Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slavblixt till sony A300 - problem

Produkter
(logga in för att koppla)

lasse2005

Aktiv medlem
Jag kom över en äldre slavblixt typ "Osram S18". När jag fotar så blixtar den men ljuset från den kommer inte med på bilden. Jag misstänker att en "förblixt" från kameran löser ut slaven för tidigt, så min fråga är, går de att stänga förblixten på a300, hittar inget i manualen, eller måste jag använda en extern blixt på kameran för att de ska funka med slaven?
Har testat olika tider.
Hoppas det finns nån som kan och vill ge ett mig råd./ Lasse

(en sådan slav: http://buy.ebay.vn/buying/en/display/110324006304_Osram-S18-Servo-Camera-Flash-S-18)

Jag har ingen manual till a300, men på a700 kan Du ställa in ADI, resp. förblixt - välj ADI. Ett annat alternativ är att köra manuell blixt.

På min A700 kan man välja blixtläge "manuell", då slipper man förblixten. Jag tror inte det går på A200/300/350.

Är durationen lika lång - reagerar Osram S18 på ADI förblixt? Mina sockerbitar ( slavtändare ) gör det inte.

Men testa först att sätta blixten på andra ridån och använda en längre tid, förblixtar den verkligen då med? Kanske ja.... hmmm

På tal om det - vad betyder ADI? Jag kan välja det eller "pre-flash-TTL", vad äe skillnaden? Jo jag vet rtfm men någon kanske redan gjort det?

Den förblixtrar ändå. Här blir det riktigt tydlig eftersom förblixten brinner av innan slutaren öppnar.

ADI=Advanced Distance Integration

Kameran tar även med motivavståndet vid beräkningen av blixtstyrkan. Funkar med D-objektiv som har fokusavståndsgivare.
Såna objektiv har 8 kontaktbleck, dom utan har bara 5.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto