Annons

Sladd till min blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Jag har en pentax k7 och någon halvdan blixt till. Jag skulle vilja ha den mer "på sidan av" och undrar vilken sladd det är jag ska köpa till...

Vore tacksam för en länk!!!

Hej, kolla lite hur kontakterna ser ut på kamera o blixt, om du inte har manualerna kan de finnas på nätet där brukat det stå.

Samt, varför inte köra trådlöst, mycket enklare tycker jag, och inte mycket dyrare.

Dessa har jag 3 st av(2 sändare o 3 st mottagare), och kan användas för att fyra av kameran också om den har anslutning för detta.
http://www.ebay.com/itm/RF-602-2-4GHz-Wireless-Remote-Flash-Trigger-CANON-/250775783838?pt=Camera_Camcorder_Remotes&hash=item3a6366c99e

Ger inte något stöd för TTL eller liknande, kopplingen mellan kamera/blixt, utan du måste köra manuella lägen. Finns dyrare med TTL stöd också så klart.

/Leif

Tänk på att du inte får någon automatik med de billiga radiosändarna. Detta brukar visserligen inte vara ett så stort problem då de flesta föredrar manuell blixthantering ändå.

Om du ska köpa Yongnuo triggers så satsa på RF-603 istället för RF-602. 602orna är äldre och svårare att få tag på allt eftersom de fasas ut, därför blir det svårare att bygga ut systemet (nyare versioner är inte bakåtkompatibla).. Dessutom använder RF-603 AAA batterier vilka är lite lättare att få tag i än de som används i 602.

För kabel skulle jag börjat söka på Pentax TTL cord och se vad jag hittade.

Oj nu blev det mycket på en gång. Är dessa mottagare ni tipsat om samma som man använder till blixtar i en studio? För isf kommer det att följa med i settet jag tänkt köpa!

Kan ju förklara lite vad jag tänkte...
Jag skulle vilja "lyfta" bort blixten från kameran och kunna använda den lite mer flexibelt!
Sen när jag ska fota i studion kanske denna kan hjälpa till lite, om man bara har ett stativ till den, och paraply/softbox!

Aj då, får byta ut mina så småningom :), jag har 602, gäller o ha reservbatteri hemma... fast bara sändaren som har specialbatteri.

Kör på de nya som sagt.

Jag har använd mina hemma i ministudio och softbox, är kanon att att kunna köra med 1-x antal blixtar, samt ha en sändare/mottagare som fjärrutlösare till kameran.

/Leif

Bilagor

• DSC04549_mini.jpg
    DSC04549_mini.jpg
    12.1 KB · Visningar: 84
  • DSC04548_mini.jpg
    DSC04548_mini.jpg
    8.5 KB · Visningar: 93
Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto