Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sladdrig SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

Simeon O

Aktiv medlem
Är det någon annan som har problem med att SB-800 sitter sladdrigt i blixtskon? Jag använder blixten med min D100, och tänkte först att det kanske var kameran som var lite dålig i passformen. Men min gamla SB-50 sitter låst i fästet, så det verkar bero på blixten. När man slår på spännet så går det inte att dra ut blixten ur fästet - vilket så klart är bra - men blixten sitter inte stadigare än den gör utan spännet aktiverat. Den vickar rejält. Någon som hört om det här tidigare, eller själv har samma problem?

Simeon O skrev:
Är det någon annan som har problem med att SB-800 sitter sladdrigt i blixtskon? Jag använder blixten med min D100, och tänkte först att det kanske var kameran som var lite dålig i passformen. Men min gamla SB-50 sitter låst i fästet, så det verkar bero på blixten. När man slår på spännet så går det inte att dra ut blixten ur fästet - vilket så klart är bra - men blixten sitter inte stadigare än den gör utan spännet aktiverat. Den vickar rejält. Någon som hört om det här tidigare, eller själv har samma problem?

Låter som en trasig blixtfot....

Min sitter som berget.

Så ska det vara, säger Nikon

Ringde Scandinavian och de tyckte det lät märkligt och hänvisade till Nikon. Där menade man på att det var precis som det skulle vara, blixtskon på SB-800:an är medvetet gjord lite sladdrig, och det för att förhindra att den går sönder om den får sig en törn. Men jag har svårt att tänka mig att det är meningen att blixten skall glappa omkring så att den faller kännbart framåt när man lutar kameran framåt, och viceversa åt andra hållet. Fler med samma blixt som kan berätta hur deras sitter, löst eller fast?

Har du kollat att det inte finns några skruvar att dra till? (Har inte min SB-800 här så jag kan inte kolla). Metallskenan borde ju inte variera i tjocklek så man kan ju gissa att den sitter löst alternativt att fästet brutits av.

/AnWi

Min SB-800 på D70 vickar i alla fall inte av att man tiltar kameran, så mycket kan jag säga.

Det skulle jag inte acceptera, dessutom dämpar väl inte vickningssträcka på nån milimeter kraften av en törn nämnvärt?

Bull sa Bill.

_jB

Inne på samma spår

Håller med dig Björn, och jag är inte heller inne på att acceptera det. Men man sitter lite i kläm när blixten måste skickas iväg samtidigt som man behöver den, och jag vill först vara helt säker. Men det börjar jag bli nu.
Det sitter två klaffar på utsidan av blixtskon som skall föras uppåt när man låser mekanismen. Det är precis som att de inte kommmer tillräckligt långt upp. På min SB-50 går de upp med ungefär sin egen tjocklock, om man kollar från sidan. På SB-800:an i stort sett ingenting alls.
Håller med om att glappet knappast skulle förhindra skador vid yttre påverkan. Snarare måste det slita mera om bilxten sitter och vickar fram och tillbaka hela tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar