Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skyport? eller annan väg för snabba slutartider

Produkter
(logga in för att koppla)

JanRön

Aktiv medlem
Hej på er.
Jag är hyffsat aktiv hobbyfotograf / Frilans ibland och gör lite av varje.
Främst ögonblick /action men gillar verkligen att fota porträtt också.
Har nu investerat i ett Elinchrome system:
2 st Elinchrome Ranger.. en RX och en RX Speed/AS med 4 st lamphuvuden varav 2 st är s.k. A-huvuden och har snabba brinntider.
Jag vill prova action med mitt RX Speed/AS x A-huvudena och har sedan tidigare en Elinchrome Skyport Transmitter Speed och 2 st Tranciever RX speed.
De är smidiga och bra i studion men viss begränsning nu när jag vill fota snabba bilar/Mc i skogen/skidåkare och lite annat med fart i..
Jag skulle vara mycket tacksam för råd vad som lämpar sig bäst till mina system för att kunna använda snabba slutartider när så önskas.
Visst är det trevligt med rörelse också men vora kul att kunna frysa ibland.
Är det intressant med Pocket Wizard PLUS III. klarar den 1/500 ?
Vill gärna landa runt 1/1000 om det går via trådlöst?
Annars får väl synkkablen följa med?

Mvh Janne
 
Nu måste jag fråga, hur kan du få 1/1000 dels sekund med studioblixtar.
Är du itne hänvisad till blixtsynktiden som kortaste tid?
 
http://www.pocketwizard.com/inspirations/technology/hypersync_fpsync/

Du behöver Pocket Wizard TT1 och eller TT5.

Läs länken ovan.

Mvh

Johan Maxe

Tack Johan skall titta på dem.

Tillägg: Har just läst intruktionen och det ser riktigt lovande ut. Gäller bara att se till att ha en adapter så man kan ha mottagaren installerad på RX enheterna. Får titta på det innan beställning. Vad jag förstår klarar detta slutartider på ett Studiosystem upp till 1/1250 del och Speedligt 1/8000 del.. Riktigt Bra.
Tack för tipset igen
 
Senast ändrad:
Delvis.

förmågan att frysa rörelse med blixtar är baserad på kombinationen av naturligt ljus och blixtens brinntid.
ifall din blixt är starkare än det naturliga ljuset och brinntiden kort nog så kommer du att kunna frysa det mesta.
även ifall din blixtsynk-tid är 1/160sekund.




Det du letar efter här är egentligen ingenting som kommer påverka förmågan att frysa rörelser jättemycket i sig. Men det är ett verktyg för att ha en kortare synktid och på så sätt minska det naturliga ljuset.

speedlights har high speed sync, vilket egentligen bara innebär att blixten pulserar och du kan synka ner till 1/8000. MEN blixten tappar väldigt mycket effekt på det här så din redan svaga speedlight blir ännu svagare.

För att få kortare blixtsynktider med rangers så kommer du vara hänvisad till pocketwizards TT1/tt5 system där du kan optimera blixtens synktid jämtemot hur din slutare öppnar och stänger sig, Det går att spara in lite tid på det eftersom att det ursprungligen är ett standardvärde som fungerar till alla kameror och blixtar med marginal åt sidorna.

Sen kommer vi väl till det tråkiga, A huvuden har så korta brinntider att det är väldigt mycket svårare att få ner slutartiden speciellt mycket med hjälp av hypersync (namnet på pocketwizards teknik i TT1/5 modellerna)
min 5d mk2 med A huvuden går ner till kanske 1/320 från det jag testat.
(sen finns det andra kameror som klarar det bättre som t.ex nikon d3/4 och canon 1ds mk3 /1d mk3 som kan klara ner mot 1/640 av det jag läst)



sen är det även värt att tillägga att alla blixtillverkare anger T0.5 som är ett helt värdelöst mått för att ange hur bra blixten är på att frysa rörelse. Det som är intressant är T0.1 som anger hur lång tid blixtens effekt är över 10% av den maximala. Man får t.ex oskärpa ifall man fotar en snowboardåkare med fisheye och ett ranger A huvud på full effekt (kortaste brinntid på A porten) då får man gå ner på B porten och köra full effekt där för att frysa riktigt ordentligt
 
Jag förstår fortfarande inte Lucas.
Alltså blixtsynktiden är den kortaste tid kameran kan prestera när HELA sensorn är öppen.
O det är då en studioblixt måste slå, eller menar ni att dessa studioblixtar pulsar ut effekten under en längre tid precis som originalblixtarna gör i high speed sync?
Men det verkar gå stick i stäv med ambitionen att skaffa kortare brinntider.

O även om man kan nå 1/320s del så är det ett stycke kvar till 1/1000s.
Jag trodde det bara var centralslutare som klarade av de korta blixtsynktiderna.
 
Jag förstår fortfarande inte Lucas.
Alltså blixtsynktiden är den kortaste tid kameran kan prestera när HELA sensorn är öppen.
O det är då en studioblixt måste slå, eller menar ni att dessa studioblixtar pulsar ut effekten under en längre tid precis som originalblixtarna gör i high speed sync?
Men det verkar gå stick i stäv med ambitionen att skaffa kortare brinntider.

O även om man kan nå 1/320s del så är det ett stycke kvar till 1/1000s.
Jag trodde det bara var centralslutare som klarade av de korta blixtsynktiderna.

Brinntiden på blixten är i regel alltid kortare än synktiden, det är därför man säger att man styr blixtljuset med bländarvärdet och omgivningsljuset med slutartiden.
Han pratar om att frysa rörelser med blixtar, därav har inte slutartiden på kameran med det att göra sålänge omgivningsljuset inte är starkare än blixten (vilket vore en underlig situation).
 
Inte en jätteunderlig situation, solen brukar vara rätt stark sådär mitt på dagen, speciellt om du är på en glaciär :)
 
Inte en jätteunderlig situation, solen brukar vara rätt stark sådär mitt på dagen, speciellt om du är på en glaciär :)

Nej ok då ;) Underlig för mig då åtminstone, eftersom jag sällan är på glaciärer, och helst har mer kontroll på ljuset än att solen överlyser mina blixtar. Då skulle jag använda starkare blixt eller flytta mig från den starka solen.
Men det har ju mer med hur man fotar att göra visserligen, än hur man fryser rörelser
 
Brinntiden på blixten är i regel alltid kortare än synktiden, det är därför man säger att man styr blixtljuset med bländarvärdet och omgivningsljuset med slutartiden.
Han pratar om att frysa rörelser med blixtar, därav har inte slutartiden på kameran med det att göra sålänge omgivningsljuset inte är starkare än blixten (vilket vore en underlig situation).
Ja att brinntiden är kortare köper jag.
Men om man nu UTAN blixt har en tid runt 1/4000s.
Nej jag får helt enkelt inte ihop det i huvudet.

Eller skall jag tolka det som att man stänger bländaren för att nå tiden 1/320s o krämar på med blixtarna sen?
 
ja, antingen så får du ha en blixt med så pass lång brinntid att du kan optimera din sync mot slutaren att då "peaken" på brinntidskurvan är nådd så öppnas slutaren och du tajmar in det perfekt. då kan du komma upp i riktigt snabba brinntider.

problemet med korta brinntider är att brinntidskurvan är så brant och peaken så extremt kort att det i princip är omöjligt att synka med slutaren eftersom du får ljusbortfall.




men 1/4000 måste du nästan använda dig utav high speed sync (pulserande TTL orginalblixt)





Jag är lite avundsjuk på dig Thomas som kan ha den lyxen, själv måste man arbeta med det ljuset som finns för tillfället :) Men har man så kontrollerade former att man kan gå någonstans det inte är så ljust så behöver man inte ha snabba synktider. Om man nu inte ser att man kan öppna upp bländaren 2stopp och få ännu kortare skärpedjup trots att det är ljust ute som en fördel också :)
 
Ja att brinntiden är kortare köper jag.
Men om man nu UTAN blixt har en tid runt 1/4000s.
Nej jag får helt enkelt inte ihop det i huvudet.

Eller skall jag tolka det som att man stänger bländaren för att nå tiden 1/320s o krämar på med blixtarna sen?

Du har väldigt sällan en neutral exponering på 1/4000 S på minsta bländare och lägsta möjliga ISO.

Om du för argumentationens skull skulle ha det så hjälper inte blixten att frysa rörelser ändå eftersom den är överlyst av solen och slutartiden redan kort nog.

Jag tror TS ämnade att frysa rörelser med hjälp av blixt, då väljs en miljö där blixten går att använda rent praktiskt sett, vilket är att styra blixtljus med hjälp av bländare/blixtstyrka och omgivningsljus med slutartid.
 
Jo i skidåkningssammanhang o blå himmel med sol så kan man få det.
Tom på den gamla Fuji.... ja va hette den gamla 50ASA diafilmen? Underbart tryck i färgerna.

Men oftast vid 2,8/4.

Ja men då är jag med i resonemanget.
Jag trodde ni mena att man ville åt extremt snabba slutartider mha blixtbelysning.
 
Fråga till TS: Har du koll på hur en ridåslutare funkar och att den vid kortare tider är kamerans kortaste blixtsynctid inte är helt öppen någongång under exponeringen? Om inte, så kan det nog vara en källa till förvirring.
 
Jo i skidåkningssammanhang o blå himmel med sol så kan man få det.
Tom på den gamla Fuji.... ja va hette den gamla 50ASA diafilmen? Underbart tryck i färgerna.

Men oftast vid 2,8/4.

Ja men då är jag med i resonemanget.
Jag trodde ni mena att man ville åt extremt snabba slutartider mha blixtbelysning.

Ja nu blev jag osäker på vad som menades när jag läste igenom tråden igen.
 
Kanon vad kunskap det finns här men är tacksam om vi kan hålla kvar vid ämnet frågan då :)
Om jag vill ge mig ut och fånga en snowbordåkare i fart, Enduroförare på en lite mörkare skogsstig, Thaiboxare i inomhuslokal och få så skarp och fryst bild som möjligt då är jag alltså inte beroende av att använda en snabb slutartid på kameran?
Utan kan helt enkelt använda mina Elinchrome "Skyport" med begränsning 1/250 till mina Ranger RX Speed?

Jag provade nyss min vanliga Ranger RX med S-huvudena på skoj och utan större arrangemang inomhus på ett Thaiboxningspar .. men paret de gick inte för fullt och tog det lugnt. Det blev skarpa frysta bilder... Exponerade på på 1/250 och bländare 9-11... iso 100.. med ganska hög effekt på blixtarna.
Om jag har förstått det här rätt finns det inte så mycket att hämta med TT1/TT5 . Hittar ingen adapter till mina Ranger RX för detta system ännu om jag nu finner att det blir lönsamt att anskaffa detta system (Pocket W TT1/TT5)

Ursäkta det är lite rörigt nu i början men lika bra att försöka lära sig det ordentligt :)

Så länge ljuset är starkare med blixten än det omgivande ljuset så fryser man alltså lätt en rörelse och inte beroende av kamerans slutartid ??? är jag på väg åt rätt håll
Glaciärer med kraftigt ljus är nog inte vanligt för mig att använda blixtarna på tror jag ;)
 
well. Så länge som du klarar av att få blixtarna ca 2stopp starkare än det naturliga ljuset kommer det inte att vara några problem att frysa rörelserna. Det man vill uppnå med en snabbare synktid är att man kan nyttja en lägre effekt på blixtpaketen och få dom att räcka längre / använda paraplyn eller liknande / kortare skärpedjup genom att öppna bländaren.

Jag har motsvarande blixtar, två stycken ranger aggregat som jag fyller på med 5stycken speedlights i dom lägen det behövs. (gamla 540ez blixtar, går att hitta för en 500kr styck)

S huvudena har kortast brinntid på låg effekt medans A huvudena har kortast brinntid på högsta effekten.
tvärtemot alla andra blixtar jag har arbetat med. (full effekt på B porten och A huvud ger den absolut kortaste brinntiden)


Men ja, du kan använda dig av en 5minuters exponering och fortfarande frysa en åkare i luften med hjälp av blixten så länge din exponering av det naturliga ljus inte är starkare än blixtexponeringen :)



Jag har inte några riktigt bra exempel uppe, men ligger lite bilder som jag tagit med rangers och 1/160-1/200 slutartid uppe på min facebook sida, https://www.facebook.com/LucasNilssonPhoto/photos_stream
bara säga till om det är någonting du undrar!



I övrigt kan jag rekommendera elinchrom "high performance" reflektor. lite djupare som koncenterar ljusstrålen och gör det lättare att arbeta utan att spilla ljus precis överallt
 
well. Så länge som du klarar av att få blixtarna ca 2stopp starkare än det naturliga ljuset kommer det inte att vara några problem att frysa rörelserna. Det man vill uppnå med en snabbare synktid är att man kan nyttja en lägre effekt på blixtpaketen och få dom att räcka längre / använda paraplyn eller liknande / kortare skärpedjup genom att öppna bländaren.

Jag har motsvarande blixtar, två stycken ranger aggregat som jag fyller på med 5stycken speedlights i dom lägen det behövs. (gamla 540ez blixtar, går att hitta för en 500kr styck)

S huvudena har kortast brinntid på låg effekt medans A huvudena har kortast brinntid på högsta effekten.
tvärtemot alla andra blixtar jag har arbetat med. (full effekt på B porten och A huvud ger den absolut kortaste brinntiden)


Men ja, du kan använda dig av en 5minuters exponering och fortfarande frysa en åkare i luften med hjälp av blixten så länge din exponering av det naturliga ljus inte är starkare än blixtexponeringen :)



Jag har inte några riktigt bra exempel uppe, men ligger lite bilder som jag tagit med rangers och 1/160-1/200 slutartid uppe på min facebook sida, https://www.facebook.com/LucasNilssonPhoto/photos_stream
bara säga till om det är någonting du undrar!



I övrigt kan jag rekommendera elinchrom "high performance" reflektor. lite djupare som koncenterar ljusstrålen och gör det lättare att arbeta utan att spilla ljus precis överallt

Perfekt det var det här jag ville får info om då jag inte använt blixt på detta sätt/action i min fotografering. Den typen av bilder du tagit är det som bland annat lockar mig tack.
Vad använder du själv med dina Rangers? har du Elinchromes skyport?
Vill gärna inte ha synsladden kopplad till kameran om jag slipper ;)

Finns det någon riktig vinst för mig att satsa på PW Mini TT1/ TTI 5 med någon form av adapter om det nu finns till Ranger.

Hör gärna av mig om fler frågor framöver om det är okey. Generöst med dessa svar av alla er.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar