Annons

Slavblixtar istället?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampus Lindvall

Aktiv medlem
Här har vi en kille som inte är speciellt rik, som de flesta andra väl..
Men jag skulle vilja skaffa mig en lite bättre blixtuppsättning för fotograferande på rummet, skulle det räcka för mig med två slavblixtar på 45W på stativ med paraply?
Hade tänkt mig att fota porträtt och vi pratar om ett väldigt litet utrymme, så jag hoppas väl på att jag ska kunna komma billigt undan..
Har läst runt och så och alla snackar ju om dessa billiga halogenlampor men ju mer jag läser desto mindre sugen blir jag på sådana..

En länk till vad jag tänkte på i slavblixtväg:

http://www.kaffebrus.com/cgi-bin/info.pl?artist=Studioset&titel=90W&media=Studio

Ja jag undrar bara om jag skulle kunna använda detta som ett mindre "studiopaket".

Ha de gott / Hampus
 
Visst kan du det. men tänk på att paraplyer och softboxar stjäl ljus. Ibland kanske man vill ha en lite högre bändarvärde och då räcker blixtarna inte till. Jag skulle satsa på minst 100 w/s blixtar som i näst minsta paketet.
Funkar bra för mig som oxå har litet utrymme, ca 4x3 meter.
 
Tack så jättemycket för svaret Per :)

Okej, hur liten bländare kan man använda med paraplyer med dina 100w/s då?
Hur liten tror du man kan ha med 45w/s?
 
När jag körde med 2 st 100 w/s blixtar , båda i paraply låg jag mellan bländare 8-10, lite beroende på avstånd till modellen.

Fast det är klart, ibland vill man ju att bakgrunden ska ha lite oskärpa ( så ev veck och ojämnheter ska försvinna ) och då kan det ju var bra med ett lägre bländarvärde.

Vågar mig inte på en uträkning ang bländare på dina 90 w/s. Blir bara förvirrad =)
 
Ja alltså, dina 100w/s låter ju perfekta för det var ungefär det bländarvärde jag ville uppnå.. lite synd då de kostar så mycket mer än det lilla paketet jag tittat på.

Men sen så kanske jag kan köpa det lilla först, med slavblixtarna, då det inte är så dyrt, och nöja mig.. och sen använda det som komplement när man eventuellt köper större blixtar :)

Sista frågan då, om jag köper det lilla paketet som jag länkade till i första inlägget, vad behöver jag då MER för att kunna sätta igång och plåta med blixtarna med min Olympus E-500?
 
Jag skaffade en IR sändare som man sätter på blixtskon på kameran så man slipper sladdar för att trigga blixtarna.

Nån form av bakgrund är ju oxå trevligt. Finns både tyg och pappersbakgrunder. Själv kör jag med bara en, en bluescreen, så då kan jag byta till vilken bild som helst som bakgrund i datorn ( är dock ganska tidskrävande ).

Sen kan du komplettera med en softbox. Jag använder en sån mest för porträtt då den ger en snyggare reflex i ögonen.
 
kamerablixtar är kanon som du säger just för portabiliteten. problemet är att de brukar var rätt dyra ( i alla fall om de ska kunna fungera som slavar ). OCh kaffebrus blixtpaket är ju rejält billiga ( två blixtar, stativ, paraplyn för samma pris som en Sigma EF 500 Super, som är "billig" ).
 
Men en blixtfot eller vad de kallas med slavcell då? de kostar ju inte mycket mer än 200-300 spänn.. Kan man inte ta en av föräldrarnas gamla blixtar och sätta på en sådan och då använda som slavblixt?

Mvh
 
Hampus Lindvall skrev:
Men en blixtfot eller vad de kallas med slavcell då? de kostar ju inte mycket mer än 200-300 spänn.. Kan man inte ta en av föräldrarnas gamla blixtar och sätta på en sådan och då använda som slavblixt?

Mvh



Vist kan du ta vilken gammal blixt som helst, och köra manuellt, slavcell ska inte kosta mer än 100 kr för de enklaste varianten.
 
Den här bilden är tagen med två portabla ca 25 år gamla blixtar. Den ena har inbyggd slavutlösare och har ledtal ca 20 och är placerad bakom en mjölkig plexiskiva bakom vasen och den andra som är en "vanlig" blixt med ledtal ca 30 har en lös liten optisk utlösare som man sätter på foten och är monterad bakom ett vitt paraply. Ytterligare en blixt har använts, en nätdriven slavblixt på ca 80Ws, bakom ett vitt paraply. Alltsammans har triggats med en billig ir-utlösare monterad på en Oly 7070WZ. Bilden direkt ur kameran. Jag har mätt med en Nissin ljusmätare.
.
 

Bilagor

  • bild 006bsx för fs.jpg
    bild 006bsx för fs.jpg
    14.3 KB · Visningar: 325
Tack

Det var för att se om det funkade som jag riggade upp lite gamla grejor och provade. Jag är ingen studiogubbe annars. Jag tog en del diabilder med min gamla Canon A1 vid samma tillfälle, också med ir-utlösaren. De bilderna blev ungfär likadana som de digitala. Fast det är roligare att se dem med en diaprojektor än en digitalprojektor. Det är det där med skärpan...

Jag har tagit några porträtt på hustrun och mej själv och det blev inte heller så illa för att vara med de här enkla grejorna. Men jag får nog träna mera på ljussättningen. Helt klart har man nytta av en exponeringsmätare, det blir enklare att se hur olika delar av motivet och bakgrunden ska exponeras.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.