Annons

Slår ni det här gratispaketet?

Produkter
(logga in för att koppla)

pennywally

Aktiv medlem
Vetskapen om att jag gillar gamla "skrotkameror" har spridit sig i familjens bekantskapskrets.

Förra veckan så kom en bekant på besök, vi snackade om kameror och han sa att han hade en massa prylar hemma som jag kunde få köpa om jag var intresserad. Jag hade inte så höga förhoppningar när jag for dit och kikade. Han kånkade fram en stor väska som innehöll;

Canon Pellix QL
Canon FL 58 mm f/1,2
Canon FLP 38 mm f/2,8
Vivitar Series 1 35-85 mm f/2.8
En till vivitarzoom med f/3.5 över hela omfånget
Diverse filter, en blixt
Väskor etc

Jag vart skitnöjd och frågade vad han skulle ha. "Äh, ta det gratis, det gör mer nytta hos dig". Han sa att han hade nån Minolta XG-1 liggandes också tillsammans med lite mer prylar.

Tre dagar senare så kommer han hem till oss igen.

Väskan han då hade med sig innehöll följande;
Minolta XG-1 med 45 mm f/2.0 originaloptik.
Yashica Electro 35, mätsökare i nyskick. 45 mm f/1,7 optik samt konverterare för vidvinkel och tele.
Flera filter, motljusskydd och trådutlösare.
Originalfodral till canon-optiken jag fått tidigare.
Instruktionsböcker och informationsblad för i princip alla prylar jag fått.
Två blixtar.

Fick ta den också.

Nu är jag nära extas!
 
Glömde nämna ett par grejer.

En Ricoh FF-1s, gammal kompakt som verkar ha riktigt skarp och fin optik.
Ett Expert 135 mm f/2.8 för Minolta.
Canon Booster till Pellixen. En grej som förstärker ljusmätaren och gör så att den funkar även vid väldigt lågt ljus. Oumbärlig pryl. :)

Wohooo.

Måste snart börja sälja av lite "skrot", hyllorna börjar bli fulla. Och alla dessa kameraväskor av äldre modell som aldrig används. Man har ju inte direkt hjärta att kasta såna rariteter heller. ;)
 
Senast ändrad:
Trevligt!
-han den där 'bekanta', har han långt vitt skägg, lätt skrockande tal och ett smått uppseendeväckande fortskaffningsmedel?!

/Per
 
Tänk om man hade sånna bekanta:)
Kan inte hjäla att bli lite avis. Dock så fick jag en Minolta sr-7 med 2 objektiv från en medlem här på sidan, han tyckte jag hade större användning av dem än han:) Fast.. det är ju ingenting om man jämför.
 
Lite fotopapper har jag fått. Glad blev jag men 100 papper var lite gamla och slöjade i en oöppnad förpackning.
 
Per, nä, det hade han inte. Vad tänkte du? Känner du nån bodensare eller? :)

Mats, visst är det så. Men man vill ju åtminstone dra ett par rullar genom varje så man får se vad det är man har fått för nåt. Lär väl hitta min favorit snart. XG-1an kommer troligen bli min "huvudkamera" framöver.
 
pennywally skrev:
Mats, visst är det så. Men man vill ju åtminstone dra ett par rullar genom varje så man får se vad det är man har fått för nåt. Lär väl hitta min favorit snart. XG-1an kommer troligen bli min "huvudkamera" framöver.
Jo, det är kul med lite olika kameror. Har nu sålt några kameror så jag har bara 10 stycken kvar. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.