Annons

Slumpmässigt skärmfel på bl a Imac 24"

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Har en ny Imac 24". Köpte pga fina skärmrecensioner. Skärmen såg tämligen OK ut, för ljus och mer kontrast än jag gillar, men det var så myckat annat att fixa vid datorbytet.....

Första leveransen från Crimson visade dock att det var nåt fel. En nästan vit himmel, bara en antydan till grått, blev rejält grå. Problemet gick inte att fixa med datorns inbyggda kalibrering. Allt blev bara värre. Apples Premium reseller lovade reparera datorn efter nyår.

Fick hjälp av Brock Brandenberg på http://www.bergdesign.com/supercal/ . Han har ett sharewareprogram för kalibrering Super Cal. Och har upptäckt att det slumpmässigt uppträder ett konstigt inställningsfel på en del Apple-datorer.

Grundproblemet: panelen "hjälpmedel" i Systeminställningar har ett reglage "kontrast". Mitt reglage stod inte där det skulle, längst t v, utan närmare mitten. Sen jag fixat detta enligt anvisningarna (man ska göra på ett visst sätt) blev dator o skärm bra för att vara fabrikskalibrerat.

Sen jag kalibrerat med Super Cal ser skärmen riktigt bra ut, texten saknar färgflimmer etc. Nu stämmer också bilden på skärmen bra med bilden som kom från Crimson. Det hela duger gott för att få fina utskrifter. Lite finlir återstår.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.