Annons

Skumt färgstick i Windows 8 med Elements 8

Produkter
(logga in för att koppla)

Waterside

Aktiv medlem
Hej

Jag har nyligen köpt en ny dator som har Windows 8. Har precis installerat Elements 8. När jag öppnar bilder i programmet så har alla ett kraftigt gult färgstick. Ser nästan sepiatonat ut i vissa fall, utan att filter är pålagt. I övrigt så ser skärmens färgåtergivning perfekt ut i andra program och visar man bilder t.ex. i Picasa så ser dom bra ut och i överensstämmelse med hur dom ser ut i kameran.

Vad kan orsaka det här i Elements? Åtgärd?

Tacksam för all hjälp :)
 
Senast ändrad:
Hej

Jag har nyligen köpt en ny dator som har Windows 8. Har precis installerat Elements 8. När jag öppnar bilder i programmet så har alla ett kraftigt gult färgstick. Ser nästan sepiatonat ut i vissa fall, utan att filter är pålagt. I övrigt så ser skärmens färgåtergivning perfekt ut i andra program och visar man bilder t.ex. i Picasa så ser dom bra ut och i överensstämmelse med hur dom ser ut i kameran.

Vad kan orsaka det här i Elements? Åtgärd?

Tacksam för all hjälp :)

Misstänker att du har en dålig skärmprofil. Byt till en profil som till exempel sRGB för att testa om detta är felet. Sedan borde du göra en bra skärmprofil.
 
Misstänker att du har en dålig skärmprofil. Byt till en profil som till exempel sRGB för att testa om detta är felet. Sedan borde du göra en bra skärmprofil.
LIte osäker på hur jag byter profil. Bilderna är tagna med sRGB och så vitt jag förstår så är default i Elements 8 just sRGB. Om jag går in i färginställningar och väljer ingen färghantering så ser bilden rätt ut. Hur gör jag en /byter en färgprofil lättast?

Edit: Kopplade in till en extern skärm och där ser det lika illa ut. Kan en lösning vara att välja "ingen färghantering" som default och därefter använda "konvertera färgprofil" till sRGB?
 
LIte osäker på hur jag byter profil. Bilderna är tagna med sRGB och så vitt jag förstår så är default i Elements 8 just sRGB. Om jag går in i färginställningar och väljer ingen färghantering så ser bilden rätt ut. Hur gör jag en /byter en färgprofil lättast?

Jag menade att du skulle byta din skärmprofil till sRGB. Det ska du alltså inte göra i programmet utan i din kontrollpanel för skärmen. Det är ju inte en korrekt profil för din skärm, men det är ett enkelt sätt att kolla om det är något fel på din skärmprofil.
 
Jag menade att du skulle byta din skärmprofil till sRGB. Det ska du alltså inte göra i programmet utan i din kontrollpanel för skärmen. Det är ju inte en korrekt profil för din skärm, men det är ett enkelt sätt att kolla om det är något fel på din skärmprofil.
Jag försöker följa instruktionerna i Hjälp-funktionen för windows för att byta särmprofil, men då ska man leta fram den i filarktivet. Var finns den?

Edit: Startade min gamla dator och gick in i färghanteringen. För den bildskärmen verkar det inte finnas någon profil alls och det är kanske därför Elements sett bra ut på den?
 
Jag försöker följa instruktionerna i Hjälp-funktionen för windows för att byta särmprofil, men då ska man leta fram den i filarktivet. Var finns den?

Edit: Startade min gamla dator och gick in i färghanteringen. För den bildskärmen verkar det inte finnas någon profil alls och det är kanske därför Elements sett bra ut på den?

Det finns alltid en skärmprofil. Den skapas automatiskt när du ansluter en skärm till din dator. Däremot behöver den inte alltid vara korrekt.
 
Jag försöker följa instruktionerna i Hjälp-funktionen för windows för att byta särmprofil, men då ska man leta fram den i filarktivet. Var finns den?

Jag har ingen W8-dator, bara en W7. Men jag antar att det ser likadant ut där. Om du är i bildskärmsinställningar i kontrollpanelen och väljer Avancerade inställningar. Då kan du välja Färghantering. Där klickar du på lägg till profil och bör då komma till den mapp som innehåller alla ICC-profiler. Där ska du kunna välja sRGB.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu
 
Nu kör jag Windows 8 på engelska. Högerklicka (långtryck med fingret om du använder touch) på desktopen (skrivbordet) och välj Screen resolution, sedan klickar du på advanced och color management.
På min pad ser det ut så här.

/Karl
 

Bilagor

  • Capture.jpg
    Capture.jpg
    12.1 KB · Visningar: 253
Problemet var att jag inte dirigerades till rätt mapp för profiler men lyckades hitta sRGB och använde "lägg till" under "alla profiler" i Färghantering. Då ligger under ICC-profiler 3 olika men tillhörighet "bildskärm", två ASUS profiler och en sRGB Color Space Profile. Men inget händer mer än så.

När jag går tillbaka till fliken "Enheter" så är det fortfarande ASUS-profilen som är standard. I den fliken är "lägg till" grå så jag verkar inte kunna ändra här. Att högerklicka på profilen funkar inte heller för att ändra.

Förvirrad...
 
Testade nu att öppna en bild i Elements och trycka "spara som" och då står sRGB som profil, trots att det i Färghanteringen fortfarande indikerar en ASUS-profil. Men bilden hade samma gula färgstick som tidigare.
 
Testade nu att öppna en bild i Elements och trycka "spara som" och då står sRGB som profil, trots att det i Färghanteringen fortfarande indikerar en ASUS-profil. Men bilden hade samma gula färgstick som tidigare.

Skilj mellan profilen som bilden ligger (=sRGB) och profilen som skärmen utnyttjar. Ett färghanterat program konverterar (=räknar om färgvärdena) för att anpassa bilden till din skärmprofil. Det gör det möjligt att visa din bild på olika skärmar med ungefär samma utseende på alla. Men det förutsätter då att din profil är korrekt.
 
Nu tror jag att jag fått ordning på det. Det var inställningarna i Färghanteraren som jag inte fick kläm på men när jag väl ändrat profilen till sRGB så ser alla bilder bra ut i Elements.

Tack för all hjälp :)
 
Tyvärr är ofta inte rätt färgersom säljer bäst, dvs jämför man två skärmar med varandra varav en är korrekt (men du vet inte vilken det är) så är sannolikheten ganska stor att du kommer tycka att den felaktiga skärmen är den som ser bäst ut. Därför brukar många tillverkare göra en profil som ger fylligare färger och även ibland stick. Har aldrig hört om gulstick förut men blåstick är väldigt populära.

Skönt att du fått ordning på det mest akuta, färghantering är dock en stor djungel där man kan lägga i stort sett hur mycket tid och pengar som helst.

Bäst blir det om du skaffar ett profileringsverktyg som gör en så riktig profil som möjligt för din skärm. T.ex. en Spyder (finns massor med andra märken också). Du kan också försöka dig på att skapa en profil med hjälp av Window egna program (klicka på avancerat istället för alla profiler i Färghantareraren och välj Kalibrera skärm) där får du använda dina egna ögon som profileringsverktyg, hurvida det blir bättre än sRGB-profilen beror på din skärm och dina ögon.

/Karl
 
Bäst blir det om du skaffar ett profileringsverktyg som gör en så riktig profil som möjligt för din skärm. T.ex. en Spyder (finns massor med andra märken också). Du kan också försöka dig på att skapa en profil med hjälp av Window egna program (klicka på avancerat istället för alla profiler i Färghantareraren och välj Kalibrera skärm) där får du använda dina egna ögon som profileringsverktyg, hurvida det blir bättre än sRGB-profilen beror på din skärm och dina ögon.

/Karl

Idag är det mer eller mindre omöjligt att profilera en skärm med dessa visuella verktyg. Det går att kalibrera skärmen till någorlunda rätt inställning, men det blir ingen vettig skärmprofil från dessa visuella program. En Spyder eller hellre en i1 Display Pro är mitt förslag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.