Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skum reflex

Produkter
(logga in för att koppla)

axel

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en fråga angående en konstig "reflex", eller vad det nu kan vara, som jag upptäckt på flera bilder på i princip alla rullar jag hittills framkallat.

Se exempelbild på http://hem.passagen.se/axeln/annat/exempel.html

På flera av bilderna, fr a på bilder tagna mot en homogent färgad yta, förekommer en ljus strimma (se exempelbilden). Strimmans lokalistation är alltid precis densamma, vertikalt lokaliserad upptill till höger i en liggande bild. På vissa bilder framträder den mycket tydligare än i exempelbilden.

Först trodde jag att det hade med objektivet (standardzoom Minolta, 28-80 mm) att göra, men nu har jag märkt att problemet förekommer även efter att jag bytt objektiv (t ex till Tamron 70-300 mm).

Vad kan detta bero på? Går det att åtgärda? Kan det vara en ren ljusreflex och är det i så fall inte konstigt att fenomenet alltid uppträder på samma ställe? Kan felet finnas någonstans i kamerahuset och i så fall var? Vid fotograferingen har jag alltid använt skylightfilter och oftast motljusskydd.

Mycket tacksam för goda råd!

/Axel

Senast ändrad:
Kan vara en ljusläcka. Har du kollat att tätningen till bakstycket ser ok ut överallt?

Ja, det går inte att se någon skada eller defekt på kameran, som för övrigt är en en i princip helt ny Minolta Dynax 5.

som jim sa ser det ut som en ljusläcka.

är alla bilder framkalade på samma labb vid samma tidpunkt på dom rullarna som ser ut så här ???

jag hade nog testat att ta en rulle till och framkallat på nytt i så fall, annars lutar det åt något med kameran och med tanke på att den är ny så bär det tillbaka till butiken (ta med bilder med felet på) så får dom byta den i så fall.

För att utesluta en ev ljusläcka.

Ta bort objektivet från kameran, ställ in slutaren i läget "B" (dvs att slutaren är öppen så länge du håller ner knappen.)

Ställ dig i ett relativt mörkt rum vänd mot ngt ljusare (fönster/lampa etc..) håll kameran framför dig med "objektivhålet" framför ögonen.

Lägg ett ljustätt skynke över skallen och så mycket av kameran det går utan att bakstycket skyms.
Rikta bakstycket mot fönstret/lampan och tryck in avtryckaren så att slutarridån öppnas, kan du se ngt ljus sippra in har du en läcka i kameran.
Se bara till att du har tätat okularet så det inte ställer till ngt., funkar bra med en bit eltejp eller så.

Tänk även på att du kan få stå ett tag innan ögonen vänjer sig med att se det lilla ljuset som ev kan läcka in.

/Tobbe

Jag har framkallat på flera olika lab utan att problemet försvunnit.

Om det nu är en ljusläcka - är det då inte konstigt att den ljusa strimman inte syns på bilder på lite mörkare eller mindre homogena motiv, t ex en gräsmatta, en inomhusbild eller ett träd?

Jag kan för tillfället tyvärr inte kolla tätningen med öppet bakstycke, eftersom jag är mitt i en film som jag inte vill förstöra. Får se om jag kan hitta någon ljusläcka vid nästa filmbyte och sedan kanske kontakta Scandinavian Photo, där jag köpte kameran, och se vad de säger. Alltid tråkigt när nya saker inte fungerar som de ska - för visst ska man väl med en ny systemkamera kunna ta bilder av t ex en himmel utan att få konstiga reflexer i bilden...

Det är naturligt att det märks lättare i ytor med enhetlig ton, det mesta syns mer där.

Sen kan det ju variera med hur mycket ljus du har kring dig när fenomenet uppstår. Om det är ungefär lika mycket ljus på varje bild skulle jag misstänka att den bara läcker under exponeringen. Då kan det vara spegelfattningen eller något där som är otätt. Om det är mer på vissa och mindre på andra så kan det nog läcka hela tiden och variera beroende på i vilken miljö du vistas.

Hej igen!

Jag har även noterat att "informationsraden" nedtill i sökarfönstret ibland hamnar fel/glider nedåt i fönstret, vilket gör att ett grönt lysande streck uppstår ovanför siffrorna/tecknen och att informationen i teckenraden inte syns riktigt. Detta problem kan oftast åtgärdas genom att man skakar kameran lätt, men ger intryck av att någonting är glappt i kamerahuset. Kan detta ha någonting med uppkomsten av "ljusreflexen" att göra? Kanske ljus läcker in genom sökaren och via ett glapp inuti kamerahuset/felaktigt monterad spegel resulterar i uppkomsten av reflexen?

Det är med största sannolikhet felet. Förmodligen är det displaybelysningen som belyser filmen också. Ju mindre hål desto mer fokuserat ljus. Dina ljusskador yttrar sig i en smal sträng, så det ser nästan ut som om det vore fokuserat ljus, så det kan nog vara en riktigt liten glipa ljuset slipper in i filmkammaren genom.

Du skriver att kameran är i princip ny. Lämna tillbaks den ögonaböj och begär en ny är mitt råd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar