Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slarvigt DI -eller ljuger Nikon...

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Dagens I-landsproblem:
Jag satt som vanligt imorse (klockan var väl i och för sig nio...) och tittade igenom morgontidningarna. Glad i hågen tittade jag på Dagens Industris förstasida där man såg rubriken "Spiken i kistan för analogt foto" och utlovade fortsättning på sidan 25.

När jag så slog upp sagda sida var det första jag såg en helt ny Nikonkamera som på något underligt sätt verkade bekant. Under bilden stod "Nikon behåller platsen bland de stora med D80". Problemet var bara: det var inte Nikon D80 på bilden -eller var det det? Det stod visserligen D80 på kameran men den var totalt annorlunda jämfört med bilden på Nikons hemsida (jag har kollat...).

Grejen är helt enkelt att någon redigerare på DI har tagit fel bild på D80:n och istället för att (som man borde göra) hämtat en pressbild från Nikons hemsida så har de tagit en FALSK BILD från Google, alltså en bild som föreställer en kamera som aldrig (så vitt jag vet) funnits, annat än i just digital form så att säga.

Jaja, så har man fått något att klaga över idag också -livet kan gå vidare.

ps.bilden nedan är den som finns i DI.ds

Bilagor

• d80.jpg
    d80.jpg
    20.7 KB · Visningar: 464
Så går det när tidningar går utanför sitt kunskapsområde. Man ser ju knappast aktietips i K&B - undrar varför. Men med tanke på hur bra börsanalytikerna är så skulle de iofs inte lyckas sämre ;)

Spiken i kistan.. hahah.. ja för DI :)

Jag funderade på att maila till DI men jag tror för det första inte att de bryr sig och för det andra är det mycket roligare att prata skit om det här istället:D

Per_tissen skrev:
Det jag spontant funderar på är vem DI har kontaktat angående rättigheterna att trycka bilden...
Ja, frågan är om de kontaktade Nikon som säkert äger pressbilden som är förlagan, eller manipulatören som snodde pressbilden ;-)

Jovisst, det intressanta är egentligen varifrån DI fått bilden och om dom betalat för den...

Mitt fel

Jag skäms som en hund. Det var jag som skrev Photokina-sammanfattningen.

Jag har på min hårddisk en bild på både Nikon D80 och humbug-varianten. Att fel bild mejlades till redaktionen är väldigt pinsamt och helt och hållet mitt fel. Mea culpa!

Tråkigt, men det är sånt som händer.
Höll på att göra en liknande tavla med ett kameratest jag gjorde. Hann precis att ändra texten innan tidningen skulle gå i tryck.. *Pust*

Får nog leta rätt på ett exemplar av dagens Di.. måste se hur du sammanfattade mässan..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar