Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skylight som fastnat

Produkter
(logga in för att koppla)

Simeon O

Aktiv medlem
Mitt skylightfilter till mitt 12-24-objektiv verkar ha fastnat. Innan jag börjar pilla på allvar så undrar jag om det är någon som har ett bra tips på hur man får det att lossna. Det är inte som det sitter snett i gängorna.

Baksidan på musmattan (om den är gummerad). Håll ordentligt i gluggen, så nära filterfattningen som möjligt.

kör optiskt utan matta, men jag skall leta efter något annat med grepp. Men det verkar ha fastnat ordenligt, har testat lite med tång men det vill sig inte.

Puh, där kom den. Men den j-ades in i det sista. Vad använder du för att förhindra problemet? Minimalt med silikonfett? Man vill ju inte att det skall sitta för löst, och inte för hårt heller.

Skruva inte åt filtren så hårt. Har aldrig lyckats få det att fastna. Man behöver inte efterdra dem det räcker med lätt handkraft.

jag tror inte det är för att det är så hårt åtdraget. Mer att det suttit där för länge i väder och vind. Kommer inte ihåg, men har för mig från en annan tråd om filter att det ena materialet (det dyrare) var att föredra framför det billigare just därför att det inte blev korrision (eller något liknande) som fick det att fastna.

Hej på er,

Se mitt inlägg i denna diskussionen!
Lägg en lampsladd runt filtret, knip åt sladden så nära filtret som bara möjligt och vrid... åt rätt håll :)

Lossnar det inte då, så ta rörtången ;)

Mvh // M

Filter och objektiv tillverkas oftast av olika metaller. Vid långvarig kontakt, särskilt över sommaren, utvecklas ett litet galvaniskt element mellan objektiv och filter. Får filtret sitta på för länge, kommer det ofelbert att fastna, därför att det galvaniska elementet bryter ner den metall som har den lägsta elektogalvaniska potentialen, oftast filtret. Man kan se det som en mycket långsam svetsning. Får filtret sitta för länge går det i värsta fall inte att få bort oskadat, utan det måste offras. Rörtång är bra, men kvaddar oftast filtret oåterkalleligt.

Ett av två sätt att undvika det är att med jämna mellanrum dra loss filtret och dra tillbaka det. Inget större åtdragningsmoment behövs. En mer långsiktig lösning är att inte ha filtret monterat när kameran ligger och "vilar sig", särskilt över sommaren. Vintertid, med den kallare luftens lägre innehåll av fuktighet, är inte problemet lika stort.

Kör själv med B+W filter, dom är gjorda i mässing och har aldrig fastnat för mig trots att dom suttit på under flera år.

Ett till tips för att lossa filter

Om ni går till tandläkaren, be att få en kofferdamduk. Det är en latex (eller latexliknande) tunn duk som man använder bl a vid rotfyllningar. Den ger ett rejält grepp runt filtret. Fungerar även vid trilskande syltburkar.

MicroTools säljer faktiskt kofferdamdukar. http://www.micro-tools.com under lens tools.

jimh skrev:
Näsfett. Det är väl det enda som räknas när det gäller finsmörjning?

Näsfett är helt klart en fältmässig lösning på problemet. Risken är att det kommer lite salt med och det kan förvärra mikrokorrosionen.

Jag är så gammal att jag använde räknestickor i min utbildning och trilskande räknestickor smorde man med näsfett.

Kyl ned objektivet i frys eller kyl och gör ett nytt försök.Den tillfälliga kylan ska inte behöva skada objektivet på nåt sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar