ANNONS
Annons

Skrivtider till olika CF-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte_J

Aktiv medlem
Jag fick en impuls att testa skillnader i läs- och skrivhastighet för olika CF-kort när jag läste ett inlägg här på forumet om problem med prestanda vid överföring från kort till datorn. Jag testade tre av de kort jag hade liggande framme; ett äldre "vanligt" SanDisk 256 mb, ett Kingston ElitePro 1024 mb samt ett SanDisk Extreme 3 på 2 gb. Jag formaterade korten i en KM Dynax 5d, satte dem i en USB2-kortläsare ansluten till min PowerMac och klockade tiden det tog att skriva respektive läsa in 100 mb bilder. Resultaten blev något överraskande och jag hoppas att någon kan förklara för mig har fanken det hänger i hop.

Att kopiera över bilder från korten gick lika snabbt för alla tre kort, 100 mb tog ca 19 sekunder att kopiera över från kort till hårddisken, alltså ca 5,3 mb/sek. Inte särskilt snabbt i förhållande till de teoretiskt möjliga 57 mb/sek för USB 2, men i praktiken inte mycket att gnälla över. Det som överraskade var skrivtiderna till korten:

Skriva 100 mb (27 bildfiler) till korten:
Sandisk CF1 256 mb ----> 56 sek
Kingston ElitePro 1 Gb ----> 23 sek
Sandisk Extreme 3 2Gb ----> 282 sek

Resultatet kom som en chock. Extreme 3 ska ju vara mycket snabbare än de andra. Jag formaterade korten igen och gjorde motsvarande skrivtest i kameran. Med manuell fokus och matningen på serietagning kollade jag hur många bilder korten kunde skriva på 20 sekunder:

Seriebildstagning (KM Dynax 5d, Jpeg Extrafin, 6 mpix)
Sandisk CF1 256 mb ----> 24 bilder (hackigt, fortsatte skriva till kortet en lång stund efter)
Kingston ElitePro 1 Gb ----> 15 bilder (hackigt, fortsatte skriva till kortet en lång stund efter)
Sandisk Extreme 3 2Gb ----> 38 bilder (ganska jämnt, utan tendens till avbrott)

Seriebildstagning (KM Dynax 5d, RAW)
Sandisk CF1 256 mb ----> 9 bilder (väldigt hackigt)
Kingston ElitePro 1 Gb ----> 6 bilder (varav 5 direkt, sen en låång paus före nästa)
Sandisk Extreme 3 2Gb ----> 18 bilder (kontinuerligt ca 1 bild/sek utan tendens att bromsa in)

(Kameran var inställd på manuellt fokus, manuell exponering och kontinuerlig seriebildstagning)

I kameran är alltså Extreme-kortet mycket snabbare än de andra. Hur fasiken hänger detta i hop? Hur kan ett snabbare kort bli så otroligt segt i minneskortläsaren? Kingston ElitePro är betydligt sämre än ett gammalt CF-1 kort från SanDisk, kör de med falsk marknadsföring?

Kan nån annan som har ett SanDisk Extreme 3 kolla hur snabbt det läser in från datorn via minneskortläsare?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar