Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slavich fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Hej.

Är det någon här som är intresserad av att pröva fotopapper från Ryska Slavich? Jag kommer i dagarna att skicka iväg en beställning av några provpaket och tänkte höra om någon fler var sugen. Jag har de senaste prislistorna och kan maila dem om intresse finnes. Kanske enklare att beställa själv??

De papper som de fortfarande tillverkar är Unibrom 160 FB och Bromportrait 80 FB i både singel och dubbel weight. Graderna är; mjuk, normal och hård. Matt eller Glossy. Sedan tror jag att papprena kan beställas i antingen slät eller med struktur... Kommer inte ihåg just nu.

/Niklas

Slavich papper

Hej.

Är det någon här som är intresserad av att pröva fotopapper från Ryska Slavich? Jag kommer i dagarna att skicka iväg en beställning av några provpaket och tänkte höra om någon fler var sugen. Jag har de senaste prislistorna och kan maila dem om intresse finnes. Kanske enklare att beställa själv??

De papper som de fortfarande tillverkar är Unibrom 160 FB och Bromportrait 80 FB i både singel och dubbel weight. Graderna är; mjuk, normal och hård. Matt eller Glossy. Sedan tror jag att papprena kan beställas i antingen slät eller med struktur... Kommer inte ihåg just nu.

/Niklas

hej Nikklas!
Har du gjort din beställning till Slavich? Jag kan tänka mig att vara med och beställa blank med normal grad. kanske storlek 30x40. Har du prisuppgifter inkluderande porto?
Affan

Slavich

Tack för tipset. Jag är helt nyfiken om det här pappret. 2010 blev jag lovead att de skulle ha skicka mig test papper innan jag skulle göra beställning.Men det gjorde de inte. Blir glad om du hör av dig om dina synpunkter om pappret. /affan

Har du provat Slavich och kan komma med rapport? Är nämligen intresserad av traditionella graderade papper då jag tycker dom är bättre på det mesta. Men ofta är det svårt att få tag i hårda gradationer, t.ex Fomabron C111 har jag bara hittat fem 10-paket i stl 30x40 i Europa bland de webbutiker som skickar till Sverige, dom har jag beställt. Annars finns det i andra storlekar och i både N111 och SP111 i 30x40 på flera ställen. Photax har också slutat saluföra detta papper och de har inget lager kvar längre.Slavich finns nu också som alternativ hos flera europeiska leverantörer, så om du har lite erfarenheter av deras papper skulle det vara fint? Ilford Galerie är annars fint, men tyvärr för dyrt och jag tycker resultaten blir bättre med både Fomabrom, K888/Nuance och Fortezo (har en del kvar på lager även av det).

Slavich Bromportrait 80 verkar lite billigare än Fomabrom, eller ungefär samma pris. Men Galerie står ut genom att vara mer än dubbelt så dyrt som de andra. Köper du papper inom EU är det priset som står som gäller, inga påslag. Frakten kan dock ligga något över frakt inom Sverige. Handlar du utom EU, t.ex USA, tillkommer svensk moms på både pris och fraktkostnad (frakten brukar dessutom numera vara väldigt dyr från USA), samt tullavgift (som inte brukar vara särskilt stor). Den stora extra kostnaden från USA är att svensk moms läggs på allt, samt numera (som det verkar) höjt fraktpris mot för bara några få år sedan. Blir det avtal om frihandel mellan EU och USA, så slipper vi det mesta av dessa extra kostnader vid köp därifrån.

Jag mailade producenten i Ryssland och blev avskräckt när jag fick höra fraktpriset. En beställning av provpapper i ett paket på ca 5 Kg skulle kosta 250-300€ i frakt, medan pappret själv skulle gå på ca 70€.

Men det finns ju som sagt återförsäljare i EU nu så priset kanske sjunkit något..

Jag mailade producenten i Ryssland och blev avskräckt när jag fick höra fraktpriset. En beställning av provpapper i ett paket på ca 5 Kg skulle kosta 250-300€ i frakt, medan pappret själv skulle gå på ca 70€.

Men det finns ju som sagt återförsäljare i EU nu så priset kanske sjunkit något..

berätta gärna om återförsäljarna :)

jag har sett intressanta resultat med slavich då det lithframkallats

berätta gärna om återförsäljarna :)

jag har sett intressanta resultat med slavich då det lithframkallats

Såhär på rak arm kan jag nämna:

http://www.silverprint.co.uk/Catalogue.asp?PrGrp=12

http://shop.fotohuisrovo.nl/product_info.php?cPath=22_23&products_id=460

http://www.moersch-photochemie.de/content/shop/papier

Har för mig att det ska finnas någon mer men jag kommer inte ihåg just nu, har för mig att det var en försäljare i Österrike och en på Irland.... ???

edit: Irland: http://www.thephotoshop.ie/index.php?route=product/category&path=68
edit2: österrike: http://www.fotofachversand.com/SW-Baryt-FB-fixgradiert_1

Jag har inte lyckats litha framgångsrikt, det blir bara pepparskuggor med LD20. Ska testa med easy lith.

Det är lite konstigt faktiskt då det är just vid lith som Slavich papper oftast nämns och det är bara här av dig och hos Moersch som jag hört att det kan vara svårt. Han skriver: "Lith is possible but in a different way, not easy at all. A prewash is required.
" http://www.moersch-photochemie.de/content/shop/papier/148/slavich_bromportrait

Det är lite konstigt faktiskt då det är just vid lith som Slavich papper oftast nämns och det är bara här av dig och hos Moersch som jag hört att det kan vara svårt. Han skriver: "Lith is possible but in a different way, not easy at all. A prewash is required.
" http://www.moersch-photochemie.de/content/shop/papier/148/slavich_bromportrait

Jag tror att många pratar om det för att det är omnämnt som det enda lith-bara pappret som tillverkas idag, och detta i Tim Rudmans materiallista.

Jag har testat prewash (ingen skillnad) men har hört att om man kör väldigt, väldigt utspädd framkallare så ska det gå vägen.

Jag köpte Adox MC-lith istället, hoppas det funkar bättre. Synd på en begränsad upplaga bara.

Spädningen har stor betydelse för hur papperet ska reagera med lith-framkallare. Nyutblandad brukar det vara svårt att få lith-effekt, först när framkallningsämnet är nästan slut brukar det bli ordentlig färg. Extremt utspädd brukar det gå bra direkt däremot, då räcker i regel framkallaren bara till någon enstaka bild.

Tillägg vad gäller lith: Har erfarit ett flertal ggr att samma papper kan ge totalt olika bildeffekt beroende på hur pass förbrukad framkallaren är. Första bilden kan vara helt opåverkad medans den tredje och fjärde får bra färg och sen dör framkallaren direkt. De papper som brukar vara svåra eller omöjliga att få lith-effekt på brukat vara de som har acceleratorer i emulsionen, dvs framkallningsämnen inbakade i emulsionen. Såna papper kan man ofta framkalla i rent vatten och t.om i stoppbad, om än med reducerad svärta och andra egenheter. Men bild blir det. De går heller inte att tvåbadsframkalla, det skiter sig direkt då det brukar vara normal-hårdframkallnings ämnen inbakat.

De papper som brukar vara svåra eller omöjliga att få lith-effekt på brukat vara de som har acceleratorer i emulsionen, dvs framkallningsämnen inbakade i emulsionen. Såna papper kan man ofta framkalla i rent vatten och t.om i stoppbad, om än med reducerad svärta och andra egenheter. Men bild blir det. De går heller inte att tvåbadsframkalla, det skiter sig direkt då det brukar vara normal-hårdframkallnings ämnen inbakat.

visste inte att man kunde framkalla dem i vatten och så. har läst tips om att man kan ta en droppe av lösning b av sin lithframkallare för att snabbt se om papperet har framkallare inbakad. det har jag provat för att särskilja de som inte passar för lith.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar