Jag har rest i djungel / tropisk regnskog med ganska enkla kameror. Visst finns det en RISK för att det ska hända något, men jag har verkligen misshandlat min utrustning tidvis utan att det hänt något. Bl.a hade jag en D90 i ett sådant mosunregn att det räckte att hålla kameran lite uppåt i ett par sekunder för att det skulle bildas en sjö i motljusskyddet. Största problemet då var objektivbyte (en trepersonsmanöver involverande en som lyfter din parka som ett tält, en som håller objektivet du ska byta till +objektivlocken, och du själv och din parka...), samt acklimatisering till hotellet på kvällen.
Temperaturbytena i/ur aircondition är den allra största risken, om bara kameran och objektivet är rimligt vädertätade i övrigt.
Använder du en drybag, se till att det inte kommer in vatten I påsen. Då ligger kamera in en sjö och skvalpar sen, vilket är betydligt värre för den än att bli översköljd.
Tror du din kamera är riktigt dåligt tätad, titta då på ett överskäljningsskydd, finns ganska billiga bra sådana i vävplast.