Annons

Skugga från fotot/ramen ned på bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)

robka144

Medlem
Hej, hej!

Jag undrar om någon kan berätta för mig hur man får till en skugga från foton i Photoshop, så att det ser ut som att bilden svävar. Någon som kan förklara det för mig??? Se exempel:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/156642.htm

Är det även någon som vet hur man får till en sådan ram som är på:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/355126.htm

Väldigt snyggt och höjer verkligen rätt slags foto rejält...
Mycket, mycket tacksam för svar!

MVH
Robin Karlsson
 
Kort beskrivning. Det var ett tag sen jag satt i PS så jag minns inte exakt hur det är benämnt, någon annan får fylla på om du inte hittar.

Skapa skugga:
- Börja med att skapa ett lager av din bild.
- Utöka bildytan så pass att skuggan får plats.
- I menyn för lager ska det finnas något som heter lagerstil (Layer style), där hittar du val för yttre skugga (drop shadow) och linje (stroke), som skapar den tunna svarta ramen.

Svart bred ram:
I princip samma förfarande som ovan, men strunta i skuggan och gör den tunna ramen vit. Gör sedan ytterligare ett lager som du lägger under bilden och fyller med svart.
 
Kort beskrivning. Det var ett tag sen jag satt i PS så jag minns inte exakt hur det är benämnt, någon annan får fylla på om du inte hittar.

Skapa skugga:
- Börja med att skapa ett lager av din bild.
- Utöka bildytan så pass att skuggan får plats.
- I menyn för lager ska det finnas något som heter lagerstil (Layer style), där hittar du val för yttre skugga (drop shadow) och linje (stroke), som skapar den tunna svarta ramen.

Svart bred ram:
I princip samma förfarande som ovan, men strunta i skuggan och gör den tunna ramen vit. Gör sedan ytterligare ett lager som du lägger under bilden och fyller med svart.


Hej!

Tusen tack för hjälpen!!!! Ska göra ett försök! :)

MVH
Robin Karlsson
 
Sitter tyvärr inte med tillgång till photoshop nu men rätt säker på att det tom finns en funktion som heter Ramlinje som är bra att göra ramar med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.