Annons

slipa egen spegel?(tele)

Produkter
(logga in för att koppla)

Viggenpatrik

Avslutat medlemskap
hej, undrar om det finns möjlighet att slipa till en egen spegel till ett spegelteleobjektiv. tänkte köpa mig en mellanformatsutrutrustning, broblemet är att jag vill allra helst ha mellanformats"upplösningen" samtidigt som jag har en drömbild som jag vill knäppa i framtiden, den kräver minst 500mm tele i 35mm formatet, dvs minsst 1000mm i mellanformat.

finns det möjlihet att slipa en egen jättespegel eller är det bara att ge upp tanken med det samma?
 
Intressant idé... allt är ju möjligt med rätt kunskap och utrustning. Vad tänkte du på för material? Man kanske kunde driva koppar och behandla den med nåt, eller kanske bara gjuta i plast?

Måste ju finnas programvaror för att räkna ut såna saker? Tilläggspaket till Matlab?
 
Det är inte så ogörligt eller ovanligt som man kan tro, det finns många amatörastronomer som slipar sina egna speglar. Du kan t ex börja på Svensk AmatörAstronomisk Förening för att få mer information i ämnet.

Det här är kanske inte lämpligt som ett första nybörjarprojekt, men kan kanske tjäna som inspirationskälla :)

En bild på själva spegeln i fråga.
 
Clas Ohlson hade en gång i tiden en liten skrift som beskrev hur man byggde ett eget spegelteleskop med spegelslipning och allt. Den kanske går att få tag på på begagnatmarknaden med lite tur.

//Lars
 
Gott om plenty

Har du väldigt gott om tid och en massa pengar över så går det nog. Men det är garanterat billigare att köpa en lågbudgetvariant och det blir garanterat flera hundra procent bättre!
 
Inom SAAF finns det många som är duktiga på att slipa speglar. Gör man rätt så blir det definitivt bättre och billigare än mostvarande köpspegel. Men räkna med att det kan ta en stund, och kanske några kassaktioner.

SAAF har också en Yahoogroup, det är förmodligen enklast att börja där. Jag kommer tyvärr inte in på yahoogroups idag, så det blir ingen länk.

Jag har själv funderat på att slipa mig en egen spegel och bygga ett teleskåp för att montera min D7D på, men det har inte blivit av än. Saknar motivation till just spegelslipningen.
 
hum, intressant, tittat lite på denna sida http://www.photozone.de/3Technology/lenstec5.htm

Fi nns det något bra program för att bygga ett spegelobjektiv?

Funderar på om man skall använda "baksidan" på ett slaktat mellanformatsobjetiv, men har en fundering, den linsen som sitter längst bak i linsen, hur hittar man rätt sådan, är det ens möjligt till en mellanformatare?

hittatde förresten en länk till ett riktigt monsterobjektiv...
http://yandr.50megs.com/carl/1000/1000.htm
 
Det finns en massa relativt billiga ryska spegeltelen på 500mm som lär vara rätt bra för att vara spegeltelen. Vad är det för mellanformatare du har?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.