Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slitage på digitala SLR samt kostnader

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Har fått ett större fotojobb, mitt första egentligen att fota av ett antal byggnader, ca 15 både invändigt och utvändigt och använder min 300D.

Vad är rimligt slitage på optik och kamera och vad kostar det ut till "kund" när ni tar betalt?

Jag använder främst Sigma EX 18-50/2.8 och kommer ta ca 3000 kort. Stativ och sådant används också.

// Jocke, rookie på att ta betalt

Det enda som igentligen slits är väl slutaren i någon större mån. Den ska klara 30-50 tusen bilder minimum ung. Kostar väl några tusenlappar att byta.

Optiken slits inte särskilt.

Damocles skrev:
Det enda som igentligen slits är väl slutaren i någon större mån. Den ska klara 30-50 tusen bilder minimum ung. Kostar väl några tusenlappar att byta.

Optiken slits inte särskilt.

Precis, men nu sa de att jag skulle skriva upp en summa med slitage och omkonstnader för utrustningen. Går ju inte riktigt att jämföra mot analoga tyvärr :)

Får komma på något smart.

// Jocke

Formel:

50 000 (antal exponeringar) / (delat med) kamerans pris ex (10 000 kr).

Dvs om kameran kostar 10 000 kr så är priset 20 öre per bild.

/ NIKLAS

"Skåningen" skrev:
Formel:

/ NIKLAS

Ok, optik gör man inte samma sak med antar jag?

// Jocke

Nej, ofta inte. Men andra kostnader får du inte glömma, ex batterier till blixt,putsduk, och allt annat.

"Skåningen" skrev:
Formel:

/ NIKLAS

det blir väl lite missvisande, om man byter slutare och kanske kan köra 50 000 bildler till, hur räknar du då? blir priset då 10 öre per bild, fast huset orkar kanske med 1 eller några slutarbyten till...

Jag har satt ett fast pris, fick fria händer.. bara det redovisades ordentligt.. :)

EDIT: glömde att tacka alla som skrev i tråden och hjälpte mig! :)

// Jocke

Glöm inte kamerans värdeminskning

Vid pris per bildfrågan och digitalfotografering är det klokt att räkan med kamerans värdeminsking / bild också. Hade en 60D som jag köpte för 30 papp och sålde för 13 papp. Tog kanske 20000 bilder med den. Det blev i så fall c:a 1 kr / bild

ANNONS