Annons

Slitz Topmodell ögon osv!

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Hoppas att någon vänlig själ kan förklara lite för mig!

Om vi tittar på tex Slitz top modell andra produkt/reklam foton. Hur gör man så att ögonen blir så vackra, ser oftast så glänsande, djupa, stora och ja nästan så att det ser ut som lite flytande!

Ljus är ju viktigt det förstår jag, men vad finns det för tekniker och alternativ speciellt om man är ute någonstans? Jag är inte ute efter den plastiga looken man har på huden utan bara det där intensiva vid ögonen, jag tycker att det är för läckert!

Hoppas att någon har ork och lust :)

Photoshop

Oftast lägger man en färgcirkel över ögat och ställer in opacity för att ge en klar och fin ögonfärg, sen målar dom väl lite vitt med kan jag tro, sen handlar det väl mycket om skuggor för att få själva formen på ögat att se perfekt ut.

Någon annan kanske kan beskriva mer i detalj hur man gör.

Väldigt förenklat så är storleken på ljuset viktigt, desto större desto bättre, solen har pga av sitt avstånd storleken av en källa som är stor som en tummnagel på en armlängds avstånd. Använd ett lakan mellan modellen och solen för att mjuka upp ljuset eller slå en blixt genom ett stort paraply eller använd en reflex skärm, sen är det lite fix i photoshop som brukar kallas för Hollywood eye och lite fusk med detalj skärpning gör sitt också. Jag kan beskriva det närmare om du vill.

dude skrev:
Väldigt förenklat så är storleken på ljuset viktigt, desto större desto bättre, solen har pga av sitt avstånd storleken av en källa som är stor som en tummnagel på en armlängds avstånd. Använd ett lakan mellan modellen och solen för att mjuka upp ljuset eller slå en blixt genom ett stort paraply eller använd en reflex skärm, sen är det lite fix i photoshop som brukar kallas för Hollywood eye och lite fusk med detalj skärpning gör sitt också. Jag kan beskriva det närmare om du vill.

Jag hade en fundering på photoshop "brusha" men samtidigt måste förutsättningarna säkert vara rätt först!

Tack för svaren!

Tore jag skulle bli jätteglad om du ville förklara detta närmre för mig! :)

Gör en markering med lassot lite lagom utan för ögonen tryck ctrl+j för att göra ett nytt lager med bara ögonen.

Välj transform tool genom att trycka ctrl+T i höjd lägger du in ett värde på 104% det öppnar upp ögonen lite.

Snygga till kanterna om nödvändigt med plåstret eller clone stamp. Gör en ny markering runt ögats iris med cirkel verktyget i bägge ögonen var noga här.

Tryck ctrl+j för att kopiera dom till ett nytt lager gå till unsharp mask välj ca1,4 pixlar och 100%

I blend mode i lager paletten väljer du luminosity (vet inte vad det kallas i svenska photoshop men det ligger längst ner i rull listen)
platta till bilden

Jag är lite trött så jag ber om ursäkt om jag missat något, men det är knepet som körs i grova drag, sen är det som vanligt lite ljus fix med kurvor osv. efter tycke och smak.

Smink

Ett annat gammalt trick är att man förstorar pupillen. Detta görs för att när man är sexuellt upphetsad så förstoras pupillen.
Detta är inte ngt som vi "ser" men våra hjärnor registrerar det.

Förstärk färgen, gör vitan lite vitare, skärpning och lite kontrast gör susen...

Ringblixt på kameran används flitigt i modevärlden också...

Hej

Man kan inte sminka pupillerna större. Det behövs droppar från läkaren eller optikern.
Fara är bara att man kan utlösa grön star, glaukom!

Hälsningar
Andreas

FILM) (ulltand skrev:PS Förr kunde man köpa atropindroppar (Belladonnadroppar) receptfritt i Grekland, Cypern etc.
Vet ngn om det fortfarande går?
Belladonna är mycket giftigt och kan ge hallucinationer och eventuellt förkorta livslängden. Jag har läst att extrakt av växten (i form av atropindroppar) användes på medeltiden, men det framgick inte av texten hur många som dog av användandet. Nog borde det väl finnas mindre livsfarliga och lämpligare ögondroppar i våra dagar.

Sans skrev:
...Nog borde det väl finnas mindre livsfarliga och lämpligare ögondroppar i våra dagar...

Näe...
Atropin används än i dag, vet dock inte om man använder det för att förstora pupillerna.

Tvivlar på att man kan dö av Belladonna i ögonen...
Äter man skiten så är det annorlunda.

dude skrev:

...gå till unsharp mask välj ca1,4 pixlar och 100%...

.

Visst funkar det fint att skärpa upp iris för sig själv men värdena är bara avhängiga hur stor bilden är. Större bild = större pixelradie. En regel många inklusive jag själv kör med är att hellre ha ett stort procenttal och ett lägre radietal. Det för att minska halo-effekten. För min del betyder det att jag aldrig går över 1.1 pix radie på en bild från en 10Mp kamera. Med min 6Mp kamera gick jag alrdig över 0,9.

Ögonläkarna använder ofta tropikamid för att vidga. Inte farligt vad jag vet, däremot är det grymt jobbigt, då man ej kan fokusera på en stund

/Janne

För mig gick det bra att fokusera någorlunda, men det blev lite halvsuddigt i vissa delar. Däremot var ljuset fruktansvärt jobbigt att hanskas med och jag fick ha solglasögon inomhus under ett antal timmar.

Lite mer udda var snarare att det visade sig att jag har pupiller som vidgas ovanligt mycket i vissa situaioner varpå läkaren trodde jag redan fått dropparna innan jag fått dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar