Annons

Slutar spela in efter 12 minuter.

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Jag har en Canon 7D som jag brukar filma sonens konserter med bl. a.
Oftast spelar jag in en låt (ca: 3-5 min) och pausar innan nästa låt börjar så jag får en fil per låt. Det senaste har vi börjat med flera kameror samtidigt, två GoPros på scenen också och då startar vi alla tre ungeför samtidigt och synkar ihop allt senare. Det ger ytterligare en dimension till filmerna.
För att redigeringen ska bli så enkel som möjligt brukar jag lägga de tre klippen under varandra i synk och sedan redigera.
Dock har jag märkt någon gång att Canon stängar av inspelningen av sig själv. Jag har inte tänkt på det förut och vet inte om det är varje gång. Fast idag var det inte bra eftersom jag tänkte spela in tre låtar i ett sträck. Efter exakt 12 minuter (3,98 GB) stänger kameran av sig. Det sabbar allt eftersom jag alltid kör med ljudet från min Canon.
Vad kan det bero på? Är det minneskortet som är för långsamt och äter upp bufferten i kameran? Vad jag vet ska man kunna spela in 29.59 minuter i sträck utan problem. Kortet är ett 16 GB SanDisk Extreme på 60 MB/s vilket borde räcka. Har någon av er samma problem?

Så det innebär alltså att jag inte KAN spela in längre perioder är 12 min (med den upplösningen) då? Helt värdelöst om ni frågar mig...

Låter som en mycket trolig förklaring. konstigt att man hänger kvar i FAT.

/Karl

Inte bara trolig, det är just problemet.

Kameravärlden är i vissa avseenden fast i gamla (o)vanor: FAT32 för att inte tala om "lagringsstandarden" DCF som styr mappstrukturen på korten och håller oss kvar i filnamn begränsade till 8+3 tecken ...

Så det innebär alltså att jag inte KAN spela in längre perioder är 12 min (med den upplösningen) då? Helt värdelöst om ni frågar mig...

Går det att öka kompressionsgraden är det också en lösning.

Du kan ju skaffa en HDMI-inspelare och spela in HDMI-signalen som kameran skickar ut, HDMI-inspelarna brukar klara längre sessioner.

/Karl

Så här är det, nämligen att en systemkamera kan endast spela in 29:59 min alt max 4GB
annars måste den gå under kategorin filmkamera och skulle då få andra mom eller skattekostnader eller så. helt enkelt så går den in i något annat än systemkamera och blir betydligt dyrare.

Inte bara trolig, det är just problemet.

Kameravärlden är i vissa avseenden fast i gamla (o)vanor: FAT32 för att inte tala om "lagringsstandarden" DCF som styr mappstrukturen på korten och håller oss kvar i filnamn begränsade till 8+3 tecken ...

I detta fallet hade till och med ext3 varit ett bättre alternativ. Jag har förstått att det är någon slags standard där på strukturen eftersom den ser likadan ut på alla kameror.

Har man inte tagit tag i detta på XQD-korten heller?

/Karl

Så här är det, nämligen att en systemkamera kan endast spela in 29:59 min alt max 4GB
annars måste den gå under kategorin filmkamera och skulle då få andra mom eller skattekostnader eller så. helt enkelt så går den in i något annat än systemkamera och blir betydligt dyrare.

Det är importtullar till EU, men jag trodde det endast var 20min begränsningen.

/Karl

"Filmlängd Max varaktighet 29 min 59 sek, max filstorlek 4 GB"

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_7D/

en bit ner under "specifikation" under fliken filformat

I detta fallet hade till och med ext3 varit ett bättre alternativ. Jag har förstått att det är någon slags standard där på strukturen eftersom den ser likadan ut på alla kameror.

Har man inte tagit tag i detta på XQD-korten heller?

/Karl

Det har inte med typen av minneskort att göra, utan är en "standard" (egentligen en JEITA-specifikation) för lagringsenheter som så vitt jag vet alla kameratillverkare följer. Som du noterat så ser strukturen på i minneskorten likartad ut - t.ex. att det alltid finns en mapp med namnet DCIM vari själva bildmapparna ligger. Det sjuka är att den här specifikationen uppdaterades så sent som 2010, men man håller fortfarande kvar vid fil- och mappnamn på åtta tecken, så vitt jag förstår för bakåtkompabilitet. Vanvett anser jag som skulle vilja kunna ge bildfiler vettiga namn direkt i kameran (t.ex. "ÅÅMMDD-UPPDRAG-LÖPNR.JPG" eller så).

Mer läsning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Design_rule_for_Camera_File_system

Håller med om att Ext3 eller något liknande varit att föredra jämfört med FAT32.

Fast, kameratillverkarna kan mycket enkelt (och jag tror Canon redan i vissa kameror gör så här) se till så att videofiler visserligen sparas som filer på max 4 GB, men att man ändå får kontinuerlig inspelning utan hack upp till 29 minuter och 59 sekunder. Den senare gränsnen är alltså inte en teknisk begränsning utan har med tullrestriktioner att göra. Och det finns rykten om att EU kan vara på väg att ändra tullreglerna så den antagligen på sikt försvinner.

Jag får helt enkelt dra ner på kvalitén på filmerna verkar det som. Ska testa med 720p istället och se hur länge man kan filma. En tråkig erfarenhet var det i alla fall.
Här är en länk till det som filmades idag. Kul med nya "oförstörda" hårdrockare som spelar för att det är roligt! Hur det låter kommer i andra hand.

http://www.youtube.com/watch?v=XXvueO1gNg8&list=UUWHkcVqi6TcDvx8dFg7HvIg&index=1&feature=plcp

Tyvärr ligger inte ljud och bild i synk på tuben, vilket det gör på originalfilen.

Det har inte med typen av minneskort att göra, utan är en "standard" (egentligen en JEITA-specifikation) för lagringsenheter som så vitt jag vet alla kameratillverkare följer. Som du noterat så ser strukturen på i minneskorten likartad ut - t.ex. att det alltid finns en mapp med namnet DCIM vari själva bildmapparna ligger. Det sjuka är att den här specifikationen uppdaterades så sent som 2010, men man håller fortfarande kvar vid fil- och mappnamn på åtta tecken, så vitt jag förstår för bakåtkompabilitet. Vanvett anser jag som skulle vilja kunna ge bildfiler vettiga namn direkt i kameran (t.ex. "ÅÅMMDD-UPPDRAG-LÖPNR.JPG" eller så).

Mer läsning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Design_rule_for_Camera_File_system

Jag vet att det inte har något med minneskorten direkt att göra, men när det kommer ett nytt format är det ett bra tillfälle att vända blad och börja något nytt. Att ändra något befintligt kan många gånger vara betydligt mer komplicerat. Bara mina personliga erfarenheter från förändringsledning (min svenska börjar bli för dålig. Hur översätts "change management"?).

/Karl

Det är importtullar till EU, men jag trodde det endast var 20min begränsningen.

/Karl

Korrekt. Den enda juridiska definitionen för tullklassificering är huruvida enheten kan lagra 30 min eller mer på ett i enheten placerat lagrinsmedium som kan vara fast eller utbytbart.

Korrekt. Den enda juridiska definitionen för tullklassificering är huruvida enheten kan lagra 30 min eller mer på ett i enheten placerat lagrinsmedium som kan vara fast eller utbytbart.

Ok 30 inte 20, så med en extern HDMI-recorder så får man spela in 193timmar om man vill med hjälp av sin DSLR?

Denna import-tull i EU har gjort att alla DSLR i hela världen fått begränsningen, även min D800 inköpt i Schweiz har den.

/Karl

Som tillägg till "jajamensan" bör dock nämnas att många tillverkare väljer att på konsumentmodellerna ha lite tricks för sig såsom att man inte kan dölja OSD och liknande när man plockar video direkt från huset.

Jag får helt enkelt dra ner på kvalitén på filmerna verkar det som. Ska testa med 720p istället och se hur länge man kan filma. En tråkig erfarenhet var det i alla fall.
Här är en länk till det som filmades idag. Kul med nya "oförstörda" hårdrockare som spelar för att det är roligt! Hur det låter kommer i andra hand.

http://www.youtube.com/watch?v=XXvueO1gNg8&list=UUWHkcVqi6TcDvx8dFg7HvIg&index=1&feature=plcp

Tyvärr ligger inte ljud och bild i synk på tuben, vilket det gör på originalfilen.

Du kommer fortfarande bara att kunna spela in i 12 min. 720p tar lika mycket utrymme som 1080i. Som tidigare sagts ligger problemet i filsystemet FAT32.

På övriga Canon dslr med video går det att komma runt det till viss del genom att köra MagicLantern. Då går det att ändra komprimering och spela in kontinuerligt över flera filer. Det blir dock ett hack på någon sekund mellan filerna. (Har f.ö. märkt på videokameror att det även där kan bli hack vid filbyte dock bara någon bildruta.)

Tyvärr har 7D en annan design (dubbla processorer mm) som gör det svårare att modifiera canons mjukvara. Förhoppningsvis kommer det lösas på sikt, den nya firmwaren ger visst hopp och dessutom en hel del förbättringar vid videoinspelning, dock ej lösning till ditt problem.

Tillsvidare får du försöka komma runt det manuellt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar