Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skumt fel på en del av bilderna från min gamla M3

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
Har fotat min första filmrulle nånsin, med en gammal Leica M3 som inte gått på ca 10 år skulle jag tro. Svartvitt, nån Kodak TriX eller vad den hette, ISO 400.

Iallafall, fick resultatet idag.
36 bilder, varav endast en är helt svart ;)
Inga stora framkallningar utan bara ett litet kontaktark eller vad det kallas.

Grejen är den att på 6-7 av bilderna så är det som en rak linje i överkant av bilderna, och ovanför den är det som om bilden är klarare och mindre exponerad, medans större delen av bilden under denna linje är lite dimmig och ljusare.

Som tur är, eftersom jag antagligen ska sälja mesta av optiken, så har det hänt på olika linser, medans dessa linser tagit andra bilder som ser perfekta ut, så vi kan nog glömma korrelation till optiken iallafall.
Så frågan är väl om det är kameran, eller om det kan vara filmen, eller kanske framkallningen?


Här är ett foto på två av de drabbade bilderna där det syns ganska så väl.

http://www.mediahump.com/image/58182/

Nån som har något tips?
Verkar som alla bilder där detta syns är tagna på 1/250, men å andra sidan är det lika många lyckade bilder tagna på 1/250 också...
 
Mysko ! Var har du framkallat filmen, bilderna ser lite underexponerade ut. Har du skannat kontaktkartorn eller ?

/ Erik
 
ekemannen skrev:
Mysko ! Var har du framkallat filmen, bilderna ser lite underexponerade ut. Har du skannat kontaktkartorn eller ?

/ Erik
Hos Schönherrs.
Har inte tillgång till någon scanner här, så dessa två fotade jag av och klippte ihop till en bild så att det skulle bli så smidigt som möjligt att posta så här på webben.

Det är som sagt 6-7 bilder som ser ut så här. Sista halvan av rullen ser alla bra ut, men det kanske är slumpen.

Vet ej om rullen generellt är underexponerad, vet ej hur det ska se ut på en sån här kontaktarks-print från negativen.
Ett fåtal bilder är iallafall rejält underexponerade, men det är antagligen jag som har mätt eller räknat fel...varav en tom är helt svart. Jag har aldrig jobbat med analog kamera förut ju...
 
Att bilderna inte är rektangulära skulle kunna bero på att filmen inte är sträckt i kameran (andra halvan av filmen var ju bra). Jag kan inte Leica men om du spänner filmen (vevar sakta på återmatningsveven) när du har laddat filmen så kanske det gör skilnad.

När du fotade av filmen hur gjorde du då ? Tänkte på den ljusa randen. Hur ser negativen ut ?

/ Erik (som fotar både digitalt och analogt nu för tiden)
 
ekemannen skrev:
Att bilderna inte är rektangulära skulle kunna bero på att filmen inte är sträckt i kameran (andra halvan av filmen var ju bra). Jag kan inte Leica men om du spänner filmen (vevar sakta på återmatningsveven) när du har laddat filmen så kanske det gör skilnad.

När du fotade av filmen hur gjorde du då ? Tänkte på den ljusa randen. Hur ser negativen ut ?

/ Erik (som fotar både digitalt och analogt nu för tiden)
Jo dom är rektangulära, det är macro med en liten IXUS, så antagligen en del krökning pga det.
Exponering överenstämmer ju inte 100% med verkligheten heller pga detta, utan fotot är mest för att visa problemet med linjen/fältet i överkant av bilderna (ca 6-7 av alla 36 bilder är drabbade, och alla dom som sagt på 1/250, även om 5-6 andra bilder på 1/250 är ok).

Jag bara fotade av dom utan vidare. Ljusa randen i överkant ser ut ungefär som på bilderna, och är ju där även på negativen när man kikar på dom. Detta som min fråga gäller ju, var den kan komma från. Kameran kankse läcker ljus nånstans som kommer och går, eller slutaren kanske hakar sig en aning och fastna en kort stund på vägen?
 
Jag hade liknande problem för längesedan (15 år sen) med ett Canon F1 new hus. Jobbade på Canon då och vi felsökning på huset så visade sig att slutaren vid inbromsning studsar upp lite vid slutet vid ändläget därav att du får överexponering i kanten.Så min opartiska bedömning är att du har typ igenbeckad slutare,rengörning och uppsmorning av slutare om det går att genomföra vet jag inte, men glöm objektiven där sitter inte problemet.
M.V. Göran
 
Jo, slutaren kanske är trög. Är det ridå eller central slutare, är det central glöm att det är slutaren. Är det ridåslutare så kan det vara den som är sliten eller trög. Ett vanligt fel som ofta leder till pension för kameror.

Göran han före.

