Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slavblixt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Chill Bill

Medlem
Jag vill skaffa mig en slavblixt men jag vet inte vad det är jag behöver.
Jag fotar med en Canon EOS 30.
Vad är det för utrustning jag behöver och hur fundgerar det att fotografera med slavblixt?
Och även hur mycket kan det kosta?

Den billigaste lösningen är att fixa en blixt som du kopplar till blixtuttaget på sidan av kameran. Då handlar det om någon hundralapp för en begagnad blixt och sladd. Finns många begagnade blixtar hos fotohandlarna med inbyggd automatik från 70- och 80-talet. Då reglerar blixten själv ljusstyrkan och du ställer in den bländare på kameran som blixten anger.

Det finns också mer avancerade lösningar som kostar betydligt mer

Chill Bill skrev:
Jag vill skaffa mig en slavblixt men jag vet inte vad det är jag behöver.
Jag fotar med en Canon EOS 30.
Vad är det för utrustning jag behöver och hur fundgerar det att fotografera med slavblixt?
Och även hur mycket kan det kosta?

Om du har någon gammal blixt liggandes så är nog det smartaste att köpa en slavtändare som blixten monteras på. En sådan går på ca 250-300kr. Har du ingen gammal blixt borde det gå att hitta billiga på blocket eller tradera.
En sak man ska passa sig för är att montera gamla blixtar direkt på kameran då spänningen blixten kan vara några hundra volt och därför kan förstöra delar av kameran.
Se även till att det går att stänga av eventuella förblixtar på kameran, går inte det kan det hända att slaven löser ut blixten innan slutaren går upp.

Du kan inte använda en slavtändare till Eos 30 eftersom den skickar en förblixt innan exponeringen. Blixten tänder då på förblixten och inte på den riktiga.

Jag har nu inhandlat en soligorblixt (http://www.cyberphoto.se/blixtar/dg340az.php)
Denna funkar ypperligt. Enda problemet är att den endast utlöses med hjälp av den inbygda blixten eller annan blixt vilket innebär att bilden blir upplyst rakt framifrån också. Det finns dock tillbehör som man sätter i blixtskon och drar kabel till slavblixten och därmed kan man utlösa blixten på det viset, då kan man även "gömma blixten bakom föremål och slipper ha den vinklad så att kamerans blixt träffar den.
Vad det gäller förblixtarna på EOS kamerorna så varierar det mellan modellerna.. på min EOS 30 samt EOS 300v så är det ingen förblixt, iallafall inte när man kör manuellt eller med tids/bländarautomatik. När jag fotade med EOS 20d så led jag dock av problemet med förblixt men det var enkelt att lösa eftersom att blixten har 5 lägen där man kan ställa in om det är förblixt ellet ej. I fallet med EOS 20d fick jag ställa in blixten på 1/50 sekunds fördröjning och bilderna blev helt fantastiska!

Chill Bill skrev:
Vad det gäller förblixtarna på EOS kamerorna så varierar det mellan modellerna.. på min EOS 30 samt EOS 300v så är det ingen förblixt, iallafall inte när man kör manuellt eller med tids/bländarautomatik.

Det ska det vara, men du kanske inte ser det. Testa lång exponeringstid och synk på andra ridån så syns det tydligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar