Annons

slumpmässiga bilder funkar ej i firefox

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonn

Medlem
Hejsan!
Jag har lite problem med firefox och min nya hemsida.
Jag har lagt in några koder i en html så att slumpmässiga flash bilder (filmer) skall aktiveras. Det fungerar bra i Internet explorer men inte i firefox.
Varför???
Skulle någon kunnig person lösa detta problem åt mej??? jag har gått in i väggen :)



Adressen till denna html med slumpgeneratorn är den nedan.
www.steningstudio.com/i.html (uppdatera sidan för nya slumpmässiga bilder)

När detta problem är löst så kommer denna html bli index.html
 
Oj då… ja det var många fel.

Jag själv kan ingenting om html å flash eller liknande.
Denna flashkod som jag lade in rekommenderades av några andra på nätet.
Tyvärr så har jag inte fått den ännu att fungera med FF. Om någon skulle kunna hjälpa mej med detta så skulle ja bli vädigt glad

Eller kanske komma med en ny kod som funkar i IE o FF.
 
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att infoga flash i html, men däremot brukar jag kunna skriva sidor som validerar OK. Att jobba med sidan tills den validerar OK är ett bra sätt att lära känna koden på sidan. Med lite övning är det inte såååå svårt att läsa HTML och fatta ungefär vad koden gör.

Det finns flera olika versioner av HTML, och när man skriver en sida skall det finnas en deklaration först i varje fil som talar om hur sidan ska tolkas. Du har en sådan deklaration i fin fil, men du har valt XHTML. Att skriva korrekt XHTML-kod kan vara lite småjobbigt, och jag skulle därför rekommendera att du istället väljer HTML 4.01 Transitional som är mindre petig. Dessutom ligger deklarationen lite fel och du har två "<html>"-taggar i filen. Och så saknar du stängnings-taggen för head - "</head>.

Så här ska din kod se ut i stora drag:

Källkod:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
   "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
   <head>
      ...
   </head>
   <body>
      ...
   </body>
</html>

Förutom att jobba med koden tills validatorn är nöjd kan du titta på felkonsollen i webbläsaren. På min engelskspråkiga Firefox ligger den i menyn näst längst till höger under "Tools/Error Console". Där ser du till exempel "Warning: Error in parsing value for property '-moz-user-select'. Declaration dropped. Source File: http://www.steningstudio.com/i.html Line: 0" och liknande fel, som kanske kan vara en ledtråd för att få igång flash.
 
Jag borde nog sätta in mej mer i html koder. men jag har tyvärr inte den tiden...... :(
Men jag har fått det att fungera nu. Och tippsen som ni kom med hjälpte mej på vägen. Bla deklarationen :) .

Så TACK så mycket för eran hjälp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.