Annons

Slaget i Krugerparken - såg ni den?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
I kväll onsdag 25:e maj visades en helt makalös film på Kunskapskanalen 22.30, som visade ett veritabelt slag om en buffelkalv mellan en grupp unga lejon, en krokodil och 200 bufflar. Spännande varenda sekund i fullt oklippt skick. Trots ganska dålig kvalitet rent tekniskt så är nog detta det mest förbluffande jag sett.

Lejonen attackerade bufflarna, spred panik och de lyckades skilja ut en kalv som föll i ett vattendrag. Efter någon minut kommer en jättekrokodil och tar tag i kalven och försöker dra den ut och dränka den. Det utvecklas till rena dragkampen mellan 6 lejon och en krokodil som nästan sliter kalven i stycken.

Lejonen vinner och lyckas dra krokodilen ur vattnet som känner sig osäker och sårbar och vänder tillbaka ner i vattnet. Då vänder en massiv mur av bufflar sig mot lejonen och spärrar av alla flyktväger och sedan attackerar de lejonen och ett av dem flyger i en båge stångat av en jättetjur. Sedan driver de bort lejon efter lejon och den lilla kalven kan mirakulöst resa på sig efter 7-8 minuter mellan liv och död och förena sig med hjorden. Helt makalöst! Jag undrar om det här överhuvudtaget går att toppa. Nästan 10 minuter naturdrama. Makalöst.

Den här filmen understryker verkligen att en film inte behöver vara tekniskt perfekt bara innehållet håller och är intressant.
 
Nej, missade det ikväll när jag istället satt och redigerade ett jobb gjort innan ikväll.

Men tror nog det är samma film som jag sett några gånger innan någonstans här ute på nätet. Och håller fullständigt med dig om filmens spänningsmoment där kvalitén har på intet sätt stört mig i alla fall. Få se om den kommer på SVT play kanske?

//r
 
Jo tack

Såg detta filmklipp för ett knappt år sedan på youtube. Snacka om att förstöra känslan av detta otroliga filmklipp med kommentatorsröst och fula dataanimationer. Tummen ner för denna film och tummen upp för orginalet som jag tidigare visat för så många jag kan.
 
Såg detta filmklipp för ett knappt år sedan på youtube. Snacka om att förstöra känslan av detta otroliga filmklipp med kommentatorsröst och fula dataanimationer. Tummen ner för denna film och tummen upp för orginalet som jag tidigare visat för så många jag kan.

Instämmer. Originalet är nog så talande på egen hand. Otrolig video hur som helst.
 
Vistt var det tjatigt men de visade också hela klippet i följd utan kommentarer sist i programmet. Den gick faktiskt på TV för något år sedan också, kommer inte ihåg vilken kanal men det var nog SVT.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.