Annons

skriver ut i fel färger

Produkter
(logga in för att koppla)

zeldawashere

Aktiv medlem
Hej, i stort sett den mest slita-av-sig-håret-irriterande grejen evah:
Det började med min ena HP-skrivare, att den klagade på låga bläcknivåer, särskilt magenda, så köpte ett packe nya (äkta hp) patroner men det blev värre är någonsin, alla foton blev istället gröna med vissa gula toner, till och med när jag skrev ut i svartvitt. Och med det packet kom jag inte långt, magendan och typ cyan krympte snabbt trots att skrivaren knappt använde de färgerna överhuvudtaget.
Hämtade min lite äldre HP-skrivare från förrådet, köpte svart bläck till den, fanns fortfarande kvar lite färg och den klagade inte på låga bläcknivåer, men nu håller jag på att bli galen för att i stort sett varje foto använder sig av för mycket magenda/rött och alla svartvita bilder blir antingen helröda eller får små stråk av rött i sig ändå. / en såg dock helt svartvit ut, men när jag transfer-tryckte bilden på en tshirt så lyckades ändå röda stråk komma fram, ha!

Har gjort hela grejen med att rengöra patroner, justera dem osv men ingen skillnad. Har aldrig varit och pillat på inställningar förut men börjat hålla på nu när det krånglar och testat att gå in på alternativ för färghantering, ändra enhet från min bildskärm till skrivaren och random lagt dit några ICC-profiler (tagit så många testbilder så kommer inte ihåg ifall det blir bättre eller inte]. Det enda som gjort skillnad so far är att en gång testat gå in på avancerade inställningar på skrivaren, välja skriv ut i gråskala och - endast svart bläck.

Har inte direkt något bra skriva ut-program som jag en gång hade med Epsons easy photo print, utan får köra den simpla versionen och trycka på skriv ut direkt på bilden.
Vad tusan kan problemet vara? scannern, datorn? Håller på en massa med tröjtryck, canvas-tavlor och a4-glossiga foton som hobby men också till småskalig försäljning, och ska ställa ut lite småtjafs i veckan, men det är ju omöjligt om i stort sett allt är failfärgat av rött.

Någon snäll som har expertis inom detta och hindra mig från att bli skallig pga att jag sliter mig i håret så mycket av frustration?

mvh/ Sandra
 
Skriv ut en bild med samma färger som bläcket: cyan, magenta, gul, svart. Är de helt uppåt väggarna skulle jag kolla så bläckpatronerna sitter i rätt ordning. I övrigt: dubbelkolla alla inställningar. Det är lätt att råka ändra lite för många saker i taget i desperation när något går snett. Ladda upp skärmdump på skrivarinställningarna om du känner dig minsta osäker så kan du få några fräscha ögon att se på problemet.

Random och färgprofiler hör verkligen inte ihop. Om du inte vet vilka inställningar som gör till en profil får du nog bättre resultat av att inte använda profilen.

Testbilder kan du skriva ner inställningarna i bilden i redigeringsprogram innan utskrift eller med penna på baksidan efter bilden kommit ur skrivaren. Det är enda sättet att i längden behålla kontrollen.
 
Hej !

Spontant så känns det som om ett eller flera munstycken i skrivarhuvudet
inte fungerar.

Gör en test och kontrollera.

-------------

Har du gjort nått annat ?
Ny dator ?
Nytt operativ ?
Hur se en BW bild ut på skärmen ?
Olika papperstyper kan ge väldigt olika resultat, är rätt media valt ?

En Hp skrivare är givetvis optimerad för Hp läck och Hp papper,
det behöver inte bli galet om man handlar detta på Öb, men risken är stor.

//MW
 
Först och främst borde det i dina skrivarinställningar finnas en möjlighet att skriva ut ett testpapper där du kan se om alla färgerna kommer ut som de skall.

I min Pixma Pro 9500 råkade jag ut för det du beskriver, jag blev då tvungen att byta skrivarhuvud eftersom det var i den som bläcket torkat ihop ohjälpligt. Det hjälpte alltså inte att byta bläckpatronerna.

Vad gäller papper och profiler har jag också råkat ut för konstigheter. I min Canon försökte jag vid ett tillfälle skriva ut på HP Everdaypapper. Det var verkligen inte lyckat. Skuka färger och färgen blödde helt fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.