Annons

Skruva isär A2 display?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Jag har skaffat självhäftande skyddsplast (egentligen till för en iPaq) som jag tänker sätta på min A2's display för att skydda den mot repor.

Nu är frågan: ska jag bara klistra den på displayen och trycka dit den så gott det går? Eller ska jag våga mig på att skruva isär displayen så att jag kan ta loss plastramen runt omkring så att jag får dit skyddsplasten riktigt ordentligt, och sedan montera tillbaka plastramen så att dess kanter ligger över plasten?

För jag antar att displayens yta faktiskt är något större än vad man ser, d.v.s. att den svarta plastramen skymmer en del. Är det någon som testat denna operation? Är det överhuvudtaget möjligt utan att förstöra kameran? Det sitter ju några skruvar på displayens baksida. Räcker det att lossa dem? Eller är det nåt jäkla snäppfäste också som kan gå sönder när man meckar med det?
 
Jag skulle inte göra det innan garantin var ute, för den lär väl ryka all världens väg om du börjar skruva själv... men det är smart att montera skyddsplast, för displayerna blir lätt repiga. A1/A2 verkar mer utsatt än gamla D7 serien... önskar att jag varit så smart när min A1 var ny...
 
Mät skärmen och skär till en ruta som är någon liten millimeter minder än självaste displayen. Plasten är lite elastisk och kan med låtthet fås att passa. Det är ändå sällan man får repor ända intill kanten, så att den inte täcker den sista millimetern brukar inte göra nått; dock kan det bli lite ittiterande om damm fassnar på denna kant.

Men för guds skull, skuva inte upp nått. Det är helt onödigt och det finns risk att du inte får det tät efteråt och att kondens eller fukt då bildas när skärmen värms en aning.
 
Håller helt och hållet med Jim - rör för allt i världen inga skruvar!

Min slutsats efter en snabb titt på min A2 är att skruvarna förutom att hålla fast ramen även måste hålla själva displayen plus den elektriska förbindelsen dit plus mekaniken för att fälla ut displayen. Kan tänka mig att en massa små saker ramlar ut om man lossar dom.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.