Annons

slut med tillverkning av mörkrumslampor?

Produkter
(logga in för att koppla)

martin_gr3

Aktiv medlem
Nu har Philips slutat tillverka mörkrumslampor, lampor med olika färgton för att kunna se vad man håller på med i mörkrummet. Det blir att jobba i blindo!
 
Ja, det finns ju lyktor med filter framför också, så man får väl köpa en sådan. Men det är oroande att mer och mer försvinner.
 
Hej Martin!
Du har helt rätt när du skriver att kända företag slutar med tillverkning av "mörkrumsprylar".Ett litet tips om du vill söka bl.a. ljus till mörkrummet= gå in på www.ebay.de , alltså Tyskland och under Foto& Camcorder/Labor/Dunkelkammer-Lampen.

Mvh
Rolf
 
Om man inte vill ha en lite större med filter finns ju små också. Photax säljer en med rött hölje för 285:- men det blir inte så mycket billigare än en för filter, 375:- inkl ett filter. Men räkna med att det är en engångskostnad, förutom 15w glödlampan som brukar få bytas ibland. Har själv filter och hållare som fungerat klanderfritt i över 25 år. På begagnatmarknaden kan man dock få tag på röda glödlampor fortfarande tror jag.
 
Om lampor,beg m.m.

Som sagt, det var just beg. mörkrumsljus med filter osv som mitt förslag leder fram till.Idag ett 20-tal med utgångsbud på 1 EUR cirka 9.50.
 
Jag vill minnas att jag målade en glödlampa röd i min ungdom. Kan jag ha använt nagellack? Kanske. Funkade i alla fall.

Annars kan man ju alltid ta baklyktan på en cykel. Fast då måste man ju trampa hela tiden. Inte så lyckat, kanske.

/m
 
Vad säger ägaren av nagellacken ?

Hej Matti!
Jag har inte varit med om det i min ungdom,möjligen för att "kvinnorna" runt mig "låset" in sin nagellack.Men frågan är om man inte skall spara sina veckopengar och sedan köpa en mörkrumsbelysning med filter i rött. Med uttångspunkten att man har en kvinna "i huset" så riskerar man inga konflikter.Nej tvärt om man kan ta med mörkrumsljuset till sängen för att att använda den när man läser. Om man inte gör som jag står där i mörkrummet och "svabbar" på sen kvällstid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.