Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skruv med ring till snabbfästet/plattan??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mörlin

Aktiv medlem
Hejsan.

Har precis fått hem min nya kulled. Sitter och kikar på den och ser till min besvikelse att skruven som man gängar in i kameran eller i stativfästet på objektivet inte har någon ring. Jag har inte fingrat på så många snabbplattor och trodde väl i min enfald att det kanske var en standard.

Det jag har inhandlat är Cullmann Magnesit MB6.5 + MX465 som finns på Cyberphoto.
Skruven har en plastgrej som sitter fast som man använder för att dra åt den i stativfästet. Typ vingmutter. Då jag har en "black rapid kamera-rem" med karbinhake hade det ju varit grymt smidigt om det varit som på en del skruvar jag sett att man kan fästa karbinhaken i en ring som sitter fast i skruven. Vågar inte riktigt lite på den plastpryl som sitter där nu när man är ute i skogen med sin 7d med batterigrepp och 100-400 linsen.

Någon som vet om dessa skruvar finns att köpa separata eller ska jag helt enkelt kika efter annan snabbplatta?

Tackar så länge.

Såg att du har ett batterigrepp till din 7D, på undersidan av batterigreppet har du ju ett fäste för handlovsrem, kan du inte fästa black rapid kameraremmen där?

Har samma problem emd mitt Manfrotto och snabbplattan som inte går att kombinera med Black Rapid remmen vilket är synd, jag har mekat och testat alla varianter jag kan komma på och kikat hos lokala butiken på andra delar/skruvar att köpa som funkar men inget stämmer.

Hade varit så smidigt om BR skruven passat i snabbplattorna eller om det fanns en modell som var lite längre för detta ändamål, hoppas det komemr snart!

Såg att du har ett batterigrepp till din 7D, på undersidan av batterigreppet har du ju ett fäste för handlovsrem, kan du inte fästa black rapid kameraremmen där?

Jo egentligen men man tappar all den fina balans man får när man använder remmen från Black Rapid. Fäster den i stativfästet på mitt 100-400 som iofs inte är ett jätteobjektiv men väger ändå 1300g typ och balansen är suverän när man är ute och smyger i skogen även med batterigreppet på. Sätter man det i kamerans gänga så blir allt så framtungt.

När vi ändå är inne på ämnet. Har du ingen Black rapid så köp en. Jag har RS7. Ett av mina bästa köp när det gäller kameraprylar någonsin. Perfekt för den som rör sig mycket med kameran och dessutom kanske har lite tyngre objektiv och hus.

Tackar ändå för tipset.

Har samma problem emd mitt Manfrotto och snabbplattan som inte går att kombinera med Black Rapid remmen vilket är synd, jag har mekat och testat alla varianter jag kan komma på och kikat hos lokala butiken på andra delar/skruvar att köpa som funkar men inget stämmer.

Hade varit så smidigt om BR skruven passat i snabbplattorna eller om det fanns en modell som var lite längre för detta ändamål, hoppas det komemr snart!

Hej.
När du skriver BR skruven menar du den som har som en ring som hänger ditsatt på den eller den skruv som har en fast ögla? Helgjuten liksom. Kika på länken. Jag funderar på att köpa den men är det den som du har så fungerar den troligen inte för mig heller. Man kanske kan slipa den lite försiktigt utan att förlora för mycket hållbarhet. Framförallt om man slipar på sidan mot gängorna och sedan filar av dem lite så att de passar i gängorna på kameran. Skulle ju vara klockrent om man fick det att fungera med fästet på kameran hela tiden och bara kunna kroka av och på remmen.

Tackar så länge för att du tog dig tid och svara. Mvh / JM

Har ju hört att det är lättare att titta på en länk om man skickar den också=)

Här kommer den. Jag köpte min BR från dem.

http://www.atphototech.se/black-rapid-fastenrt1-p-738-c-172.aspx

Nix inte den jag testat men den kan nog lösa problemet, det var den nya D ringen jag testade och den nådde inte genom snabbplattan och djupt nog in i gängorna, denna är nog längre i gängen då den är gjord för snabbplatta?!

Måste kolla på detta igen, min snabbplatta är inte rektangulär men det är ett Manfrotto så kanske funkar ändå.

Nix inte den jag testat men den kan nog lösa problemet, det var den nya D ringen jag testade och den nådde inte genom snabbplattan och djupt nog in i gängorna, denna är nog längre i gängen då den är gjord för snabbplatta?!

Måste kolla på detta igen, min snabbplatta är inte rektangulär men det är ett Manfrotto så kanske funkar ändå.

Hej igen. Jag chansar och beställer den. Vill du att jag skickar till dig och berättar hur det gick efter jag provat med den? Tänkte om ett köp kanske är intressant för dig med om det passar på min platta. Jag kan ju mäta den osv så du kan jämföra med din platta. Var ju ändå en del pengar för en liten skruv som kanske inte ens funkar så då räcker det att en av oss blir av med pengarna=)

Hej igen. Jag chansar och beställer den. Vill du att jag skickar till dig och berättar hur det gick efter jag provat med den? Tänkte om ett köp kanske är intressant för dig med om det passar på min platta. Jag kan ju mäta den osv så du kan jämföra med din platta. Var ju ändå en del pengar för en liten skruv som kanske inte ens funkar så då räcker det att en av oss blir av med pengarna=)

Det vore väldigt uppskattat, kritiska måttet är längden på själva skruven så den når igenom plattan och fäster stadigt i kameran eller stativfästet, men funkar den på Din platta bör den funka även på äldre plattor jag har ett Manfrotto 168 Havey Duty kulled kanske den plattan är lite grövre vet inte men måste mätas iaf.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto