Annons

Skuggad text

Produkter
(logga in för att koppla)

GLENN

Medlem
Vill skugga en text i photoshop men hittar ingen funktion för detta - är det någon som behärskar det?
 
Se till att skriva texten i ett eget lager. Högerklicka sedan i textlagret (i lagerpaletten) och välj "blandningsalternativ", där finns bl.a skugga att välja.
 
Eh, en gammal tråd som jag hittade efter sökning... Jag vill också kunna fixa skugga på text men jag kör med Photoshop Elemements 3.0. Om man högerklickar på lagerpaletten så finns inget alernativ för skugga där. Var hittar man den funktionen på Elements? För visst måste den väl finnas?
 
Om det inte finns inbyggt, så är det jätteenkelt att göra själv.

Gör en kopia av texten till ett nytt lager, färga den svart, gör lite gaussisk oskärpa på skuggan och flytta det några pixels (CTRL+Piltangenter).
 
Poteta skrev:
För visst måste den väl finnas?
Johnnys "manuella" recept fungerar mycket bra men har nackdelen att man måste ta bort lagret och göra om det om man ska korrigera tex stavfel. Och eftersom det finns inbyggt i Elements så är kanske den inbyggda funktionen att föredra om man inte är specifikt ute efter att lära sig göra snygga saker manuellt eller tycker den inbyggda är för begränsad.

(Ursäkta språket, men jag kör svensk version av Elements, hoppas det funkar ändå.) Funktionen hittar du i fönstret/paletten "Stilar och Effekter" om du väljer "Lagerstilar". Där har du olika typer av skuggor. Dubbelklickar du därefter på den lilla runda symbol som dyker upp i Lagerpaletten får du upp "Stilinställningar" där du kan ändra avstånd och vinkel på skuggan.
 
Ah, tackar.Jag misstänkte att funktionen skulle finnas någonstans. Det fanns ju en hel del att labba med där. Tackar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.