ANNONS
Annons

slings / Remma??

Produkter
(logga in för att koppla)

ixxy

Aktiv medlem
Många förespråkar blackrapid och andra tillverkar också bland annat kaffebrus egna.

Vi har tagit fram en egen ny variant då vi inte fann någon av dess vara riktigt bra i original utförandet.
Två saker vi reagerade på var att kameran hänger upp och ner och stativ gängen blockeras
(ja vi är medvetna om att man kan använda snabb plattorna för olika stativ)
Att stativ gängan blockeras gör ju också att man hela tiden har något i vägen när kameran hålls i vertikalt läge.
(vanligtvis problem när vertikal grepp finns på kameran)
en annan fråga är hur mycket vikt är stativ gängan gjord för att tåla?
(denna fråga tänker vi inte ge oss på då det är så olika för modeller och märken)

Så vi satte oss ner och gjorde en helt egen sling. Som man fäster i kameran vanliga öglor för kamera remmen, samma funktion för att snabbt komma åt kameran från höften genom att den glider ut med bandet men med fördelen att stativ gängan är ledig (inga störande saker när när man har kameran stående) samt kameran hänger åt rätt håll.

Sen att vi genom att hand tillverka varje separat sling kan skapa färg och material sättningar som vi /kunden vill är ju också en fördel.

mer information finns på www.event-bilder.se
Vi har några remmar ute för test just nu. Men söker gärna kontakt med någon som använder andra slingar i dag som kan tänka sig jämföra dem då vi redan gjord detta men vill gärna ha mer objektiv bedömning på det.
En testare på pekade att våran rem funkar utmärkt att haka fast snabbplattan från stativ i vilket ger samma funktion som blackrapid om man ändå vill modifiera något och ha kameran upp och ner.

fritt att diskutera fördelar / nackdelar med att fästa slings i stativ gängan mot kamerans kanliga öglor.

Senast ändrad:
Hej,
Lite fler bilder vore bra i beskrivningen.

Finns lite bilder i instruktionen. http://www.event-bilder.se/doc/installation.pdf
Man borde ha bilderna direkt på sidan.

Eftersom man hakar på dom ovanifrån, hur ter sig kamerautrustningen när man sätter på en 1,5 kg objektiv? Antar att den pekar neråt och vikten går neråt samt mot benet.
Detta blir extra störigt om man ska gå en promenad. Hur har ni löst detta?

En testare påpekar att det är ok att fästa den i snabbplattan, men då ni själva är osäkra på hållbarheten, hur kan ni då rekommendera detta?

/Stefan

Finns lite bilder i instruktionen. http://www.event-bilder.se/doc/installation.pdf
Man borde ha bilderna direkt på sidan.

Det kommer komma mer bilder. Just nu är sidan gjord för information i text.

Eftersom man hakar på dom ovanifrån, hur ter sig kamerautrustningen när man sätter på en 1,5 kg objektiv? Antar att den pekar neråt och vikten går neråt samt mot benet.
Detta blir extra störigt om man ska gå en promenad. Hur har ni löst detta?

Detta är faktiskt inget som någon av våra testare har påpekat är ett problem därav har vi inte reflekterat för det. men efter som fästningen i remmen är 360 grader vridbar så kan man enkelt vrida den så att objektivet pekar bakåt eller framåt vilket man finner bekvämast.

En testare påpekar att det är ok att fästa den i snabbplattan, men då ni själva är osäkra på hållbarheten, hur kan ni då rekommendera detta?

/Stefan

Vart hittar du en rekommendation får oss på detta? Efter som kamera tillverkarna inte släpper sin garanterade vikt klassificering på stativ gängan upp och ner så vågar vi inte garantera en sådan lösning. Det vi säger är att det går att göra om man vill.
Vi garanterar ingen vikt klass på öglorna heller eftersom det är olika från tillverkare och modell.

Detta är faktiskt inget som någon av våra testare har påpekat är ett problem därav har vi inte reflekterat för det. men efter som fästningen i remmen är 360 grader vridbar så kan man enkelt vrida den så att objektivet pekar bakåt eller framåt vilket man finner bekvämast.

Jag har testat en sån lösning, men med ett långt objekitv med motljusskydd på så skaver den mot knät och dunkar fram o tillbaka.
Min Black Rapid åker också runt en aning, men inte fullt så mkt som om den vore upphängt på ert sätt.
För mig är det även ett problem om man hukar sig. Er upphängning kommer problemen snabbare än Black Rapids upphängning som också blir problem.

Har en temporär lösning i mitt huvud som jag ska testa och finjustera för bekvämlighet och säkerhet innab jag går ut med det,

Angående rekommendationen om fästa den i snabbplattan så skrev du i första inlägget om en testare som tyckte det var ok att göra så. Det anser jag som smygrekommendation ifall man vill ha det på det viset. Annars skriver man att man inte rekommenderar detta utan det görs på var mans bevåg.

/Stefan

Jag har testat en sån lösning, men med ett långt objekitv med motljusskydd på så skaver den mot knät och dunkar fram o tillbaka.
Min Black Rapid åker också runt en aning, men inte fullt så mkt som om den vore upphängt på ert sätt.
För mig är det även ett problem om man hukar sig. Er upphängning kommer problemen snabbare än Black Rapids upphängning som också blir problem.

Har en temporär lösning i mitt huvud som jag ska testa och finjustera för bekvämlighet och säkerhet innab jag går ut med det,

Angående rekommendationen om fästa den i snabbplattan så skrev du i första inlägget om en testare som tyckte det var ok att göra så. Det anser jag som smygrekommendation ifall man vill ha det på det viset. Annars skriver man att man inte rekommenderar detta utan det görs på var mans bevåg.

/Stefan

Om du uppfattade det som en rekommendation så ber jag om ursäkt för detta det var inte meningen som en smyg rekommendation utan bara ett konstaterande att det gick att göra.

väntar med spänning på din lösning på hur man skall stoppa denna vridningen. vi jobbar hela tiden med att utveckla detta och skall givetvis se om vi kan hitta ett bra sätt att motverka det.

Att kameran riskerar att lägga sig på marken eller komma åt marken när man hukar sig eller sätter sig ner är något vi helt klart får titta på. återigen ingen av testarna hittills eller vi själva som utvecklar den upplever problemet varken med våran eller blackrapid eller någon annan tillverkare.

tiden med att utveckla detta och skall givetvis se om vi kan hitta ett bra sätt att motverka det.

Att kameran riskerar att lägga sig på marken eller komma åt marken när man hukar sig eller sätter sig ner är något vi helt klart får titta på. återigen ingen av testarna hittills eller vi själva som utvecklar den upplever problemet varken med våran eller blackrapid eller någon annan tillverkare.

Beror på målgruppen. Är man själv så är detta inget problem. Svajningen när man promenerar motverkas lätt genom att lägga handen på kameran och trycka den neråt.
Detsamma gäller hukning, böjning. .Då håller man upp den samtidigt som man hukar och placerar den på knät medan man pillar tex i sin väska odyl.

Jag upptäckte "problemet" när man har övriga händer upptagna av tex andra saker ex barn eller andra fotoreleraterade saker man också "måste" bära med sig från gång till gång.

Den lösningen kan du ju själv leka med. Jag t'änker mig en typ av S-krok man fäster i bältet och i säkerhetskroken som är fäst vid kameran (för black rapid). När man hukar sig så bli ju remmen för lång och då börjar kameran helt plötsligt ligga på S-kroken och följer inte längre med neråt utan stannar hela tiden vid midjan. Eftersom den är fäst i stativgängan så kommer den absolut inte längre ner än vid midjan när man har så tunga saker som tex 70-200/2,8 eftersom den balanser perfekt och är vågrät och inte lodrät.

Vid promenad så motverkar den gungning eftersom den ligger an mot midjan. Hur mycket man vill avlasta med axlarna kommer bero på hur mkt man har spännt remmen.

Finns en liknande hållare på marknaden. Spider eller nåt heter den. Och så finns det en kommande som liknar en telefonhållare som också fästes i bältet. Fast denna lösning jag tänkerpå behåller axelremmens utmärkta funktion.

/Stefan

Beror på målgruppen. Är man själv så är detta inget problem. Svajningen när man promenerar motverkas lätt genom att lägga handen på kameran och trycka den neråt.
Detsamma gäller hukning, böjning. .Då håller man upp den samtidigt som man hukar och placerar den på knät medan man pillar tex i sin väska odyl.

Jag upptäckte "problemet" när man har övriga händer upptagna av tex andra saker ex barn eller andra fotoreleraterade saker man också "måste" bära med sig från gång till gång.

Den lösningen kan du ju själv leka med. Jag t'änker mig en typ av S-krok man fäster i bältet och i säkerhetskroken som är fäst vid kameran (för black rapid). När man hukar sig så bli ju remmen för lång och då börjar kameran helt plötsligt ligga på S-kroken och följer inte längre med neråt utan stannar hela tiden vid midjan. Eftersom den är fäst i stativgängan så kommer den absolut inte längre ner än vid midjan när man har så tunga saker som tex 70-200/2,8 eftersom den balanser perfekt och är vågrät och inte lodrät.

Vid promenad så motverkar den gungning eftersom den ligger an mot midjan. Hur mycket man vill avlasta med axlarna kommer bero på hur mkt man har spännt remmen.

Finns en liknande hållare på marknaden. Spider eller nåt heter den. Och så finns det en kommande som liknar en telefonhållare som också fästes i bältet. Fast denna lösning jag tänkerpå behåller axelremmens utmärkta funktion.

/Stefan

en hand på kameran är riktigt smart. jag brukar bära med mig övriga prylar i en ryggsäck vilket gör att jag drar höftbältet genom slingen och då hålls slingen på plats väldigt bra.
men en hake av något slag kan vara en bra idé. jag får testa lite och se, kanske kan hitta en bra lösning på det. en annan grej jag personligen gör är att hänga ett objektiv i sin egna väska/påse i en karbin längst ner på slingen för att få lite mer vikt i den och då har man alltid snabb tillgång till det objektivet om det behövs.

Jag tittar på de bilder som finns, och är inte riktigt säker på hur den här uppfinningen är tänkt att funka... som det ser ut så verkar det vara en liten rem som man spänner mellan kamerans två öglor, och sen är det en karbinhake som sitter i axelremmen som hakas fast på kamerans lilla rem... har jag förstått det hela rätt?

Mvh,
Richard

Jag tittar på de bilder som finns, och är inte riktigt säker på hur den här uppfinningen är tänkt att funka... som det ser ut så verkar det vara en liten rem som man spänner mellan kamerans två öglor, och sen är det en karbinhake som sitter i axelremmen som hakas fast på kamerans lilla rem... har jag förstått det hela rätt?

Mvh,
Richard

det är fullt korrekt.
Det gör att man väldigt enkelt kan ta bort nackremmen om man vill ha kameran fritt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar