Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"slött" minneskort = oskarpa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulricahdesign

Aktiv medlem
Förlåt en superdum fråga kanske, men ibland upplever jag att när jag tar familjebilder, snapshots, så blir de oskarpa trots snabb slutartid.. och då kom jag att tänka på att det finns ju minneskort som spar ner bilden snabbare, eller är jag helt ute och cyklar?

Jag har en Canon EOS 30D och fotar i RAW och använder ett minneskort som heter Sandisk utan några benämningar alls.

Kan det vara så att det minneskortet inte "håller måttet" ? Bör jag uppgradera mig till något som har benämningarna Extreme II eller så? Mitt minneskort köpte jag för några år sen på Tradera.
 
Minneskortet har ingen effekt på bilden. Den tagna bilden sparas i kamerans interna minne till den skrivits till minneskortet.
 
Kan inte i min vildaste fantasi få det till att ett "slött" minneskort skulle generera oskarpa bilder.
Först och främst så har du ett buffertminne i kameran som borde användas tills bilden är överförd till kortet.
Skulle informationen från kameran till kortet bli lidande ändå så skulle jag vilja påstå att det skulle resultera i en bild som blir svart eller grå en bit upp eller ned i bilden.
Så du kan nog lugnt använda ditt gamla minneskort så länge du inte tycker att du får vänta för länge på att kameran tankar över bilderna till det.
Förresten, vad menar du med snabba slutartider vid familjebilder inomhus?
Såg nämligen ett par sådana i ditt album och de slutartiderna var väldigt INTE snabba... Fast resultatet blev ju iofs väldigt bra ändå.
 
Tusen tack för era synpunkter!
Det uppskattas mycket varmt. Som sagt.. jag är inget proffs på såna här tekniska grejer, men tanken har funnits och jag värdesätter högt att jag kan släppa den teorin nu :)

Daniel.. oh, nej, dom bilderna jag har här i albumen har absolut inte så snabba slutartider som de jag menar.

Jag kan som exempel nämna en bild jag tog i Skottland i höstas med en slutartid på 1/1000 sek, och den är oskarp. Det mystiska är att både kamera och objektiv är kollat och har skärpa och fokus på rätta ställena.. då börjar jag bli fundersam vad som händer och sker.
 
Ulrika, forsta April har redan varit. ;)
All data gar ju via ett buffertminne i kameran forst. Spelar ingen roll hur slott minne du har.
 
MWPhoto skrev:
Ulrika, forsta April har redan varit. ;)
All data gar ju via ett buffertminne i kameran forst. Spelar ingen roll hur slott minne du har.

Vad kul att jag kan bjuda på ett gott skratt :eek:)
Fast riktigt lika kul är det dock inte när
bilderna inte blir bra..
 
Nej, aldrig roligt när bilderna inte blir som man tänkt sig, och ännu värre när man inte vet varför..

Kan du inte lägga upp ett bildexempel, med info om slutartid, objektiv mm
 
ulricahdesign skrev:
Jag kan som exempel nämna en bild jag tog i Skottland i höstas med en slutartid på 1/1000 sek, och den är oskarp. Det mystiska är att både kamera och objektiv är kollat och har skärpa och fokus på rätta ställena.. då börjar jag bli fundersam vad som händer och sker.
Skottland på hösten låter mörkt. Det är inte så att du har dragit upp ISO skithögt så att bilderna blir alldeles grusiga på grund av det? 1/1000 låter väldigt kort.
Du får nog lägga upp en exempelbild och skriva vilken bländare du använt. Fullt öppen bländare på kitobjektivet (du skriver inte vad du använt för objektiv) blir inte särskilt skarpt.
 
Jag ska lägga upp en bild när jag kommer hem från jobbet, så får ni se. Jag tror inte att jag hade ISO högre än 400 men jag kan ha fel förstås. Objektivet jag använde var Canons 10-22/3.5-4.5.

Men jag ska visa just den bilden som jag tänkte på så får ni se hur det ser ut.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.