/ Erik
 
Senast ändrad:
M3 har ju tygridå som går horisontellt, så problemet har knappast med själva rörelsen att göra. Men det kan ju kanske vara problem med ridån.

Har du kollat in i huset så det inte bara är något som hänger löst nertill? Eller inspekterat ridån under rörelse?
 
Göran, det är väl knappast någon överexponering i kanten. Snarare att det är mindre exponerat i överkant, och dessutom ser ju bilden bättre ut där och lite mer disig/mjölkig i resten av bilden.

Svårt att hinna med att se, men det kan vara så att ridåslutaren (för en sån är det) går horisontellt, och då borde det ju inte kunna bero på den va?
Ser heller inget som hänger löst eller nåt annat misstänkt, men jag är som sagt inte särskilt van vid analoga kameror heller....


I vilket fall som helst, Erik skriver "Är det ridåslutare så kan det vara den som är sliten eller trög. Ett vanligt fel som ofta leder till pension för kameror.". Varför leder det till pension för kameran? Går det inte att reparera sånt?
Kankse inte är det i detta fall nu om den är horisontell, mest nyfiken bara.
 
En Leica kanske är värd att reparera (får räkna med att en ny slutare kostar 1000 - 2000) men inte en Canon, Nikon eller liknande från ex. 70 - talet. Det är vanligt att ridån har en ojämn hastighet (därför ljusa/mörka band) och då måste den bytas.

/ Erik
 
ekemannen skrev:
En Leica kanske är värd att reparera (får räkna med att en ny slutare kostar 1000 - 2000) men inte en Canon, Nikon eller liknande från ex. 70 - talet. Det är vanligt att ridån har en ojämn hastighet (därför ljusa/mörka band) och då måste den bytas.

/ Erik
Fast den är ju horisontell verkar det som på M3'an. Borde inte det ge ljusa/mörka band på andra ledden?
Dessutom är ju 80% av bilderna ok. Och alla där man tydligt ser denna effekt är tagna på 1/250, medans lika många till perfekta bilder är tagna på 1/250.

Blir inte klok på detta :S
 
Såna här grejer är ofta framkallningens fel. Kan det vara så att det mörka bandet är på ALLA bilder men syns tydligare på vissa PGA hur täta negativen är? Kolla jättenoga och se om det är fallet.

Eftersom bandet är i överkant av bilderna skulle det vara i nederkant på slutaren som problemet ligger, om det nu är slutaren som är problemet. Kan du kolla slutaren på långsamma tider, om det är nåt jox i nederkant, den går ojämnt eller så?
 
timeUnit skrev:
Såna här grejer är ofta framkallningens fel. Kan det vara så att det mörka bandet är på ALLA bilder men syns tydligare på vissa PGA hur täta negativen är? Kolla jättenoga och se om det är fallet.

Eftersom bandet är i överkant av bilderna skulle det vara i nederkant på slutaren som problemet ligger, om det nu är slutaren som är problemet. Kan du kolla slutaren på långsamma tider, om det är nåt jox i nederkant, den går ojämnt eller så?
Jag vet inte vad du menar med täta, men det är ju en massa bilder där man tydligt ser att det absolut inte är något fel på dom. Sen är det andra med tex lysande vit himmel i överkant som det är svårt att veta om dom är ok eller ej.

Skulle slutaren vara lättare att studera vid långsamma tider? Jag tycker det är typ omöjligt att se nåt oavsett tid, för den är ju så jäkla snabb att öppna/stänga.
 
FRAMKALLNING

Om du exponerar en film med din Leica M3
och skickar den till mig kan jag framkalla den
åt dig så kollar jag vilket fel som du har gjort.
Ferenc Szeplaky
Sehlstedstvägen 26
871 52 Härnösand
Jag har använt tri-x i 44 år och Leicma M3
i 34 år
 
Re: FRAMKALLNING

FERENC skrev:
Om du exponerar en film med din Leica M3
och skickar den till mig kan jag framkalla den
åt dig så kollar jag vilket fel som du har gjort.
Ferenc Szeplaky
Sehlstedstvägen 26
871 52 Härnösand
Jag har använt tri-x i 44 år och Leicma M3
i 34 år
Tack för erbjudandet. Ska nog först ta slut på den nya färgrullen som suttit i en månad utan att jag tagit en enda bild än, och sedan analysera lite mer inne hos Schönherrs foto. Deras teori var att det kunde bero på motljus in i linserna, att det är ett inte helt ovanligt fenomen. Dom är ju så känsliga eftersom dom inte har nån antireflexbehandling osv.

Så jag ska ta massa testbilder i olika ljus, med och utan skuggad lins, olika bländare, etc etc, och se om vi kan se nåt mönster.
Får väl återkomma till dig om det inte ger något...

Tack :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.