Annons

Skyport kompatibel med High Speed sync?

Produkter
(logga in för att koppla)

birgersson

Medlem
Hej, jag är på väg att börja med blixtfotografering och funderar på att köpa radiosändare/mottagare till min Canon 7D och 580EX (som jag ska inhandla inom kort).

Tycker PocketWizard är lite dyr så jag är mer inne på Skyport Universal. Min fråga är då om Skyport är kompatibel med High-Speed sync?

Finns det i övrigt något som är märkbart sämre med skyport kontra PW förutom räckvidden?

Tacksam för svar!
/Jakob

High speed sync kräver väl stöd för E-TTL, så nej, du får inte HSS med vare sig äldre Pocket Wizard eller Skyport. Du behöver Pocket Wizards FlexTT5/MiniTT1 eller liknande produkter (RadioPopper, Pixel Knight) för det, eller Canons egna styrning.

Din 7D kan väl fjärrstyra blixten utan extra tillbehör, du kanske kan börja med det och testa om det räcker för dina behov?

Senast redigerad av en moderator:
Det är sant Anders, jag borde testa om den funktionen täcker mina behov först. Vet du hur den fungerar om man fotar mycket utomhus i dagsljus? Jag fotar mycket beachvolley och det är ju ibland extrema ljusförhållanden mitt på dagen. Om man vill använda sig av en blixt för att fylla i skuggor på spelarna, kommer canons system att fungera för det tror du?
/Jakob

Jag har ingen egen erfarenhet av det, men det kan nog vara för dålig funktion på fjärrstyrningen i sånt ljus. Men på kameran funkar det ju förstås för upplättning.

Det kanske är bättre att exponera efter skuggorna i beachvolleyboll? Sanden reflekterar ju ändå en del så skuggorna kan väl inte vara så tokmörka.

HS-funktionen stjäl effekt. Jag publicerade en film för ett tag sedan om en amerikansk fotograf som använde flera Nikonblixtar på en gång för att få tillräckligt med styrka för att frysa åkarna helt med 1/500s och ändå balansera med det befintliga ljuset utan blurr.

För att ge en uppfattning om hur mycket effekt som krävs kan du se denna bild.. Den är tagen med en 580EX på full effekt Jag fick dessutom ställa den på 105 mm trots att jag använde vidvinkel för att få maximalt med ljus på åkaren. Avstånd 3 meter.

Eftersom jag ville panorera så kunde jag använda 1/60s. 1/300s är max ordinarie synktid för min 1D Mark IV. Med snabbare tid och HS-funktion hade det nog blivit svårt att få ljuset att räcka till.

Ok, detta ger en ganska bra uppfattning om vad som krävs i styrka! Tack
Och som du säger, skuggorna reflekteras delvis av sanden (som är väldigt varierande för övrigt) så de blir inte alltför mörka.

/Jakob

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto