Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skruvstorlek på Rollei och stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Hej.

Jag har en gammal Rollieflex som jag tänkte sätta på mitt Manfrottostativ för lite porträttbilder.
Problemet är att skruvhålet i Rollien är mycket bredare än skruven i kameraplattan på stativet.

Hur gör jag för att få dessa att passa ihop?
Finns det något tillbehör man kan köpa?

Jag antar att Rollieflexen har 3/8"-gänga. Isf. är det den översta "adaptern" här du ska använda.

Senast ändrad:
...eller den tredje uppifrån i länken från rindler ovan för att bara "fylla ut" gängan till en vanlig kvarttums. Vilken man vill ha beror lite på situationen. Den lilla pluppen är lite smidigare, den stora är kraftigare.

På min rolleicord har jag en som den översta, har slagit ett hål i botten på beredskapsväskan och skruvat fast adaptern genom hålet. På så sätt har jag dels klämt fast väskan lite extra och dels fått ut en kameragänga utanför väskan så man slipper montera av den varje gång man ska använda stativet.

/Tomas

Jo, enklast är att använda skruvinsatsen från 3/8" till 1/4", men det bästa är snabbfästet Rolleifix som passar Rolleiflexerna från serienummer 1268000 och framåt. Med Rolleifix skjuter du bara in kameran i fästet och låser med låsspaken. Den kräver förstås också en gängadapter till stativet. En Rolleifix kan man köpa begagnad för 200-400 kr. Nya är mycket dyra.

http://www.photographical.net/small/rolleifix.jpg

...eller den tredje uppifrån i länken från rindler ovan för att bara "fylla ut" gängan till en vanlig kvarttums. Vilken man vill ha beror lite på situationen. Den lilla pluppen är lite smidigare, den stora är kraftigare.

På min rolleicord har jag en som den översta, har slagit ett hål i botten på beredskapsväskan och skruvat fast adaptern genom hålet. På så sätt har jag dels klämt fast väskan lite extra och dels fått ut en kameragänga utanför väskan så man slipper montera av den varje gång man ska använda stativet.

/Tomas

har precis köpt en Rolleicord Vb och en III:a. Efter att läst denna tråd köpt 2 st "Accessory plate 3/8", men när jag testade så var den för stor skruven. Som tur var så hade jag köpt en extra platta till min systemkamera. Och med den fungerade på Vb:an.

/David

Skumt. Såvitt jag vet så har alla rolleicord & -flex 3/8"-gänga i botten, det kan inte vara så att det i båda dina kameror sitter en liten adapter så att du får vanlig kvarttumsgänga? Den lilla typen av adapter är såpass liten och smidig att man nästan inte tänker på att det är en adapter...

Förresten, Vb = fin kamera! :)

/Tomas

Jo det har du rätt i, jag köpte platterna innan jag hade fått kamerorna. Jag trodde att det var den gängan. Jo, den verkar trevlig, men det är lite trögt att ta en bild, så jag skall be schörnherrs kolla på den. Jag har en IV:a att leka med så länge :)

/David

Senast ändrad:
Men om det är så att det sitter en adapter i kameran och plattorna du köpte var för 3/8 så är det väl bara att skruva bort adaptrarna (trickigt ord i bestämd form pluralis. hehe) så att du kan använda plattorna som de är? För de var väl knappast billiga kan jag tänka...

Om mina inlägg verkar lite förvirrade kan det bero på att jag dels ÄR lite förvirrad men dels på att jag aldrig har provat en sån där platta och därför inte heller vet hur de funkar :)

/Tomas

Perfekt! Tappa inte bort dem, de är små och smiter lätt men de är väldigt bra att ha när man behöver dem. Dvs då de är totalt försvunna... :)

/Tomas

Köpte en adapterskruv som jag satte i botten på min rollie. Funkar kalas.
Det tråkiga var bara att de såldes i tiopack.
Kan vara praktiskt om man har tio rollies som ligger och skräpar?

Jimsan skrev:
Köpte en adapterskruv som jag satte i botten på min rollie. Funkar kalas.
Det tråkiga var bara att de såldes i tiopack.
Kan vara praktiskt om man har tio rollies som ligger och skräpar?

Någon som vet någon mer som säljer adapterskruvar 1/4" till 3/8" än Photax. Photax har minimiorder 400:- om jag inte såg fel, så dom är uteslutna att handla från tyvärr. Har varit hos Järnhandlarna i Skövde, utan resultat.

Så här ska dom se ut, alltså inte dom små klena från HAMA.

:) Håkan

Bilagor

• konverteringsskruv.jpg
    konverteringsskruv.jpg
    15.3 KB · Visningar: 252
hakanv skrev:
Så här ska dom se ut, alltså inte dom små klena från HAMA.
Jag vet inte det jag. På min Rolleicord skulle den avbildade adapterskruven sticka ut en bit från bottenplattan och därför vara oanvändbar.
Hamas är nog bättre.

Adapterskruvar tror jag finns att köpa hos dom flesta välsorterade fotohandlare.
Dessutom brukar dom ofta följa med stativhuvud med 3/8 gänga mot stativet (vanligt) för att passa stativ med 1/4 gänga (mindre vanligt).
Om även stativet har 3/8 gänga får man alltså en adapter över som man kan använda till kameran om så behövs.

Olle

...vad jag behöver är en adapterskruv 1/4" till 3/8" som helst är 25 mm, men kan tänka mig att använda 2 som är kortare, och dom ska se ut ungefär som på bilden.

Ingen som vet var man kan hitta det?

Jag vet redan att man kan kolla med järnhandlare, men de som jag har talat med har inga.

Enda fotohandlaren som jag har kollat som har en är Photax, men det stupar på att deras minimiordergräns är 400:-

HAMAS adapterskruv har jag redan och den är för klen tycker jag.

/Håkan

Bilagor

• konverteringsskruv.jpg
    konverteringsskruv.jpg
    15.3 KB · Visningar: 221
ANNONS