Annons

skugga av objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

henke-stenbäck

Avslutat medlemskap
Jag har skaffat ett 17-55mm till min nikon d200 och objektivet är riktigt långt att det blir skugga av den inbygda blixten när jag kör comander funktionen, även när jag har blixtstyrkan på lägsta. Hur löser jag det på bästa och billigaste sättet?
Jag trodde inte den inbygda blixten gav någon märkbar effekt när styrkan är i botten i comand.läget men med nya objektivet syns en rund skugga. Och jag har inte motljusskyddet på.
Har en sb-600 blixt och jag har inte lust eller råd att köpa en sb-800 för att lösa detta problem.
Alla tips är välkomna.
 
Du kan testa med att "studsa" bort blixten ,med en vanlig fickspegel...håll den i ca45graders vinkel under den inbyggda blixten.
 
Jag kanske är ute och cyklar eftersom jag inte vet exakt hur det fungerar med commander funktion i d200, men jag kan väl i alla fall fundera lite kring det...
Kan du inte köra helt utan den inbyggda blixten eller är det något liknande SU-4-läget där det är den inbyggda blixtens ljus som utlöser den externa blixten? I sådana lägen fungerar det bra att göra som Annika föreslår. Den externa blixten verkar inte behöva särskilt starkt ljus för att utlösas så beroende på den externa blixtens placering kan det även fungera med att bara skugga motivet med ett papper eller liknande (så att hela motivet blir skuggat, inte bara den del som annars skuggas av objektivet).

En annan lite halvbillig lösning är kanske att skaffa en sladd till blixten.
 
Du kan väl sätta den inbyggda blixten att inte blixtra?

Jag har inte kameran framför mig nu men jag tror att den bara skickar instruktionsblixtar och lyser inte när själva bilden tas.

Alternativt kan du dra på ordentligt med slaven för att minska skuggeffekten från den inbyggda (som du ställt i botten)
 
Brasknarr skrev:
Du kan väl sätta den inbyggda blixten att inte blixtra?

Jag har inte kameran framför mig nu men jag tror att den bara skickar instruktionsblixtar och lyser inte när själva bilden tas.

Alternativt kan du dra på ordentligt med slaven för att minska skuggeffekten från den inbyggda (som du ställt i botten)

Detta gäller D200.

I menyn e3 går man till commanderläge och där ställer man "inbyggd" på "- -".

Nu skickar den bara förblixtar som itne syns nämnvärt i bilden.
Ställer man den på "TTL" istället för "- -" så bidrar den till blixtljuset och då kan man få skuggor med vissa objektiv.
 
Dajo skrev:
Detta gäller D200.

I menyn e3 går man till commanderläge och där ställer man "inbyggd" på "- -".

Nu skickar den bara förblixtar som itne syns nämnvärt i bilden.
Ställer man den på "TTL" istället för "- -" så bidrar den till blixtljuset och då kan man få skuggor med vissa objektiv.
Fan vad bra, det skall jag testa

Tack för alla svar!
 
På D70 blir det likadant med 18-70 om man har motljusskyddet på. Det hjälper inte att ta bort det? (Den gången då du endast har den inbyggda till hands och behöver ha den som "riktig" blixt menar jag)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.