Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skum bakfocus ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Windman

Aktiv medlem
Har testat mitt nya EF-S 17-55 lite granna.
Tycker objektivet har focuserat lite skumt.

Har tagit ett papper, dragit linjer med 1cm mellanrum. Har ställt batterier bredvid varandra efter linjerna, så jag vet att det är exakt 1cm som skiljer i djup.

Har fotat med 55mm zoom på bländare 2.8, och från stativ. (och givetvis focus med mittenpunkten)

När jag fotat på 3dm avstånd från batteriet jag focuserat på, då blir det bra.

När jag fotat på 6dm avstånd, då får jag bakfocus med mellan 1-2 cm.
Batteriet som står 2cm längre bak är klart skarpare än det jag focuserat på.

När jag fotar på 1m avstånd, då missar den focuseringen helt och hållet. Trots att batteriet med marginal täcker hela focusrutan i mitten.

Någon som har nån idé hur detta kommer sig ?

Sådär, då har man hämtat ut kameran från SCS.

Snacka om bra service !
Den blev klar på en dag, och han som tog emot kameran (tekniker) var jättetrevlig. Berättade hur man gick till väga för att felsöka osv...
Summa sumarum va att fokusen va helt åt skogen sa dom. Har testat lite hemma nu, och det ser mycket bättre ut :)

Dessutom fick jag veta att det är världgaranti på Canons alla "analoga grejor", och kontinentalgaranti på "digitala grejor". Objektiv räknas som analoga, men kamerahuset är digitalt. Så objektiv köpta i USA eller Japan är det alltid ett års garanti på !

Stor eloge till Stockholms CentralService.
De öveträffade helt klart det dåliga rykte jag hört.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar