Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skulle behöva lite hjälp med objektiv..

Produkter
(logga in för att koppla)

annamelie

Aktiv medlem
jag har precis köpt ett Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED men jag insåg ju rätt snabbt att det här objektivet inte kommer att vara någon höjdare till porträttfotografering och sånt som jag gärna åxå vill pyssla med, annars ahr jag bara kitobjektivet och det är ju kanske inte så jättebra..

Så till frågan, om jag nu vill ha ett bra objektiv helst inte över 4000:- för lite allroundfoto och porträtt studio osv, vad ska jag då köpa?

Anna

Nytt eller begagnat? Nu är jag inte alls insatt i Nikon så jag vet inte hur begagnatpriserna ligger men om det är ekonomiskt möjligt så skulle jag ha köpt ett 85mm f1.4 om jag var dig. De verkar ha ett 85mm f1.8 också som är betydligt billigare men jag vet inte hur prestandan är på det.

antar att du menar ett fast objektiv då? Jag ska köpa från cyberfoto och dom hade bara 50/1,4 men till ett helt okej pris, det borde väl åxå funka, eller?

Isåfall funderar ajg på att helt enkelt byta det första objektivet mot ett sånt samt ett nikon 55/200 istället, Låter det som en ide?

Tacksam för svar, ska byta imorgon i sånnafall:p

Jag kör på Minolta/Sony så säger bara vad jag tror utifrån mina egna objektiv eftersom ingen annan verkar vilja svara. Om nån som har Nikon inte tycker att det stämmer så säg gärna till.

annamelie skrev:
antar att du menar ett fast objektiv då? Jag ska köpa från cyberfoto och dom hade bara 50/1,4 men till ett helt okej pris, det borde väl åxå funka, eller?

Ja, ett fast objektiv. 50mm funkar men jag tycker personligen att det är för vid vinkel när man ska ta porträtt och du lär nog inte få lika snygg bakgrundsoskärpa med det som med ett 85mm. Dock så är 50mm:arna generellt väldigt skarpa till ett bra pris vilket är positivt.

Ett par bilder från mitt 85mm, Nikons borde vara snarlikt:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=954086
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=957671
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=900034

Har tyvärr inga bilder upplagda som är tagna med mitt 50mm men om du söker bland andras bilder så lär du hitta många.

annamelie skrev:
Isåfall funderar ajg på att helt enkelt byta det första objektivet mot ett sånt samt ett nikon 55/200 istället, Låter det som en ide??

Känner att jag inte är rätt person att bedöma det, dels vet jag inte vad du har för behov och så vet jag inte hur prestandan på dem är.

hej!
Själv har jag nikons: 35mm f2.0 50mm f1.8 och 85mm f1.8 för porträtt, har även ett 70-200 2.8. Alla dessa objektiv har jag använt til olika porträtt med FÖR MIG helt ok resultat. Skillnade är väl främst vilket avstånd till modellen jag vill ha och hur det påverkar perspektivet och min kontakt med modellen. Sistnämda objektiv är inte i din prisklass, men dit 70-300 borde kunna ge liknande resultat. De tre förstnämnda objektiven kan jag varmt rekomendera, ljusstarka (ljus sökare bl a) Helt ok kontrast o skärpemässigt, där 50:an anses vara väldans skarpt (lite beroende på bländare) och där 35 kommer sämst ut, men i mitt tycke ändå är helt ok!

50mm f1.8 kan skulle jag satsat på om jag var du, riktigt billig för sin prestanda! Sen får du utvärdera, känns den för "tele" så kanske 35:an eller liknande passar dig, eller värtom, känns den för "vidvinklig" så blir 85mm f1.8 ett bra val..

Alla ovanstående tankar är mina egna och helt ovetenskapliga.. :)

mvh Johan

Okej.. Nu blev det ännu svårare igen:p 55-200an tror jag kommer bli lagom.. Men det där fasta då.. till att börja med så måste jag ju handla på cyberphoto om jag ska byta in 70-300an. Och dom har ingen 85a bara 50mm 1,4 och 50mm 1,8.. vad är skillnaden egentligen, mellan dom två?

och sen en annan grej jag tänkte på, om man tar 85mm måste man inte gå rätt långt bort från objektet då, om man vill fota helfigur tex?

Jättesnällt att ni ids svara på mina nybörjarfrågor;)

MVH Anna

55-200 är mycket sämre än ditt 70-300, åtminstone om det är den version som finns i handeln nu. Och om det är den version som inte finns i handeln så är det ingen som vet hur det är....

Skall du ha en femtia, behåll då 70-300 och köp ett 50/1,8 om du vill spara pengar. 50/1,8 är i princip lika bra som 50/1,4 trots att det kostar en tredjedel av priset.

50 eller 85 är däremot inget självklart val eftersom det handlar så mycket om personlig stil. Den enda person som egentligen är kompetent att besvara den frågan är du - efter att du kännt dig fram lite med dina andra objektiv...

Skall du tvunget byta ut ditt 70-300 misstänker jag att du blir gladast av att byta den mot en lite ljusstarkare kortare zoom, t ex Tamron 28-75/2,8.

(och förresten - Cyber har ju visst 85/1,8)

Ah nu hittade jag, dom låg under tele, tittade inte där:p Guh va svårt det här blev, vad är bättre då? att ta ett 50mm 1,4 eller ett 85mm 1,8? kommer jag inte att få gå långt bak om jag tar 85an?

och vad det gäller det andra, det kommer jag ju att använda ute när jag fotar hundar och sånt.. med mitt 18-55 brukar dom hamna lite för långt bort så till det skulle jag gärna vilja ha lite mer zoom..

Senast ändrad:
Du har ju precis köpt ett 70-300 och du har ett 18-55. Då har du ju tillgång till både 50 och 85 mm för att prova. Personligen skulle jag ta åttiofemman men jag kan garantera dig att det inte gör det till en universell sanning :)

Jaa det är ju det som är problemet, jag har testat fota lite med 70-300at i min lilla hemmastudio^^ och jag får ju typ stå på andra sidan rummet för att få med en helfigur och det känns lite konstigt:p Och det är på 70..

(vi har rätt liten lägenhet;))

Senast ändrad:
annamelie skrev:
Jaa det är ju det som är problemet, jag har testat fota lite med 70-300at i min lilla hemmastudio^^ och jag får ju typ stå på andra sidan rummet för att få med en helfigur och det känns lite konstigt:p Och det är på 70..

(vi har rätt liten lägenhet;))

Med tanke på omständigheterna så är det bara att köra på ett 50mm då. Ingen mening att ta ett 85mm om det begränsar dig så att du inte kan ta de kort du vill på grund av avståndet.

Ja det blir nog så, nu måste jag bara försöka reda ut vad jag ska ta för andra objektiv:p

Först hade jag tänkt köpa tamrons 70-300mm som kostar 1700:- (billigt iaf^^) men då tänkte jag att Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR (2900:) borde vara bättre än den, men då kanske det inte är det iaf:S Uj uj va svårt det här var!

Stort tack iaf för att ni ställt upp och hjälpt mej, det är mkt uppskattat!:D

Okej men nu är jag lite förvirrad, 50mm 1,8 är ju ett riktigt billigt objektiv, kostar 1340:-Så jag hade tänkt köpa 50mm 1,4 eftersom jag antog att den är ännu bättre (eftersom 85mm 1,4 var bättre än 85mm 1,8) Är det inte det då? *kliar sej i huvudet*

Så vilket är bättre? 1,4 eller 1,8?

Sen har jag bestämt mej för att köra på det där kortare objektivet åxå.
Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di.

(Jag ska alltså köpa båda objektiven)

annamelie skrev:
Okej men nu är jag lite förvirrad, 50mm 1,8 är ju ett riktigt billigt objektiv, kostar 1340:-Så jag hade tänkt köpa 50mm 1,4 eftersom jag antog att den är ännu bättre (eftersom 85mm 1,4 var bättre än 85mm 1,8) Är det inte det då? *kliar sej i huvudet*

Så vilket är bättre? 1,4 eller 1,8?

Sen har jag bestämt mej för att köra på det där kortare objektivet åxå.
Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di.

(Jag ska alltså köpa båda objektiven)

Jag tror (TROR!) att du inte kommer att se någon skillnad.

Det är en informerad spekulation att spridningen mellan olika objektivexemplar kan vara lika stor som skillnaden mellan de här två varianterna, om man diskuterar skärpa och teckning. Vad ett halvt bländarsteg är värt i studio förstår ju alla, men det kan naturligtvis vara värt mera om du rör dig utanför.

Priset skall du inte hänga upp dig på. Nog är det billigare kanske litet "plastigare" och kanske inte lika hållbart, men absolut inte så att det motiverar ett dyrare objektiv.

Nu vet jag inte vad du tänkt dig mera för utrustning, men mina egna futila försök i "hemmastudiosvängen" pekar på att ett bra ljus är mycket viktigt, och det kan ju vara klokt att ha litet över till sådant också.

50/1.8 har något bättre testvärden än 50/1.4 vid stor bländaröppning.
Själv använder jag oftast 70-200 eller 24-70 (i 70 mm läget) till porträtt. Men när jag plåtar porträtt handlar det nästan enbart om ansikten.
Har du trångt i studion så vete sjutton hur du ska bära dig åt för bilder i helfigur. Jag har också svårt att backa i min studio på grund av div möbler (studion används även för andra ändamål). Vidvinkel tenderar ju att förvränga modellen. Men bortsett från det uppstår ett annat problem - takhöjden. Om du som jag har modellen stående en bit framför bakgrunden gör ju perspektivförkortningen att taket eller åtminstone div upphängningsanordningar kommer med i bild. Det gör ju att man gärna placerar kameran ganska högt med påföljd att den du plåtar blir tjockskallig men får väldigt liten skostorlek.

Ja nu har jag iaf vart och hämtat objektiven, så det får duga:p Det blev tamronet 28-70 som jag hoppas kunna använda till lite allt möjligt samt ett Nikon 50mm 1,8 det var ju dessutom skitbilligt så akulle nu inte det vara ett bra köp så är det ju inte hela världen.

Jag kommer nog att köpa ett telezoom av ngt slag iaf längre fram men det får bli när det komemr in mer pengar;)

Tack för all hjälp, den var ovärderlig:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar