Annons

Skydd / filter / tillbehör nödvändigt

Produkter
(logga in för att koppla)

da_flower

Aktiv medlem
Hej hej.

Har precis köpt en ny slr, (en D80 med 18-70).

Vad behöver man mer till denna. Är det nödvändigt att ha ett filter / uv skydd etc ????

Jag har ett motljusskydd på idag.

/johan
 
Den här frågan kommer alla fotografer att ge dig olika svar på... Själv tycker jag att:

I aggressiva miljöer, dvs stänkande havsvatten, snöstorm och liknande, bör man skydda frontlinsen med t.ex. ett UV-filter. Vid "vardagsfoto" är troligen motljusskyddet tillräckligt skydd mot skador på frontlinsen.

Själv har jag alltid mitt svindyra Hoya UV PRO1 på min 18-70, men numera betraktar jag det inköpet som bortkastade pengar.
 
om man använder filter ska man köpa riktigt bra(läs:dyra) filter för att inte försämra prestandan på objektivet men jag tycker att exempelvis att 600:- för ett uv-filter är väl investerade pengar på ett objektiv som kostar 13 000:-

vad gäller övrig utrutning så tycker jag att du ska inhandla en blåsboll för rengörning av dam på sensor, objektiv etcetera - finns att köpa billigt på apoteket sedan är en microfiberduk inte fel att ha
 
Är det vettigt att ha en fjärr-utlösare o vad kostar dom i så fall ??

Jag tolkar det som att är man rädd om sin kamera, har den för hobby bruk anv motljus skudd så behövs inget filter. Men skall man ändå ha ett köp ett dyrt. Stämmer det ??

/johan
 
jo, så skulle jag sammanfatta det

om du söker här i forumet kan du hitta flera diskussioner om filters vara eller inte vara

men om man lägger lite extra på att köpa ett fint filter så får man ett som inte försämrar objektivets egenskaper märkbart annars får man vara beredd på att ett filter kan ge sämre bilder
 
Jag tror jag struntar i filter. Känns meningslöst.
Jag är föriktig istället.

Men det är bara för repor/stötar det skyddar. Det har inget med solen(UV strålar) o göra väl ??
 
på analoga kameror och traditionell film har uv och skylightfilter betydelse men på dagens digitala slr har det ingen skillnad eftersom kameran redan kompenserar för sånt

pol-filter kan dock vara att rekomendera för effekt om du fotograferar landskap eller arkitektur och liknande

citat från cyberphoto.se
"
1. Du kan styra blåheten på himlen. Genom att vrida filtret kan du variera effekten. Störst effekt får du 90 graders vilnkel mot solen. Tar du till ordentligt så blir himlen riktigt vykortsblå.
2. Du kan trolla bort reflexer i vattenytor och glasytor. I vissa vinklar försvinner reflexerna helt.
3. Ett polarisationsfilter renar färgerna i en bild och du får en större färgmättnad.
"
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.