Annons

Skuggningar på Dell-skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

marwo

Aktiv medlem
Jag har en Dell 2209WA (ett slags hybrid-IPS) som är ca ett och ett halvt år gammal. Jag har hittills varit mycket nöjd med den, men på sista tiden har det börjar uppträda skuggningar. Fr.a. rutor, och fyrkantiga objekt (t.ex. konturerna av en bild i PS) får lika fyrkantiga skuggor som löper ut åt höger. I Bridge blir det mycket tydligt då t.ex. thumbnails i vänsterkanten "blöder" ut åt höger, in på det gråa bakgrundsfältet för huvudbilden. Jag har svårt att tro att detta skulle varit likadant tidigare, men att jag skulle märkt det först nu - det måste ha kommit smygande nyligen. Någon som har något tips om vad man kan göra åt detta?
hälsar
Martin

Är det verkligen ingen som har något tips om detta? Jag har funderat på om det kan vara något problem med videokortet (ATI Radeon), där drivrutinerna kanske borde uppdateras. Men det tycks inte finnas något sätt att göra detta utan att betala en massa pengar till obskyra diagnosprogram. Något tips kring detta, någon?

Kolla med säljaren, du har 3 års garanti.
Är det fel så får du den fixad. Dom kommer troligtvis betala frakten av skärmen.
Det hände mig, med en skärm som var nästan 3 år gammal..
Fick en ny

Hur är skärmen ansluten? Skuggningar brukar vara problem om skärmen är ansluten analogt, via vga-kontakten. Prova i så fall att ansluta digitalt, med dvi- eller hdmi-kontakten. Andra tänkbara felkällor är störningar från annan elektronik, lägg anslutningskablar fritt och flytta undan alla elektriska prylar från skärmen.

Hur är skärmen ansluten? Skuggningar brukar vara problem om skärmen är ansluten analogt, via vga-kontakten. Prova i så fall att ansluta digitalt, med dvi- eller hdmi-kontakten. Andra tänkbara felkällor är störningar från annan elektronik, lägg anslutningskablar fritt och flytta undan alla elektriska prylar från skärmen.

Tack för detta förslag. Det fungerade. Jag måste ha lyckats att smussla undan dvi-kabeln när jag fick skärmen och sedan glömt bort det alternativet. Men det var ju bara att plugga in, och skuggningarna försvann direkt. Nu är det bara att kalibrera om.
hälsar Martin

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto