bullen_ skrev:
Krämer och salvor ska man inte använda. Om man av någon anledning MÅSTE, skall man smörja tidigt på kvällen innan. Alla krämer som innehåller fett kommer att kapsla in fukten från huden och öka risken för kylskada. Ansiktstvätt bör ske senast 4h innan du ska ut, så att huden hinner återhämta sig. Balaklava är en bra idé, men inte över mun och näsa.
Men fett isolerar ju från kyla, det är inte för inte som djur som exempelvis sälen har ett tjockt skyddande fettlager mot just kylan. Jag vet inte riktigt om jag ska tro på den negativa effekt ni säger uppstår om man gör vad ni kallar för att "kapsla in" fukten. Vatten(fukt) som avdunstar från huden kyler huden mest, inte det vatten som finns under huden i cellerna. Kan man förhindra avdunstningen, så kan man i mångt och mycket förhindra förfrysningen också, tror jag. Kan man dessutom med fett förhindra att kylan tränger in i vattnet som finn under huden, så är det bara ett plus.
Därför har jag lite svårt att tro på det ni säger, att man ska låta vatten avdunsta så mycket som möjligt från ansiktet. Alla som läst theromkemi vet att det finns inte många i naturen förekommande vätskor (om någon alls) som kräver lika mycket energi som vatten när det byter form från vätska till gas, dvs. när det avdunstar. Var tar den energin från när det avdunstar? Jo, från kroppsvärmen.
Det är därför man plötsligt känner mycket större kyla på sommaren när man går upp från vattnet, än när man badar. När man badar så kyler vattnet kroppen, ifall vattnet är kallare än kroppstemperaturen. Men den avkylningen är inget jämfört med den avkylning som sker när vattnet avdunstar, dvs. när man går upp från badvattnet. Tursamt för oss sker denna avdunstning bara en mycket kort stund, mycket kortare stund än avkylningen under simturen, annars skulle vi råka i hypotermi efter en simtur.
Alltså har ni inte kunnat övertyga mig, jag tror fortfarande att det är bra att förhindra avdunstning från ansiktet. Antingen gör man med någon textil som exempelvis med en ballaklavahuva, eller med fett. Fiskare och simmare använder ullfett. Fiskare på sina händer och simmare vid exempelvis Vansbrosimning smörjer hela kroppen med ullfett, för att tåla kylan från vattnet en längre stund. Vad jag däremot är osäker på, är om det fungerar vid temperaturer långt under fryspunkten. (Ullfett finns att köpa på apoteket i 100 grams burkar och kostar ca. 60 kronor. Jag ska definitivt testa det, vi får se hur det går...)
Som sagt, jag är långt ifrån säker på att rådet att låta vatten avdunsta från ansiktet är särskilt klokt. Därför bör ni komma med nya argument om ni vill övertyga mig. Under tiden testar jag apotekets ullfett och litar på att om svett inte kan komma ut via ansiktet, så sker den nödvändiga avkylningen, dvs, svettningen, via andra, av kläder skyddade områden i kroppen.
Dock måste man med den mänkliga kroppen alltid ta med i beräkningen att det kan finnas andra faktorer som päverkar och gör att skolkemi och -fysik inte alltid kan omsättas direkt till praktiken. Därför lyssnar jag hemskt gärna om det finns någon här som verkligen är insatt i problematiken och inte bara (som jag) kan berätta om hur man tror att saken är?