Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slå detta om ni kan!

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Har med bävan under årens lopp följt linjalfotografering, sökande efter döda, halvdöda & andra varianter av icke friska pixlar samt denna hysteri vad gäller det mesta inom digitalfotovärlden.

Jag fotade faktiskt min första linjal nån gång på 80-talet men har inte vågat nu på senare tid, det jag inte märker på mina bilder mår jag inte illa av är mitt motto.

Köpte nu för nån vecka sen en vidvinkelzoom, en Cosina 19-35/3.5-4.5 begagnat. Upptäckte på ett tidigt stadium att något inte stod rätt till då min fru på flera bilder nästan inte kunde urskiljas i oskärpan.

Hmm, linjaler behövs nog inte här tänkte jag så jag tog några stativbilder mot matsalsbordet där det stod lite påskycklingar & sånt & kom fram till att objekivet fokuserade bra vid 35mm men vid 19mm så frontfokuserade det ca 1,5 meter!

FEM LINJALER!!!

Jodå, jag har en fråga också. Är det överhuvudtaget någon ide att skicka in kamera & objektiv för kalibrering? Måste jag skicka in mina övriga tre objektiv också så att jag inte får en optimerad KM/Cosina-kamera som inte stämmer ett piss med min Minoltaoptik?

Lätt digital hypokondri börjar sprida sig i det Zingmarkska hemmet...

Jag var igår på Universeum i Gbg & använde Cosinan med MF mest hela tiden & resultatet blev bättre än vad jag någonsin kunde tänka mig så ett alternativ är att köra MF & vara nöjd...

//Larsa

LOL ! FEM LINJALER!!!

Jag skulle nog fortsätta att köra MF om jag vore du Larsa, gluggen kostar väl lika mycket ny som servicen skulle jag tro :)

Säg inte att du skall börja med det där toket du också, du är ju en av dom sista själarna som klarat sig från digitala hypokondri sjukan.

Jag sitter här med tre nya Nikon gluggar och känner hur linjal sjukan kryper på, men jag har lyckats stått ut en så länge, men så får man läsa att även DU våndas..... Hjälp......

PS ! Är din Cosina glugg lika som Tokinas variant ? Jag hade en Tokina 19-35 ett tag till min 20D, och jag måste säga att jag blev glatt överaskad utav prestandan !

kent.

Senast ändrad:
Zoso skrev:
PS ! Är din Cosina glugg lika som Tokinas variant ? Jag hade en Tokina 19-35 ett tag till min 20D, och jag måste säga att jag blev glatt överaskad utav prestandan !

kent.
Ja, rent optiskt sett så är dom likadana...

Som du skriver så är det nog bara att köra MF & gilla läget då en service nog kostar mer än en beg sådan här...

//Larsa

Har du provat att fokusera vid 35 och sedan vrida tillbaka till 19 och ta bilden ?

Vissa gluggar har ju problem med att fokusera vid vidvinkel och oändlighet, kan vara värt att testa innan du ger upp.

kent.

Zoso skrev:
Har du provat att fokusera vid 35 och sedan vrida tillbaka till 19 och ta bilden ?

Vissa gluggar har ju problem med att fokusera vid vidvinkel och oändlighet, kan vara värt att testa innan du ger upp.

kent.
Har testat det men inte fotograferat, det ser i sökaren ut som att det skulle kunna fungera så det kan vara en metod att ta till...

Nu kommer jag nog dock att köra MF till större del då det förmodligen går lika fort, dessutom så är det ju bara under 3 meter som skärpan behöver ställas, över det så blir det ju oändligt...

Det är faktiskt så att den vid 19mm & oändligt fungerar optimalt i AF, det är när jag går under 3 meter den börjar felfokusera.

//Larsa

.Z. skrev:
Hmm, linjaler behövs nog inte här tänkte jag så jag tog några stativbilder mot matsalsbordet där det stod lite påskycklingar & sånt & kom fram till att objekivet fokuserade bra vid 35mm men vid 19mm så frontfokuserade det ca 1,5 meter!
Befann sig någon del av motivet 1,5 m framför påskkycklingarna?

Om så var fallet kanske kameran fokuserade på den delen av motivet istf på påskycklingarna. Vid 19 mm kommer ju allt närmare mitten (och fokuspunkten) än vid 35 mm.

För att konstatera om kameran fokuserar fel tror jag det är bättre att fokusera mot en vägg än mot sneda linjaler eller påskbord. Får du fel fokus även när du fokuserar mot en vägg?

Olle

Om du bländar ner så har du ju ett stort skärpedjup på 19mm, troligen räcker det med f5.6 för att felet skall trollas bort, och bländar ner gör man väl oftas på den brännvidden i allfall.

kent.

Felhantering kan uteslutas Olle, normalt sett så testar jag aldrig utan går enbart på bildresultat vid normal användning & detta objektiv ligger uppemot 1,5 meter fel vid 19mm vid alla fototillfällen, någon test behövs inte då det är helt oanvändbart i AF...

//Larsa

Zoso skrev:
Om du bländar ner så har du ju ett stort skärpedjup på 19mm, troligen räcker det med f5.6 för att felet skall trollas bort, och bländar ner gör man väl oftas på den brännvidden i allfall.

kent.
Japp, vid 5.6-8 så märks inte mycket men trots allt så snackar vi 1,5 meter & jag fotograferar mycket inomhus & vill kunna blända upp max vid behov.

På Universeum härmomdagen så körde jag dock mestadels F:5.6 men körde ändå MF, objektivet presterar suvve vid den bländaren men är lite mjuk vid 3.5 så helt klart så kommer jag att försöka att i möjligaste mån blända ned nåt steg.

Som sagt så är det ju inget enormt problem på en vidvinkelzoom så jag får nog leva med det.

//Larsa

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar