Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skulle jag ha väntat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sideburn

Ny medlem
Hej!

Jag beställde precis en Canon Powershot S3 IS helt ovetandes om att nu samma vecka släpps efterträdaren S5... Vilken tabbe

Skillnaden är att S5:an har blixtsko ( vilket jag igentligen ville ha från början) och bättre processor samt lite smågrejer..

Är det värt att skicka tillbaka min S3:a som inte ens levererats och köpa en S5:a istället?

Eller kommer jag som nybörjare ändå inte ha större nytta av dom extra grejerna S5:an har att erbjuda?

Skillnaden i pris är endast en 1000 lapp troligtvis..

Tacksam för svar!

// Patrik

Om du inte har fått leverans är det väl bara att ringa imorgon bitti och försöka avboka, annars kommer du gå och gruva dig i månader framöver för att du har en "gammal" modell. Om du har köpt på nätet från någon seriös leverantör, typ Dustin så brukar det inte vara några problem att returnera.

Du får väl dock räkna med att vänta några månader innan den nya modellen kommer, den presenterades väl helt nyligen om jag förstår rätt och det brukar ju dröja lite innan den finns för leverans.

Rent bildmässigt lär det säkert inte skilja så jättemycket men om blixskon är något du vill ha så är det väl skäl nog!

Tack för svaret!

Kommer inte kunna sova inatt pågrund utav detta ;)

Köpte den på kameraexperten, relativt billigt tyckte jag 3500 kr

På nätet står det att s5.an levereras ifrån leverantören o dom vet inte hur lång tid det tar..

Den enda grejen jag oroar mig för e attblixten inte ska räcka till i vissa lägen.. harn en Blixt liggandes ifrån min gamla analoga.. om man köper en blixtsko med slavsensor..skulle denna då funka tillsammans med min blixt samt S3.an?

// Patrik

Spelar ingen roll om de ens har hunnit skicka den. Distansavtalslagen ger dig rätt att skicka tillbaka varan. Sen om S5:an är så mycket bättre låter jag vara osagt. Den påminner mer och mer om en systemkamera. Den nya designen är ju helt klart påverkad av 400D.

Kan någon svara på dedär med slavsensorn då jag är lite okunnig ;)

Jadu Jeppe..de känns ju tryggt..

Va hade ni gjort?

// Patrik

Sideburn skrev:
Va hade ni gjort?

Om du inte absolut måste ha kameran just nu och har råd med merpriset så skulle jag vänta på den nya modellen. Inte för att den är så mycket bättre utan just för att du nu har fått det i ditt huvud och om du INTE tar den nya så kommer du att fundera över det i månader framöver.

Så funkar i alla fall jag.

Om du däremot är en rationell och prestigelös människa låt beställningen på S3:an ligga och gå ut och ta massor av bra bilder redan i helgen! :)

haha, måste erkänna att jag känner igen mig..men inte just i detta fall då ja inte tror att s5:an passar mig bättre än s3:an..

Eftersom de enda jag bryr mig om är blixten så skulle man kanske kunna köpa en blixtskoadapter med kabel o sen en blixtsko med slavsensor o använda den externa jag har.. tror dock inte det kommer hända heller... Istället för att lägga den extra tusingen på s5an kanske man kan spara till en sjysst systemkamera?

Håll med mig nu så ja kan gå och lägga mig med gott samvete ;)

// Patrik

En sak som kan vara värd att ta i beaktande är hacket som ger S3:an möjlighet att spara bilder i råformat, http://digicanon.narod.ru/.

Någon motsvarande möjlighet för Digic III processorn som sitter i S5:an finns (ännu) inte.

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar