Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slopa kategorierna för kritikbilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
Nu är det sommar och kanske semester. Men snälla fotosidan. Fyll inte på med FLER funktioner. RENSA bort i stället. Om fotbollslandslaget spelade byråkratfotboll byggd på formler i tjocka pärmar, så behöver inte fotosidan följa samma koncept!

FÖRENKLA.

Jag blev oerhört irriterad av att se hur mina bilder I EFTERHAND skyfflats in i kategorierna (tydligen är jag mellanduktig)

Jag säger: Rör inte mina bilder, för bövelen.

EN fråga är hur sjutton ni lyckats med att göra en sådan indelning i efterhand. Det måste vara nåt särdeles avancerat system!

Lägg inte energi på sånt. Bildglädjen försvinner dag för dag från sajten och texterna och reglerna blir allt länge ock krångligare.

Rensa och förenkla.
 
Ju mer jag fattar av fotosidans stolleprov med bildkritikpooler, desto ursinnigare blir jag.
Tydligen är det så att för en bild ska kunna ses av alla MÅSTE den läggas i en förutbestämd pool:
"Inte alls duktig, mellanduktig eller jätteduktig"

Vad jag inte fattar är att fotografer här på sajten med självaktningen kvar accepterar detta vansinne.

Nån slags diktatur är det.

Och sånt ska man göra uppror mot!!
 
Jag vet inte hur det kommer att bli framöver men man har ju utlovat någon form av uppdelning i avdelningar. Låt denna indelning vara tillsvidare så får vi se vad som kommer? Det är i alla fall lite mindre bildflöde när man går in och tittar på nya kritikbilder. Skulle alla vara i samma pool skulle man inte se träden för all skog eller hur det nu var.....?
 
Som jag har förstått det hela så kom indelningen till eftersom rutinerade och inspirerande bilder blandades med tonvis av nybörjarbilder.

Själva massan av bilden gjorde det närmast omöjligt (och kanske ointressant) att försöka urskilja vilka bilder man ville kommentera?

Den nya indelningen verkar redan ha fallerat eftersom det är hart när omöjligt att se skillnad på kvalitén i de tre stegen. Men det är i alla fall ett försök till att hitta nya mallar, och det ska FS ha all heder för.

Ulf
 
Artificiell skrev:
...

Den nya indelningen verkar redan ha fallerat eftersom det är hart när omöjligt att se skillnad på kvalitén i de tre stegen.

...

I mitt tycke tycker jag det är upp till oss själva att lägga det i "rätt" pool. Jag tycker mest den "erfarna" poolen är det största problemet.

Polbeskrivningen är ju ganska bra: "Troligtvis så säljer du en del bilder, haft en del utställningar, gått kurser och försöker dagligen att utvecklas."

Många av bilderna där tycker jag är alldeles för dåliga för att komma från en erfaren fotograf. Vissa har fotat i 30 år och är inte bättre än många nybörjare, tydligen :)

/Amatör som håller sig i mellan-poolen :)
 
En indelningen efter hur duktig fotograf man är kan jag hålla med om att den inte känns helt bra. Inte för att jag ser det som något problem med att veta vilken pool man tillhör. Utan för att poolen för erfarna lätt får mycket uppmärksamhet vilket sker på bekostnad av oss mindre erfarna.
Men däremot skulle jag gäran se en indelning i några få olika fotogrenar. Tex naturfoto, studiofoto, gatufoto.
 
Artificiell skrev:
Som jag har förstått det hela så kom indelningen till eftersom rutinerade och inspirerande bilder blandades med tonvis av nybörjarbilder.
Nej, indelningen av dessa pooler är inte alls till för att separera ut "bättre" bilder så ni skall få sköna bilder att kolla på. Den tillkom för att se om det går att få fram en annan typ av kommentarer på bilder än de gängse.

Att man är "mycket erfaren" är inte samma som att man är duktig, det har ni ju märkt... Men man har mer erfarenhet, har kollat mycket på andras bilder, applicerar också hårdare självkritik etc. Man tycker att man är bra, och vill nu höra om man verkligen är det. Att lägga en bild i den poolen är att sticka ut hakan en hel del.

Poolen är inget stolleprov vi drömt fram på vår egen kammare, den har tillkommit efter förslag från många medlemmar i många, långa diskussionstrådar där man efterlyst en kritikform där man verkligen får höra vad andra tycker om ens bild utan att det skall lindas in - något som ofta händer i vanliga kommentarer då man helt naturligt inte vill vara för hård i sin kritik då man är mer osäker på hur fotografen kommer ta det (trots det vi skriver i reglerna mm). Vi tyckte det var värt ett försök, och vi får utvärdera senare om det fungerar.

Namnet är inte klockrent dock, vi har fått många bra förslag på alternativa namn och måste bestämma oss för ett.

Ni som tycker kvaliteten på bilder där brister bör läsa poolreglerna och sedan kommentera därefter - för fotografen som lagt bilden där önskar det!
 
clindh skrev:
Att man är "mycket erfaren" är inte samma som att man är duktig, det har ni ju märkt... Men man har mer erfarenhet, har kollat mycket på andras bilder, applicerar också hårdare självkritik etc. Man tycker att man är bra, och vill nu höra om man verkligen är det. Att lägga en bild i den poolen är att sticka ut hakan en hel del.


OK, jag fattar.
Det kan kanske funka, men namnet ar helt missvisande.
Jag kan gilla detta med en pool dar folk sticker ut hakan och tycker de har tagit kanonbilder. Men det innebar ocksa att man far ta tuff kritik.

"Hot Spot" ar ju inget bra namn, men nagon kanske kan knacka ett som ar battre an "mycket erfarna"

/U
 
Som sagt. Syftet är precis vad Christer skriver. Namnet är långt ifrån bra, och jag byter mer än gärna.

Jag har i galenskapstråden givit förslag på nya namn på de tre poolerna och då enligt:

"- Bildkritik - mjukstart
- Bildkritik
- Bildkritik - "Avancerad/Stenhård/Mkt erfaren/Hårda puckar (eller nåt)"

Vad tros?
 
Här är beskrivningen för "erfarna" poolen:

"Det krävs lite mer av bilderna i denna poolen. Detta innebär också att det är ok att vara extra hård, men rättvis och konstruktiv i sin kritik. Fotograferna här har mycket erfarenhet och skall klara mothugg. Som vanligt gäller reglerna för kritik.

Trappsteg 3 och poolen för dig som fotograferat mycket aktivt i ett antal år, och vet att du är mycket erfaren. Du har förmodligen fastnat för en viss genre, exponering och komposition sitter i ryggraden och försöker nu jobba på en högre nivå där du ställer höga krav på dig och på andra som lägger in bilder i poolen. Troligtvis så säljer du en del bilder, haft en del utställningar, gått kurser och försöker dagligen att utvecklas."


Behövs den förtydligas?
 
Jag tycker texten borde synas när man klickar sig in i poolen från första sidan iaf.
 
Det håller jag med om, och jag har gjort ett förslag som innebär att när man väljer pool så ser man dessa tre poolers texter.
 
Jag har nu gjort några justeringar i texterna så att det med nuvarande GUI skall bli lite tydligare. Klickar man på Regler så kommer den kompletta texten ner (fast den vill jag ha nedfälld som default framöver).
 
elmfeldt skrev:
Jag har nu gjort några justeringar i texterna så att det med nuvarande GUI skall bli lite tydligare. Klickar man på Regler så kommer den kompletta texten ner (fast den vill jag ha nedfälld som default framöver).

Jag tycker nog att detta kan funka med lite justeringar efterhand. Lat det finna sin form.
Men jag ar fortfarande tveksam till att ha stegen Nyborjare-Mellan. Baka ihop dem till en allman "Bildkritik"
Ha sedan kvar kategorien dar fotografer kan visa bilder som de sjalva tycker haller mattet for en tuff granskning. Det betyder forstas inte att denna kategori bara ska vara till for att trasha bilder. Det kommer nog en hel del riktigt bra bilder till slut.Och som du sett sa har min "nya arlighet" inte uppskattats av alla. Men jag ar ingen elak typ. Bara trott pa att se struntbilder presenteras som "de mycket erfarnas klockrena shots"

Funderar vidare pa ett namn pa poolen.

Fridens
 
Små korrigeringar idag för att förtydliga tänket.

- Justerat Bildkritik Mellan > Bildkritik
- Tagit bort texterna "Trappsteg.."
- Justerat "erfarna" poolens beskrivning så att man direkt ser texten " Det krävs lite mer av bilderna i denna poolen. Läs poolbeskrivningen"
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.