Sebastianr
Aktiv medlem
Har fotat min första filmrulle nånsin, med en gammal Leica M3 som inte gått på ca 10 år skulle jag tro. Svartvitt, nån Kodak TriX eller vad den hette, ISO 400.
Iallafall, fick resultatet idag.
36 bilder, varav endast en är helt svart
Inga stora framkallningar utan bara ett litet kontaktark eller vad det kallas.
Grejen är den att på 6-7 av bilderna så är det som en rak linje i överkant av bilderna, och ovanför den är det som om bilden är klarare och mindre exponerad, medans större delen av bilden under denna linje är lite dimmig och ljusare.
Som tur är, eftersom jag antagligen ska sälja mesta av optiken, så har det hänt på olika linser, medans dessa linser tagit andra bilder som ser perfekta ut, så vi kan nog glömma korrelation till optiken iallafall.
Så frågan är väl om det är kameran, eller om det kan vara filmen, eller kanske framkallningen?
Här är ett foto på två av de drabbade bilderna där det syns ganska så väl.
http://www.mediahump.com/image/58182/
Nån som har något tips?
Verkar som alla bilder där detta syns är tagna på 1/250, men å andra sidan är det lika många lyckade bilder tagna på 1/250 också...
Iallafall, fick resultatet idag.
36 bilder, varav endast en är helt svart
Inga stora framkallningar utan bara ett litet kontaktark eller vad det kallas.
Grejen är den att på 6-7 av bilderna så är det som en rak linje i överkant av bilderna, och ovanför den är det som om bilden är klarare och mindre exponerad, medans större delen av bilden under denna linje är lite dimmig och ljusare.
Som tur är, eftersom jag antagligen ska sälja mesta av optiken, så har det hänt på olika linser, medans dessa linser tagit andra bilder som ser perfekta ut, så vi kan nog glömma korrelation till optiken iallafall.
Så frågan är väl om det är kameran, eller om det kan vara filmen, eller kanske framkallningen?
Här är ett foto på två av de drabbade bilderna där det syns ganska så väl.
http://www.mediahump.com/image/58182/
Nån som har något tips?
Verkar som alla bilder där detta syns är tagna på 1/250, men å andra sidan är det lika många lyckade bilder tagna på 1/250 också...