ANNONS
Annons

Skulle behöva lite granna råd om inköp av Gimbal-type-head?

Produkter
(logga in för att koppla)

tender7

Aktiv medlem
Hej alla initierade Fotografer här på FS!

Är i beredskap att välja ETT av många Gimbal-type-head till mitt Gitzo GT3541XLS stativ!
Tittat på ett antal alternativ.

Skulle önska mig ett lätt och portabelt gimbal eller ev. fungerade kulled till minst ett
300mm f/2.8 kring 2,6kg plus FF kamera om ca 850gr och att den även i framtiden skulle klara ett lättare 500mm eller 600mm f/4 alltså under 4kg tele.

Wimberly II?
Custom Brackets CB Gimbal Tripod Head med Custom Brackets GLM 6.5 Lens Plate for Gimbal Head

° Kirk
° Benro Gimbal GH-2
eller
° Arcatech Ballhead GV2
° Arca Swiss Z1
° RRS BH-55

Sedan blir nästa fråga - var kan jag få tag i det bästa alternativet - Sverige, Europe, eller USA?

Vore tacksam för lite erfarenheter och uppgifter!¨

Carl

Gimbal head är överlägset när kameran är på plats. Det går att justera så att kameran hänger fritt och kan vridas åt alla håll, det går även bra att fota och släppa kameran utan att skruva åt. En kulled måste alltid skruvas åt. Jag har själv en Benro Gimbal GH-2 och är helt nöjd, känner också flera andra som är nöjda. Den kostar hälften av originalet. Jag brukar hänga på 300/2,8, ofta med två ggr konverter och både FX och DX hus. Den enda fördelen med en kulled är väl att den är mindre och lättare, å andra sidan kan du inte välja någon av de mindre med din utrustning. /Frode

Jag kör med en RRS BH55 + Wimberly Sidekick tillsammans med 300/2.8 eller 600/4. Värdesätter flexibiliteten att lätt kunna ta av Sidekicken och snabbt montera huset med vidvinkeln eller 70-200 zoomen på kulan.

//Curt

Utan att besitta på en massa erfarenhet på detta område vill jag ändå
ge rådet att titta på ett Benro Gimbal GH3 som ett alternativ.
Rejält, smidigt att plocka isär och ta med i ryggsäcken.
Viss dämpningsinställning också.
Inte direkt gratis men ännu så länge värt sitt pris.

Har bara använt det med 200-400 och konverter men stabiliteten är bra så det kommer med största sannolikhet att fungera med tyngre 600/f4 också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar