Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slavtändare till 430 EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Försöker få till en slavtändning på en 430 EX blixt. Blixten är satt i manuellt läge och foten är tejpad så att bara mittenstiftet får kontakt. Har köpt en slavtändare från Hama (006967) som skall enligt Scandinavian Photo fixa detta. Har en 580 EX som skall lösa ut 430 blixten. OBS Båda blixtarna står i manuellt läge och jag skall inte använda den inbyggda E-TTL funktionen mellan dem.
 
Skall du verkligen tejpa foten? På de andra hama adptrarna (6930 tex.) så gör man inte det.

Hur löser du ut blixten? Har du 580an på kameran? Eller kör du med kabel till den? KEller har du den inbyggda blixten som utlösare?

/M
 
Jag vill ha 580 blixten vid sidan om kameran och löser ut den med Elinchrome Skyport. 430 blixten vill jag ha som slav men får det inte till att fungera.
 
Ett litet förtydligande. 430 blixten löser ut 1 gång som slav men sedan händer inget. Tar jag loss foten och sätter tillbaka den, så slår den ut ytterliggare 1 gång.
 
Tja. Efter fler resor fram och tillbaka till Scandinavian Photo så slutade det med ytterliggare en reciver, kabel och hotshoe med pc-kontakt. Nu fungerar det men det blev dyrt.....
 
Vad är anledningen till att du inte kan använda det trådlösa blixtsystemet som Canon hade tänkt?
Annars känns det som om det hade varit betydligt enklare att få igång. Jag lyckades första gången jag försökte.
 
Har samma problem..

Känner igen problemet på min 580EXII. Sätter jag samma slavtändare på min 430EZ, så funkar det. Inget stort problem för mig, då 430EZ inte har "synk ingång" ändå! Men vad är skillnaden på EZ och EX serien??
/Roger
 
Vad är anledningen till att du inte kan använda det trådlösa blixtsystemet som Canon hade tänkt?
Annars känns det som om det hade varit betydligt enklare att få igång. Jag lyckades första gången jag försökte.

Jodå. Det kör jag med också. Då har jag 580 blixten på huset och 430 på stativ som slav med full automatik. Känner mig ibland lite begränsad av denna uppställningen. Genom att slippa ha en blixt på kamerahuset så kan jag ha båda blixtarna slagna i paraplyer. Fast då blir det naturligtvis utan automatiken. Fick dessutom tipset i de fall du har någon medhjälpare att köra en av blixtarna på ett enbensstativ med paraply. Ljuset kan styras väldigt väl då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.