Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sluta ta bort obekväma trådar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nome Nescio

Aktiv medlem
Nu har det hänt igen.
En tråd som spårat ut lite och övergått till pajkastning har huxflux försvunnit?
Jag försvarar inte pajkastningen i tråden, men att ta bort den utan motivering tycker jag tillhör dålig administrationssed.

Skrivs det något som inte passar in i fotosidans profil så varna personen, och om det fortsätter lås tråden.
Ta inte bara bort tråden, för då finns det inget för oss övriga att lära.

Detta är den vanliga rutinen på olika forum som jag är aktiv i. Den enda censureringen som förekommer är bortklipning av direkt olämplig text eller länkar till olagligt material. Man censurerar inte hela trådar.

/Per

Tillägg, jag håller med om det Per säger angående moderering, vet inget om hurvida trådar tas bort eller ej.

Jag vet inte riktigt vad du avser. Vi har inte raderat någon tråd på sistone där pajkastning förekommit. Senast jag kan komma ihåg att vi flyttade en tråd var när inblandade kände att de gått över linjen och inte längre kunde stå för vad man skrivit. Något vi respekterade. Men det var 2-3v sen.

Dessutom är det ytterst ytterst sällan vi raderar hela trådar utan i princip alltid så raderar vi inlägg i trådar. Det flesta trådar som raderas är trådar där trådskaparen inte agerar som privatperson.

Den tråden som jag direkt tänkte på var denna:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36006
Nu kom den tillbaks reviderad några timmar efter att jag skapat denna tråd. Så legimiteten för denna tråd svalnande lite.
Men det känns som att det är flera gånger som när en tråd spårat ur så har den hux flux försvunnit. Oftast är det av någon anledning när vi diskuterar prissättning och amatör vs. yrkesfotografer.

Men så länge nu bara petar i enskillda inlägg (tala gärna om att och varför) så är jag nöjd.
Utdelningen av varningar fungerar både bra och dåligt, det är något som administationen på fotosidan själva får ta ställning till.

Den tråden har aldrig varit någon annanstans. Jag känner inte heller till några andra trådar på det temat som har tagits bort. Som sagt, det är enormt få trådar som försvinner. Och vid de sällsynta tillfällena finns det starka skäl.

Jag är helt säker på att tråden inte var synlig då jag skapade denna tråd. Ett bevaknings mail som jag fått pekade ut i tomma rymden, det gick inte heller att hitta tråden i sökfunktionen.

Problemet kanske skall omskrivas från administation till tillförlitlighet? Jag skall försöka komma ihåg att rapportera nästan gång en tråd försvunnit, förhoppningsvis underläggar det en eventuell felsökning.

Den tråden känner jag inte heller igen. Att vi skulle moderera trådar utifrån något speciellt syfte att gagna olika grupper eller personer skulle vara att gräva våra egen grav.

Inte heller känner jag igen att forumprogramvaran skulle vara instabil, och faktum är att jag aldrig hört att trådar försvunnit utan anledning.

elmfeldt skrev:
Inte heller känner jag igen att forumprogramvaran skulle vara instabil, och faktum är att jag aldrig hört att trådar försvunnit utan anledning.
Jag har inte heller märkt att det skulle hänt någon gång under den tid jag varit medlem. Ibland har det varit knepigt att hitta någon gammal tråd, men då har det alltid berott på att jag inte varit tillräckligt kreativ vid sökningen.

Men eftersom tråden var purffärsk och jag kunde söka efter mitt egen inlägg borde jag funnit den? Nu fungerar allt, jag återkommer om jag tror mig sakna någon tråd igen.
I och med att nu bekräftat att ni inte cenurerar hela trådar är jag nöjd.

Om inte trådskaaren bryter mot någon regel eller son Ni säger inte agerar som privatperson, så är det väl alltid lämpligare att bara stänga tråden istället för att radera hela, även om det var längesedan har det ju förekommit

// Anders

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto