Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Sladdrig" Speedlite 430 EX II

Produkter
(logga in för att koppla)

mange69

Aktiv medlem
Köpte en 430 EX II i helgen. När jag hemma packade upp den och kände på den märkte jag att blixthuvudet inte satt så tight som jag tycker att det borde. Oavsett tiltläge "glappar" huvudet ca 2 mm. Hade tidigare en Nissin Di466 som var betydligt mer distinkt i varje läge.

I övrigt verkar det vara en förträfflig blixt =)

Någon annan 430-ägare som känner igen fenomenet?

/Magnus

Nu var jag tvungen att rota fram min och testa.
Jodå, det är precis som du beskriver och min är bara använd ett par gånger så det är nog "originalglapp" är jag rädd.......
Mvh /Claes

Nu var jag tvungen att rota fram min och testa.
Jodå, det är precis som du beskriver och min är bara använd ett par gånger så det är nog "originalglapp" är jag rädd.......
Mvh /Claes

Tack för blixtsnabbt svar, Claes =) (Kunde inte låta bli...)

Hade nog förväntat mig lite mer premiumkänsla än min gamla Nissin, men är det Canon-glapp får jag stå ut med det.

/Magnus

Min glappar inte men verkar ha problem att den "tappar" kontakten med huset för den utlöses inte alltid :(

Min glappar inte men verkar ha problem att den "tappar" kontakten med huset för den utlöses inte alltid :(

Och det är inte bara att det inte hinner ladda upp mellan exponeringarna?
Hinner den inte ladda tillräckligt sedan förra avfyrningen, så går ju såklart inte nästa av..

i annat fall verkar det skumt.. själva avfyringen är ju bara att det kortsluts mellan centerstiftet och själva blixtskon. Är det mycket glapp i själva skon när blixten är monterad?

Och det är inte bara att det inte hinner ladda upp mellan exponeringarna?
Hinner den inte ladda tillräckligt sedan förra avfyrningen, så går ju såklart inte nästa av..

i annat fall verkar det skumt.. själva avfyringen är ju bara att det kortsluts mellan centerstiftet och själva blixtskon. Är det mycket glapp i själva skon när blixten är monterad?

Den är ju lite långsammare i uppladdningen men tyvärr inte. Ibland slår den inte alls. Jag har heller inget glapp så jag vet inte vad det beror på. :(

Varit inne i butik och idag varit i kontakt med Canonsupport men det verkar inte vara ngt känt problem. Så jag får se hur jag ska gå vidare med det.

själva avfyringen är ju bara att det kortsluts mellan centerstiftet och själva blixtskon. Är det mycket glapp i själva skon när blixten är monterad?

Nja. Har du en kompatibel TTL-blixt så används väl inte centerstiftet alls längre (om man nu skall vara sån ;) )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar