Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skydda ansiktet mot kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag var idag ute halva dagen och satt i ett gömsle i -12 grader. Innan jag åkte hem gick jag ute i blåst en halvtimme efter en större hackspett. Inga problem med kylan, mina kläder höll mig varm hela tiden. Väl hemma gick jag och badade bastu. Ansiktet och läpparna började svida som om jag bränt mig i solen, och huden på kindknotorna hade fått nedsatt känsel. Inga vita områden dock.

Ingenting farligt, lätt ytlig kylskada förmodligen. Men problemet är att jag ska ut imorgon igen dit med min kompis. Och temperaturen ligger redan nere på -20 och det ska bli ännu kallare, minst -25 till i morgon bitti. I lumpen hade vi ett grönt litet stift med vaselin i som skyddade huden bra mot kylan. Den har jag haft kvar efter lumpen, men nu tappat bort.

Apoteket har naturligtvis stängt så här dags på kvällen. Finns det någon här som har ett tips på vad för passande kräm kan man hitta i hemmet hos en barnfamilj? Zinksalva, finns det vatten i den?

man ska väl undvika krämer o salvor just pga att de innehåller fukt och kan kapsla in hudens fukt så att det blir värre skador.

smörj nu med fet kräm och skydda istället ansiktet imorgon med kläder.
du kanske ska undvika att tvätta utsatta delar imorgon så att hudens eget fettlager hålls intakt?

Det gröna lilla stiftet som du nämner antar jag e Försvarets hudsalva. Det går att köpa på apoteket. Jag har i och för sig inte gått lumpen så jag kan ha fel.

Följ Johans råd så ska det nog gå bra. Lycka till i kylan.

Hudsalva mot kyla låter ärligt talat som ren smörja (haha). Det som gäller är att skydda den utsatta huden mot eventuell vind (rånarluva) samt att äta, dricka och klä sig varmt så att det finns gott om värme i kroppen, dock inte så mycket att du svettas och bli kall av den anledningen.

Det är perfekt om ni är två, för då kan ni kontrollera varandras ansikten efter vita fläckar då och då och vid behov värma varandra genom "handpåläggning".

När det gäller din upplevelse idag så vete sjutton om det behöver ha varit en lätt kylskada. Du borde isf. ha känt av den redan när du kom in i någon form av värme och tinade upp (t.ex. i bilen hem).

Det vita av en lätt kylskada försvinner direkt när man tinar upp kylskadan. Enda gången jag har lyckats förfrysa mig var vid stridsförflyttning i djupsnö (dvs. hyperventilering) i ca. minus 25 grader. All kalluft kylde ner näsan. Tack och lov upptäckte mina kamrater snabbt tillbudet och det räckte med att värma näsan med min egen hand.

Jag undrar om det du råkade ut för inte lika gärna kan ha varit en kombination av vindpinad, torr hud och påföljande värme och svettning. Jag tycker mig uppleva liknande symptom efter löpning i minusgrader.

Hur kändes det när du var ute i vinden? Tappade du känseln? Just vind kan vara förrädiskt. Speciellt om man är fokuserad på annat är det lätt att inte märka att man tappar känseln av det kalla draget.

Jag rekommenderar hursomhelst "Bibeln":
survival.tigerteam.se/pub/vintersoldat.pdf

/ Erik, leg. vintersoldat med rätt att frysa.

LeadHead skrev:
Hudsalva mot kyla låter ärligt talat som ren smörja (haha).

Bara det är en vaselin av enbart oljebaserade ämnen och det inte finns ett uns av vatten i den, så fungerar det bra att smörja huden med detta. Förstärker skyddet mot kylan. Men har man på sig bågon salva med vatten i, blir det fatala resultat. Då får kamratrena leta upp dina ansiktsbitar från skogen när du är på väg till sjukan.

Erik, ja, det var vinden som fick mig att tappa känseln på kinden. Jag är inte ute för första gången i vildmarken och jag visste att det jag gjorde var dumt; inget skydd för ansiktet varken av textil eller vaselin. Ändå begav jag mig efter hackspetten. Den hade ju hela dagen gäckat mig när jag satt i gömslet och inte kunde följa den. Nu skulle ja ha den på bild!

Jag fick klättra upp för nordsidan på ett litet bergsknall där jag med varje steg sjönk ner i snö ända till ljmusken. Du må tro att jag ventilerade när jag kommit upp. Jag stod på alla fyra på marken och flåsade då jag plötsligt fick en kotte på mig. Det var hackspetten som hade slängt det på mig. Sen tittade den lite på mig, såg att jag var försatt ur stridsbart skick och således inte utgjorde någon fara för honom, så han fortsatte med hackandet av tallen. När det värsta flåset gett med sig, tog jag en bild på den "lille" gynnaren. Bilden kan ni se i slutändan av "Lite bra fågelbilder att visa"-tråden.

I morgon, om mitt ansikte inte förvärras under natten, ska vi ut i tid och då ska vi förhoppningsvis ha med en eller flera bilder på ett kungsörn.

Jag har hört att man inte ska tvätta ansiktet om man ska vara ute i kyla.
Så brukar jag göra när jag är i fjällen och jag brukar aldrig frysa om ansiktet.
Strunta i om det känns äckligt, det naturliga fettet är bäst.
Jag har aldrig använt nån smörja i ansiktet.

Eeros skrev:
Bara det är en vaselin av enbart oljebaserade ämnen och det inte finns ett uns av vatten i den, så fungerar det bra att smörja huden med detta. Förstärker skyddet mot kylan. Men har man på sig bågon salva med vatten i, blir det fatala resultat. Då får kamratrena leta upp dina ansiktsbitar från skogen när du är på väg till sjukan.

Vad är du till största delen gjord av? Jo, vatten. Vad händer när du rör på dig och blir varm? Som Johan påpekade så kan svett under ett lager hudsalva också frysa. Jag tror inte att arméns vinternördar (K4/AJB och I 19) i reglemente skulle avråda från smörjning om det inte fanns fog för det. Men visst, if it ain't broken, don't fix it. Kör på det som funkar för dig om du är säker på det.

Däremot tror jag nog att smörjning väl i förväg (kvällen före), för att bättra på hudens naturliga fettlager, kan vara ok. Om det verkligen hjälper eller om det bara känns bättre vet jag inte.

Överhuvudtaget har jag en stark känsla av att allt det här smörja/inte tvätta sig före vistelse i kyla mer är en fråga om behag och obehag än om faktiskt skyddseffekt. När problemet är att det blåser eller att man rör sig fort och det drar, lär sådant inte göra mycket till eller från. Det som gör skillnad är om du kan isolera ansiktet från vinden. Kanske dags för rånarluva och motocykel-/skotermask vid hackspettsjakt? ;-)

Smörjer alltid in ansiktet med Nivea-kräm när det är kallare än -5grader här i "Götet". Kanske skulle du prova den.....antagligen ännu bättre att använda ju mer norrut man kommer. Glöm intre ta med burken utifall det skulle torka ut under tiden.
MVH Thomas

Olika personer reagerar också olika vid kyla. Personligen får jag klåda vid stora temperaturväxlingar t.ex. när jag är ute och springer och det är rätt kallt ute. Då är jag varm och luften kall, och det börjar klia något fruktansvärt. När jag har gjort det 4-5 gånger sådär under ett par veckor brukar det uppehöra dock, vet inte om det är kroppen som vänjer sig eller nåt. Har en misstanke att det kan ha att göra med huden och porerna som vill svettas när de är nerkylda på något vänster, men det har jag inga belägg för.

Detsamma gäller om jag blir väldigt kall och sedan sätter sig i värmen, fast den biten vet jag fler som påverkas av. T.ex så satt i bastun igår. 90ºC ett bra tag, sedan gick vi ut och rullade oss i snön och gjorde lite snöänglar, sedan in i bastun igen. Gö'gott, men nog fasen fick jag lite klåda och det brände lite i 5 minuter tills jag blivit varm igen.

jag har drabbats av en förfrysning i ansiktet när jag åkte skidor i 24 minusgrader och 12 sekundmeter vind. Hade "skyddat" ansiktet med en snusnäsduk, men det var tydligen ingen bra idé, eftersom fukten i utandningslufte frös till innanför snusnäsduken. Numera är jag betydligt känsligare för kyla tyvärr :(

Jag har fått rådet att smörja in mig med försvarets hudsalva. Faktum är ju att inuiterna smörjer in sina ansikten med sälspäck, så fett verkar vara positivt. Men att skydda ansiktet mot vind är givetvis också viktigt! Numera så har jag alltid en rånarluva med mig, om det skulle bli riktigt kallt. I övrigt så skyddar en ordentlig luva med snörning ganska bra.

Krämer och salvor ska man inte använda. Om man av någon anledning MÅSTE, skall man smörja tidigt på kvällen innan. Alla krämer som innehåller fett kommer att kapsla in fukten från huden och öka risken för kylskada. Ansiktstvätt bör ske senast 4h innan du ska ut, så att huden hinner återhämta sig. Balaklava är en bra idé, men inte över mun och näsa.

Tänk på att varma kläder på kroppen även värmer oskyddade delar, och vice versa. Ät och drick ofta.

Som Erik nämnde: läs "bibeln". Bättre finns inte.

bullen_ skrev:
Krämer och salvor ska man inte använda. Om man av någon anledning MÅSTE, skall man smörja tidigt på kvällen innan. Alla krämer som innehåller fett kommer att kapsla in fukten från huden och öka risken för kylskada. Ansiktstvätt bör ske senast 4h innan du ska ut, så att huden hinner återhämta sig. Balaklava är en bra idé, men inte över mun och näsa.

Men fett isolerar ju från kyla, det är inte för inte som djur som exempelvis sälen har ett tjockt skyddande fettlager mot just kylan. Jag vet inte riktigt om jag ska tro på den negativa effekt ni säger uppstår om man gör vad ni kallar för att "kapsla in" fukten. Vatten(fukt) som avdunstar från huden kyler huden mest, inte det vatten som finns under huden i cellerna. Kan man förhindra avdunstningen, så kan man i mångt och mycket förhindra förfrysningen också, tror jag. Kan man dessutom med fett förhindra att kylan tränger in i vattnet som finn under huden, så är det bara ett plus.

Därför har jag lite svårt att tro på det ni säger, att man ska låta vatten avdunsta så mycket som möjligt från ansiktet. Alla som läst theromkemi vet att det finns inte många i naturen förekommande vätskor (om någon alls) som kräver lika mycket energi som vatten när det byter form från vätska till gas, dvs. när det avdunstar. Var tar den energin från när det avdunstar? Jo, från kroppsvärmen.

Det är därför man plötsligt känner mycket större kyla på sommaren när man går upp från vattnet, än när man badar. När man badar så kyler vattnet kroppen, ifall vattnet är kallare än kroppstemperaturen. Men den avkylningen är inget jämfört med den avkylning som sker när vattnet avdunstar, dvs. när man går upp från badvattnet. Tursamt för oss sker denna avdunstning bara en mycket kort stund, mycket kortare stund än avkylningen under simturen, annars skulle vi råka i hypotermi efter en simtur.

Alltså har ni inte kunnat övertyga mig, jag tror fortfarande att det är bra att förhindra avdunstning från ansiktet. Antingen gör man med någon textil som exempelvis med en ballaklavahuva, eller med fett. Fiskare och simmare använder ullfett. Fiskare på sina händer och simmare vid exempelvis Vansbrosimning smörjer hela kroppen med ullfett, för att tåla kylan från vattnet en längre stund. Vad jag däremot är osäker på, är om det fungerar vid temperaturer långt under fryspunkten. (Ullfett finns att köpa på apoteket i 100 grams burkar och kostar ca. 60 kronor. Jag ska definitivt testa det, vi får se hur det går...)

Som sagt, jag är långt ifrån säker på att rådet att låta vatten avdunsta från ansiktet är särskilt klokt. Därför bör ni komma med nya argument om ni vill övertyga mig. Under tiden testar jag apotekets ullfett och litar på att om svett inte kan komma ut via ansiktet, så sker den nödvändiga avkylningen, dvs, svettningen, via andra, av kläder skyddade områden i kroppen.

Dock måste man med den mänkliga kroppen alltid ta med i beräkningen att det kan finnas andra faktorer som päverkar och gör att skolkemi och -fysik inte alltid kan omsättas direkt till praktiken. Därför lyssnar jag hemskt gärna om det finns någon här som verkligen är insatt i problematiken och inte bara (som jag) kan berätta om hur man tror att saken är?

Du kan väl göra ett test: far runt en timme i -20 grader utan fett och sen en timme med. Berätta sen hur mycket du svettades, hur kallt du upplevde det osv.

Ur Vintersoldatboken (länk ovan) sid 19 står det

"Använd inte hudsalva i ansiktet vid vistelse i sträng kyla. Svett under lagret av hudsalva kan orsaka kylskador."

Jag använder aldrig fett,, förutom mitt eget såklart..

Plocka med dig två tre halsdukar per/pers. Ni skall ju inte röra er så aktivt och då fungerar halsdukar mkt bra. Vria runt huvet och toppa med en stooor mössa..

Jag har en rånarluva själv så går långt ned på halsen, där kompletterar jag med en halsvärmare i fleece samt en varm mössa på toppen av det hela.. Bara ögonen blottade..
Har man sedan en huva på jackan som fungerar är styv framme så fungerar den som ett vindskydd och i motvind som vindstrut (ni vet en sån som bikers använde för länge sedan,,) ja då finns det inget som heter fryser..

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Jag har en rånarluva själv så går långt ned på halsen, där kompletterar jag med en halsvärmare i fleece samt en varm mössa på toppen av det hela.. Bara ögonen blottade..
Har man sedan en huva på jackan som fungerar är styv framme så fungerar den som ett vindskydd och i motvind som vindstrut (ni vet en sån som bikers använde för länge sedan,,) ja då finns det inget som heter fryser..

MVH Niclas,

Jag har precis samma utrustning och det fungerar bra när jag sitter på pass och inte svettas, eller om jag småtraskar. Men när jag följer eller spanar efter en fågel, vill jag ha så stor rörelsefrihet för huvudet som möjligt, fritt synfält och bara mössan för öronen, så att jag kan både med ögonen och öronen följa en fågel. Som till exempel en större hackspett eller en hökuggla, vilka inte störs nämnvärt av att man följer dem.

Blir det för kallt drar jag upp huvan igen och drar på mig ballaklavan, men i "stridens hetta" är det lätt att glömma bort sig och man (jag iaf) märker ofta inte av kylan förran "jakten" är slut och det är försent med tanke på att skydda ansiktet mot kylan. Därför vore det alla tiders om ullfett fungerar. Jag återkommer med resultat (om jag inte förfrusit mig :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar