dock att jag på några bilder körde med 1/400 i slutartid, bländaren kommer jag dock inte ihåg men trots den relativt korta slutartiden så dröjde det ändå 1-2 sekunder innan bilden togs

Jag gissar att kamerana antingen är trasig, eller att du har råkar göra någon inställning.

Kanske en "fabriksåterställning" fixar biffen?
Kolla i manualen hur man gör.

Petter ...

Det låter snarare som om du har aktiverat spegeluppfällning tillsammans med självutlösaren, i detta läge får du en två sekunder paus mellan det att spegeln fälls upp och bilden tas (för att minimera att vibrationerna från spegeln påverkar bilden). Spegeluppfällningen är en Custom Fn och därför lite svår att upptäcka.

Annars är det ganska vanligt på 30D att avtrycket ger upp pga smuts och oxidation, ska tydligen gå att avhjälpa genom att hälla isopropanol genom batteriluckan och ner i knappen vilket jag inte skulle våga mig på..

Så gjorde jag med min, fungerade prima men jag var tvungen att upprepa det två-tre gånger innan det blev alldeles perfekt. Det finns en utmärkt instruktionsvideo på Youtube som visar hur man gör.

Där finns också en annan video som visar hur man monterar isär kameran för att göra ren avtryckaren på mer traditionellt vis om man föredrar det.

Men isopropanol fungerade så bra så jag skulle aldrig ta isär kameran innan jag åtminstone provat med det först.

Att få det gjort på verkstad lär ska kosta 1500-2000 på ett ungefär.

Det låter snarare som om du har aktiverat spegeluppfällning tillsammans med självutlösaren, i detta läge får du en två sekunder paus mellan det att spegeln fälls upp och bilden tas (för att minimera att vibrationerna från spegeln påverkar bilden). Spegeluppfällningen är en Custom Fn och därför lite svår att upptäcka.

Eller är det ännu enklare - är det bara självutlösare som är påslagen.
Då blir det ju fördröjning.

• Blir det svart i sökaren direkt vid avtryck, och är sedan svart till efter exponeringen - då är det spegeluppfällning
  • Blir det inte svart, men exponeringen (slutaren) dröjer ett tag - då är det självutlösaren

Petter ...

Fick samma symptom på min 40D. Det var som nån redan sagt nåt med avtryckarknappen. Lämnade in och fick det åtgärdat. Kommer inte ihåg exakt, men har för mig att det gick på en tusing att fixa ungefär.

Jag har nu gjort fabriksåterställning på kameran och ibland tar den bilden direkt och ibland dröjer det någon eller några sekunder så det är nog slutarknappen som är kass.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto