Annons

Slavtändare

Produkter
(logga in för att koppla)

Sudden70

Ny medlem
Finns det slavtändare som passar digitalkameror?

Jag har en blixt och önskar använda den till min digitalkamera. Kameran slår likt många digital-
kameror två blixtar, varför en 'vanlig' slavtändare inte funkar.

Jag vet att det säljs blixtar med inbyggd slavfunktion för digitalkameror. Det känns mer naturligt/ekonomiskt att hitta en slavtändare istället för att köpa en ny(till) blixt...

Hälsningar en amatör i ordets rätta bemärkelse..
 
Jodå det finns men då måste man veta om blixtarna utlöser via IR eller via blixt ljuset finns olika där sedan dom som reagerar på båda men det finns slav tändare för det ca pris 500:-
 
slavblixt till digitalkamera

Har själv en Sony dsc-v1 som använder en "förblixt", dvs kortet tas då blixten utlöses en andra gång. Då fungera inte vanliga slavbixtar. Men jag hittade en lite o smidig blixt som heter METZ BLIXT 34 CS-2 DIGITAL. Den kan användas som vanlig blixt med inbyggd ljusmätare (3 bländar-lägen eller full blixt). Den kan också ställas in som slavblixt, OCH man väljer då om den skall trigga på första eller andra bilxten! Den levereras dessutom med skena...

Denna blixt fungerar utmärkt till min dsc-V1. Oftast har jag den i blixtskon, och med hjälp av en hemmabyggd refektor låter jag denna gå i taket, medan kamerans egna lilla inbyggda blixt fungerar som upplättningsblixt - en utmärkt kombination! Blixtens mångsidighet gör dessutom att den är användbar till alla mina nuvarande, men även framtida kameror.

-Per
 
Denna funkar!

PÅ photax.se kan du köpa en Nissin Digiflash Preflash som fungerar! Klen med ledtal 12 men priset är lågt 405:-
Jag har monterat in kretskortet från en liten slavtändare kanse sån du har i nissinblixten så att den kan styra en ytterligare blix för mer kraft... Om den lilla inte räcker alltså.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.