ANNONS
Annons

Skulle behöva tips till hundfotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Black Pearl

Aktiv medlem
Jag ska börja tredje ring nästa termin men har redan satt igång med mitt projektarbete.
I arbetet vill jag göra en serie av hundfotografier och kanske konstverk. Dock har hundfotograferingen visat sig vara mycket svårare än jag anat. Jag har idag varit ute fyra gånger för att fota olika hundar med olika ägare... men jag kan liksom inte få till det!
Min stora idol är William Wegman och jag älskar verkligen hans bilder... skulle helst vilja köra på hans stil.

Har ni några idéer till fotografier eller bra uppsättningar som jag kan använda mig av? ( Min utrustning består av en Canon D10 och diverse linser)

Väldigt tacksam för idéer!
m v h // Ulrika

Jag tog in hundarna inomhus, satte dom framför en vit bakgrund och använde studioblixtar.Låt ägaren styra hundarna , fånga deras intresse och försök knäppa i rätt ögonblick. Jag tog nog ett par hundra bilder på dom två jag har försökt avbilda. Mina första och enda försök men några bilder blev hyfsade. Du kan titta på dom här:

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?type=st&authorID=40719

Tålamod är nog det bästa hjälpmedlet.

Eftersom jag inte känner till William Wegman så måste jag ju fråga, är det främst studiofoto eller utomhusfoto du ska fota? Är det posering eller action? Det underlättar ju rent generellt att ha hyggligt väldresserade hundar när man ska fota, då kan man få dom att göra en del saker som underlättar. Jag ahr ingen erfarenhet att fota hundar i studio, men annars har jag väl några tusen hundbilder i min samling, så några tips kan jag ju alltid ge. Och bor du nära Ängelholm kan du få låna mina hundar om du vill :)

Ett tips när du fotar hundporträtt är att inte låta hunden titta rakt in i kameran.
De flesta hundar har ganska lång nos och använder du ett längre tele så trycker det ihop perspektivet. Vilket i sin tur gör att hundens nos ser ihoptryckt ut.
Bättre är att låta hunden stå i halvprofil. Då ser man ansiktet bättre.
Ett exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=26907

Brukar köra halvprofil med telet samt en upplättningsblixt utomhus, vilket funkar fint.
Mvh/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar