Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skylight 1B v.s. UV filter, nån skillnad ?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoPutte

Medlem
Som rubriken antyder, är det nån skillnad på ett Skylight filter och ett UV filter i färgåtergivning m.m. ? Eller är det samma princip på dessa 2 filter ? Ursäkta om detta är en dum fråga, men frågar man inget så lär man sig inget... ;-)

// Jörgen Sandén

Ett skylightfilter är färgat (även om det är en ganska svag färgton). Det är inte ett uv-filter.

Det är nog så som personen här innan svarar. Jag tycker inte det spelar någon roll vad man använder. Har aldrig provat skillnaden...har bara UV på mina. En bagatell kan jag tycka i sammanhanget med tanke på alla justeringar man kan göra i efterhand i PS osv.
Mitt råd. Köp UV så funkar det fint. Välj däremot glas av bättre kvalité. Hoya, B&W som är de vanliga. Dörr finns oxå. Har ett...men obekant med märkets kvalité osv. Aldrig stött på det. Antireflexbehandlingen skall ju vara bra och de skall tåla putsduk. Vill minnas att om man vinklar filtret mot ljuset så skall man se färgskiftningar. Färre eller inga påvisar dålig kvalité. De är i alla fall en billig optikförsäkring. Bättre filtret går än frontlinsen. Tänk på att köpa tunna filter ifall du skall ha på en kraftig vidvinkel. Lite otur så kan det vinjettera eller att det bygger ut för mkt om du sätter på andra filter utan att ta av det första (varför man nu gör det).

I stort sett vad jag vet. Fredrik

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto